جمعه، 10 فروردین 1403

برگزاری نشست هم اندیشی کرونا روایت: روایت یک سال ایثار و همدلی

برگزاری نشست هم اندیشی کرونا روایت: روایت یک سال ایثار و همدلی
دکتر ظفرقندی:«این موضوعی مهم این است که برای آینده چه پیش رو داریم. چه در بحث کرونا و چه در مسائل پسا کرونا باید هوشمندانه عمل کنیم و حتما باید کار جمعی هماهنگ وقانونمند داشته‌باشیم. به‌هرحال در دوران پسا کرونا با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم بود. به‌طور مثال طبق بعضی از آمارها حدود ۳ میلیون نفر و طبق آمارهای دیگر حدود ۶ میلیون نفر به خاطره تبعات همه‌گیری کرونا بیکار شد‌ه‌اند یا در بعد روان‌پزشکی و آثار روانی شاهدیم که افزایش میزان خشونت، افسردگی، سوء رفتار در جامعه وجود دارد که اگر مشکلات مورد توجه قرار نگیرد، دچار مشکل خواهیم شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، نشست هم اندیشی نمایندگان وزارتخانه ها، نهادها و سازمان‌های همراه با رویداد ملی کرونا روایت در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.
در این نشست که با حضور رئیس و معاونان سازمان نظام پزشکی و نمایندگان وزارت‌های بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان سینمایی وزارت ارشاد، هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد، درخصوص تداوم رویداد ملی کرونا روایت و برگزاری  مراسم تقدیر از برگزیدگان این رویداد بحث و تبادل نظر شد.                     
در ابتدای جلسه دکتر کرمانپور توضیحاتی در خصوص علت برگزاری این نشست و برگزاری رویداد ملی «کرونا روایت : روایت یک سال ایثار و همدلی» ارائه داد. سپس
دکتر ظفرقندی با خوشامدگویی به حاضران ضمن با اشاره به تجربیات ثبت و مستندسازی‌های دوران دفاع مقدس گفت:« تجربه دفاع مقدس به ما یادآوری کرده بود که از روز اول شروع حماسه مقابله با همه‌گیری کرونا به مستندسازی وقایع و فداکاری‌ها و ایثار کادر درمان بپردازیم و به نظرم این یکی از نقاط قوت ما در تجربه برخورد با همه‌گیری کرونا بود که در ثبت رخدادها و حماسه‌ها از روز اول خوب عمل کردیم.»
دکتر ظفرقندی گفت:«این موضوعی مهم این است که برای آینده چه پیش رو داریم. چه در بحث کرونا و چه در مسائل پسا کرونا باید هوشمندانه عمل کنیم و حتما باید کار جمعی هماهنگ و قانونمند داشته‌باشیم. به‌هرحال در دوران پسا کرونا با مشکلات بسیاری روبرو خواهیم بود. به‌طور مثال طبق بعضی از آمارها حدود ۳ میلیون نفر و طبق آمارهای دیگر حدود ۶ میلیون نفر به خاطره تبعات همه‌گیری کرونا بیکار شد‌ه‌اند یا در بعد روان‌پزشکی و آثار روانی شاهدیم که افزایش میزان خشونت، افسردگی، سوء رفتار در جامعه وجود دارد که اگر مشکلات مورد توجه قرار نگیرد، دچار مشکل خواهیم شد. در مجموع باید  سند جامع ملی مقابله با همه‌گیری کرونا داشته باشیم که تمام اقدامات بر اساس آن تدوین و اجرا شود، برای مثال همین حالا زمان‌بندی برای تزریق واکسن نداریم اگرچه اولویت‌بندی داریم اما این‌که کدام گروه کی واکسینه می‌شوند را نمی‌دانیم و این مشکلی است که باید با تدوین و اجرای سند ملی مقابله با همه گیری حل شود.»

در ادامه دکتر غلامرضا ظریفیان رییس اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به توفیق سازمان نظام پزشکی در جمع آوری اسناد دوران کرونا تاکید کرد این اقدام به هیچ وجه نباید دچار حالت ایستایی و توفق شود چرا که همه ما باید تلاش کنیم برای دوران کرونا یک حافظه ملی کرونا ایجاد نماییم.

این استاد تاریخ افزود: دوران کرونا برای ما در کتابخانه ملی فرصت های بی نظیری را فراهم ساخت از جمله توانستیم با فرصت به دست آمده حدود سه هزار کتابخانه در سراسر کشور را به هم پیوند مجازی بزنیم به صورتی که هر فرد می تواند در چند دقیقه به کتاب مورد علاقه خود در نزدیکترین کتابخانه دست یابد.

ظرفیان افزود: همچنین درخواست سند که در گذشته به صورت حضوری و چند هفته طول می کشید، با زیر ساختی که در دوران کرونا حاصل شد در کمتر از دو ساعت به صورت غیر حضوری و حضوری تقدیم علاقمندان می شود.

در ادامه جلسه هادی پرگیر به نمایندگی از شبکه سلامت و شورای سیاستگذاری صدا و سیما از تدوین کنندگان کرونا روایت خواست جمع آوری اسناد در استانداردهای رسانه ملی جمع آوری تا در آینده به راحتی بتوان از آنها بهره برداری کرد.
سپس دکتر حبیبی معاونت اجتماعی سازمان نظام پزشکی درخصوص اهمیت و جامعیت رویداد کرونا روایت صحبت کرد و دکتر کیاسالار دبیر رویداد هم گزارش خود را ارائه نمود.
 سید جمال هادیان رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با اشاره به این‌که در گذشته این‌موضوع مطرح بود که کشور نیازی به اینترنت با سرعت بیشتر از ۱۲۸ ندارد اشاره کرد: بیش‌از ۹۶ درصد روستاهای کشور در حال حاضر اینترنت پرسرعت تری جی و فور جی دسترسی دارن. وی بزرگ‌ترین دستاورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تغییر پارادایم و نگاه افراد به فضای مجازی و توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه دانست. 

هادیان افزود پیش از همه این فعالیت ها ما نیاز به تقویت فرهنگ عمومی داریم چرا که ارتقای تار پود فرهنگ عمومی است که هر هرحکت بعدی را موثر و زیبا می کند.
بهنام ولی زاده معاون دولت الکترونیک وزارت ارتباطات هم با اشاره به اقدامات مؤثر نظارتی و حمایتی این وزارتخانه در حوزه آموزش و فراهم آوردن زیرساخت‌ها به برخی ایجاد محدودیت‌ها برای افراد دارای تست‌های مثبت و افرادی که در دور قرنطینه هستند اشاره کرد.
دکتر مرادیان معاون سازمان هلال احمر هم با اشاره به خاطره‌ای از مرحوم دکترپیروی متذکر شد که دکتر پیروی که سابقه ریاست دانشگاه شهید بهشتی را در کارنامه درخشان خود دارد در دوران کرونا عکسی دارند که در آن با یک گان ساده و با دستگاه سمپاشی بر دوش در حال کمک به نیروهای خدماتی بودند و اشاره کردند ثبت چنین خاطراتی در قالب کرونا روایت اقدامی بسیار ارزشمند است. وی  با اشاره به برخی فعالیت‌های سازمان هلال احمر در مقابله با کرونا ازجمله کمک‌های معیشتی به نیازمندان، کمک به اجرای غربالگری در مراکز ایست و بازرسی، آموزش همگانی به‌صورت گسترده، همیاری و همکاری در اجرای طرح شهید سلیمانی و استقرار بیمارستان اضطراری برای ثبت این زحمات در رویداد کرونا روایت اعلام آمادگی کرد.
خانم مهدی معاون روابط عمومی وزارت بهداشت هم با اشاره به این‌که وزارت بهداشت هم منابع بسیار زیادی از تلاش‌ها، ایثار و فداکاری‌های کادر درمان و عموم مردم در حوزه کرونا را جمع‌آوری کرده درخواست اضافه شدن این منابع به رویداد کرونا روایت را داشت و به‌خصوص در مورد پروژه تدوین کتاب روایت خبرنگاران از کرونا اشاره کرد. پیشنهاد دیگر خانم مهدی این بود که فاز دوم کرونا روایت باید به مشارکت‌های مردمی در حوزه رفع مشکلات کرونا بپردازد. وی همچنین اعلام کرد کلیه امکانات اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اختیار سازمان نظام‌پزشکی قرار دارد.
مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی هم به حضور مستمر تعدادی از آثار کروناروایت در جشنواره‌های سینمایی کشور اشاره کرد و اعلام کرد امکان نمایش برخی آثار کروناروایت پیش از فیلم‌های اصلی اکران نوروز در سینماها وجود دارد. نجفی افزود متاسفانه جشنواره فجر امسال فاقد اثری در خصوص کرونا بود.
در پایان این نشست دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی انجام و وی خواستار مشارکت همه‌جانبه کلیه دستگاه‌ها و نهادهای همراه در مراسم اهدای جوایز برگزیدگان وتداوم حرکت ملی کرونا روایت شد.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.