پنجشنبه، 9 فروردین 1403

حذف نسخ کاغذی بیمه تامین اجتماعی در زمان نامناسبی کلید خورد

حذف نسخ کاغذی بیمه تامین اجتماعی در زمان نامناسبی کلید خورد
مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد با اشاره به شرایط بحرانی کرونا و این که اجرای طرح نسخه الکترونیک مدت زمان انتظار بیمار در مراکز درمانی را افزایش می دهد؛ گفت:حذف نسخ کاغذی بیمه تامین اجتماعی در زمان نامناسبی کلید خورد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از نظام پزشکی مشهد؛ دکتر مسعود زحمت‌کش در میزگرد «چالش های اجرای طرح نسخ الکترونیک تامین اجتماعی» با اشاره به اینکه با ازدحام و طولانی شدن مدت زمان حضور افراد در مراکز درمانی خطر انتقال بیماری افزایش می‌یابد؛ بیان کرد: به طور کلی جمع شدن دفترچه‌های بیمه و الکترونیکی شدن نسخه‌های پزشکی اتفاق بسیار خوبی است که نمونه های موفق آن در کشور‌های دیگر کم نیست و منافع زیادی برای جامعه دارد. قطعا جامعه  پزشکی با کلیت این طرح موافق است؛ اما مسئله‌‌ به وجود آمده، اجرای طرح بدون آماده بودن زیرساخت‌ها و در زمان نامناسب است.

وی افزود: گواه این مدعا نارضایتی و سردرگمی مردم است.  اصلاً کار جالب و مناسبی نیست که در پیک چهارم کرونا چنین طرح بزرگی اجرایی شود. طرحی که در خوشبینانه‌ترین حالت بر مدت زمان حضور بیماران و افزایش شلوغی و ازدحام مراکز درمانی کلینیکال و پاراکلینیکال منجر خواهد شد و جان مردم را به خطر خواهد انداخت.

آسیب‌های زیست محیطی؛ مصرف بیشتر کاغذ، این بار از جیب جامعه پزشکی

وی با اشاره به این موضوع که حذف نسخ کاغذی تحت این شرایط تنها بار مالی تامین اجتماعی را کاهش داده و عملا در صرفه جویی کاغذ نه تنها موفق نیست که منجر به افزایش استفاده از کاغذ  خواهد شد؛ گفت: در شرایط فعلی اینطوری شده که پزشک دو برگ کاغذ به اضافه کاربن استفاده می‌کند و داروخانه مجبور است یک نسخه از داروها را پرینت گرفته در اختیار نسخه پیچ بگذارد تا داروهای بیمار را آماده کند. سازمان بیمه‌گر می‌گوید "خب مردم نگران نباشند روی یک برگه کاغذ پاره هم ما به آن‌ها سرویس می‌دهیم." اما  اضافه کردن این به قولی کاغذ پاره‌ها چه هزینه‌ای را به کشور تحمیل کرده و چه ضرری به محیط زیست می‌رساند؟!

لزوم توجه بیشتر به نظرات کارشناسی جامعه پزشکی

وی با اشاره به اینکه سازمان‌های بیمه‌گر در ایران عموما از نظر اقتصادی به دلایل مختلفی، ضعیف هستند؛ گفت: متاسفانه رویکردها و سیاست‌گذاری‌های بیمه‌ها در نظام سلامت دچار مشکل است. بیمه‌های ما بیشتر بودجه‌ای که دارند  را برای بخش بستری و درمان هزینه می‌کنند و با مقوله پیشگیری بیگانه‌اند. پراختی بیمه‌ها در  بخش سرپایی ناچیز است و بار اصلی بر دوش بیمار است. در حال حاضر حدودا چیزی کمتر از 30 درصد و در مواردی حدود 10 درصد مبلغ ویزیت پزشک توسط بیمه پرداخت شده و مابقی را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند. این یعنی یک روش اشتباه؛ روشی که هم ارائه دهندگان خدمات سلامت و مردم هر دو ناراضی هستند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام پزشکی مشهد و نائب رئیس انجمن پزشکان عمومی خراسان رضوی در ادامه افزود: اجرای طرح حذف نسخ کاغذی بیمه تامین اجتماعی سه ضلع دارد ؛ تامین اجتماعی، ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و مردم. در اجرای این طرح تنها و تنها انتفاع مالی و کاهش دردسرهای تامین اجتماعی لحاظ شده است. در کجای دنیا این طور معادله می‌چینند که دو گروه بزرگ از اجتماع به خاطر سود یک سازمان تا به این حد متضرر شوند. این نمی‌شود که سازمان بیمه‌گر فقط به سود و منافع خودش فکر کند؛ باید بتواند طوری تدبیر کند که سود بیماران به عنوان هدف اصلی و جامعه پزشکی به عنوان مجری طرح  نیز از اجرای نسخه الکترونیک لحاظ گردد. بیمه تامین اجتماعی باید بخشی از درآمد حاصله را  به ارتقاء و افزایش سهم پرداختی خود از تعرفه‌های ویزیت بیماران در بخش خصوصی اختصاص دهد تا بیماران پرداخت وجه کمتری داشته باشند. بخشی از درآمد حاصل از این صرفه جویی را  به هزینه‌ها و کار اضافه‌تری که به جامعه پزشکی تحمیل می‌کند اختصاص دهد و در نهایت به نظرات کارشناسی جامعه پزشکی و خواست مردم توجه بیشتری داشته باشد.

وضعیت اقتصادی شکننده پزشکان عمومی

وی باشاره به شرایط اقتصادی جامعه پزشکی بیان کرد: شاید  10 درصد جامعه پزشکی به درآمدهای زیاد دسترسی داشته باشند. بقیه پزشکان ما نیز مثل همه مردم متاثر از وضع اقتصادی موجود زندگی کرده و شرایط ایده‌الی ندارند؛ در مشهد ما 5 هزار پزشک عمومی داریم که حدود 2 هزار نفر آن ها برای پروانه طبابت اقدام کرده‌اند و از این میان  فقط 800 نفر  مطب دارند. مابقی یا در درمانگاه‌ها و اورژانس‌ها و یا کلینیک‌‌های درمان اعتیاد مشغول به کارهستند. این یعنی حدود 3 هزار  پزشک عمومی بعد از 7 سال درس خواندن و دو سال گذراندن طرح به این نتیجه رسیده‌اند که کار و فعالیت به عنوان پزشک عمومی صرفه اقتصادی ندارد! اگر چه با آدرس‌های غلطی که به مردم داده شده اوضاع طور دیگری به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که وضعیت اقتصادی بسیاری از این پزشکان ضعیف و شکننده است. 

وی به ذکر مثالی پرداخته و افزود: در یک اتوبان بزرگ باید مسیرهای فرعی و جانبی برای خروج از اتوبان لحاظ شود تا حرکت در مسیر اتوبان سالم و بدون دردسر باشد؛ این روش تامین اجتماعی مثل احداث یک اتوبان بدون در نظر گرفتن هیچ مسیر جانبی و خروجی است. سوال این است که در صورتی که به هر علتی اتوبان مسدود شد راه های خروج مشخص و کارآمدی وجود خواهد داشت؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم که هر طرح خوب که با عجله و اجبار و عدم پیش‌بینی‌های لازم و در نظر نگرفتن رضایت جامعه هدف و مجری طرح اجرا شود، می‌تواند مشکلات زیادی به بار آورد و ناکام بماند؛ چیزی که قطعا خواسته ما و سازمان بیمه‌گر نیست.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.