پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پیام تبریک عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی در آستانه سال 1400 خورشیدی

پیام تبریک عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی در آستانه سال 1400 خورشیدی
متاسفانه باید اذعان کنم جایگاه واقعی دندانپزشکان آن چنان که شایسته است هنوز در وزرات بهداشت و درمان جا نیافتاده و نظرات کارشناسی صاحب نظران این حرفه در لایه های تصمیم گیری کلان مرتبط با حوزه دندانپزشکی ،لحاظ  نمی شود درحالی که ویترین علمی کشور مملو از فرهیختگان و فرزانگان علم دندانپزشکی است که به آنان میبالد.

به گزارش روابط عمومی دکتر بهنام عباسیان عضو دندانپزشک شورای عالی نظام پزشکی با ارسال پیامی سال 1400 را به همکاران خود تبریک گفت.

متن این پیام به قرار زیر است:

همه میدانند سالی که گذشت با شیوع ویروس کرونا و بیماری کشنده ناشی از آن در بهمن ماه پارسال سبب تعطیلی بیشتر کسب و کارها شد؛ جز آن مشاغلی که ماهیت وجودشان مقابله با بیماری ، حفظ بهداشت و سلامت جامعه،مداوا و کاهش آلام ناشی از بیماری بویژه کووید 19بود و پیشتازان خط مقابله ، پزشکان و دندانپزشکان و حِرف مرتبط بودند، که قابل تقدیر و ستایش هستند .

لیکن این کلام درارتباط با ایثار و از خود گذشتگی دندانپزشکان است که در شرایط سخت کرونایی  بنا به ماهیت حرفه و لزوم برخورد نزدیک و مستقیم با بیمار و علیرغم در خطر بودن سلامتی خود و خانواده هایشان همچنان در  صحنه  ماندند و به مداوای بیمارانشان پرداختند. با این وجود متاسفانه دندانپزشکان از نظر وضعیت معیشت و مشکلات حرفه ای ناشی از این دوران و همچنین رکود درآمد خود ، مورد بی مهری و بی توجهی غیر قابل وصف  واقع شده و آن چنان که انتظار میرفت اقدامات لازم در جهت رفع معضلات آنان از نظر مالی ، مالیاتی و درمانی برخی از همکاران مبتلا به بیماری آن چنان که در شأن این قشر خدوم باشد ، صورت نگرفت. حتی وعده های مطروحه دولت از جمله مساعدتهای بانکی در قالب وام با درصد پایین و یا تعویق معوقات بانکی ناشی از دریافت وام و اقساطی شدن بیمه تامین اجتماعی کادر دندانپزشکی عملی نشده است. برعکس وزارت بهداشت مطب های دندانپزشکی را در ردیف اصناف و کسبه قرار داد و آنان را وادار به دریافت کد سلامت نظیر آن چه در مورد اغذیه فروشان و سایر مشاغل هست، نمود که دور از شأن و جایگاه دندانپزشکان کشور بوده که خود تولید کننده سلامت هستند نه فروشنده آن و جای بسی تاسف و تاثر است.

 

یکی از نمونه های بی مهری و بی توجهی تصمیم گیری  جهت کنترل عفونت و ارتقا سلامت این است که باید دستیاران  ۳۵۰۰۰  دندانپزشک   در خصوص بحث  کنترل عفونت و ارتقا سلامت، از مرکز ملی مهارت مجوز دریافت کنند  ،  البته این موضوع در نگاه اول ایده مقبولی به نظر می آید ولی با اندکی تأمل و کنکاش این سوال مطرح می شود که قبل از کرونا نیز حرفه دندانپزشکی بنا به ماهیت خود وسروکارداشتن با یکی از کانون های خطر انتشار و گسترش بیماریهای عفونی که دهان و بزاق بیمار است، با مبحث کنترل عفونت عجین بوده و شاید بحث دندانپزشکی تقلبی برای بزرگانی که برای جامعه دندانپزشکی تصمیم می گیرند؛مفهومی نداشته باشد اما زمانی که همکاران بنده برای بازرسی به مراکز درمانی مراجعه می کنند با فردی روبرو می شوند که تنها با گذراندن 225 ساعت یعنی یک دوره 3 الی 6 ماهه و دریافت مدرک دستیاری دندانپزشکی تحت عنوان دندانپزشک مشغول فعالیت هستند.

انتظار می رود  سیاستگذاران وزارت بهداشت کوریکولوم آموزشی دستیار کنار دندانپزشک را با حضور کارشناسان جامعه دندانپزشکی مجددا تدوین نمایند .

 

مطلب بی نهایت مهم دیگری که  ذهن و روان همکاران دندانپزشک را به خود مشغول کرده است ، بحث واکسیناسیون دندانپزشکان و خانواده هایشان در برابر ویروس کروناست که با در نظر گرفتن ریسک بالای ابتلاو ماهیت حرفه، باید در اولویت دریافت واکسن قرار گیرند.

هر چند کشور ما به خاطر مشکلات  ناشی از تحریم در خصوص وارد نمودن میزان واکسن وارداتی کرونا در مضیقه هست اما میتوان با برنامه ریزی دقیق ،این قشر مظلوم و خدوم را تحت پوشش قرار داد .

 درانتها سخن را با تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی بهروزی، سربلندی، سلامت و سعادت هموطنانم و نیز آرزوی رهایی جامعه بشری از شر بیماری منحوس کووید 19و پیشرفت و شکوفایی کشور عزیزم "ایران" در تمام جنبه ها و زمینه ها ،به پایان می رسانم.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.