جمعه، 31 فروردین 1403

الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد

الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک وجود ندارد
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک از سوی پزشکان در طرح نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی وجود ندارد و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است، گفت: در صورتی که مشکلی برای بیمه شده ایجاد شود، مداخله می کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ، دکتر محمد جهانگیری در نشستی مشترک با معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره دو طرح نسخه نویسی الکترونیک و عدم صدور دفترچه‌های کاغذی درمان تامین اجتماعی گفت: این دو طرح توامان پیش می روند ولی گره زدنشان با یکدیگر درست نیست. مطلوبیت حذف دفترچه این است که با نسخه نویسی الکترونیک همراه باشد.

وی افزود: در سنوات قبل اقداماتی در این زمینه شروع شده است و نباید شتابزدگی و عجله صورت گیرد، باید چند مسیر در حوزه ارائه خدمات مشخص شود. اولین چیزی که در نظام سلامت به آن فکر می‌کنیم بیمار است و کیفیت خدمات نباید افت کند. دوم موضوع مهم محرمانگی اطلاعات است که نباید خدشه دار شود. سوم اینکه اگر پزشک نتوانست نسخه الکترونیک بنویسد دسترسی اش قطع شود.

جهانگیری ضمن انتقاد از عدم اطلاع رسانی کافی در این باره به مردم گفت: باید اطلاع رسانی برای اجرا دقیقتر باشد. در عین حال گاهی هم باید کار را شروع کرد و نباید معطل ماند. چندسال است کار امضای الکترونیک و نسخه الکترونیک را دنبال می‌کنیم و پیگیری های لازم برای ارتقای آن را در دست انجام داریم.

معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه مکانیسم های مختلفی برای دریافت خدمات در قالب طرح نسخه الکترونیک و حذف دفترچه های بیمه در تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: یک مکانیسم استفاده سرنسخه خود دکترهاست، دوم استفاده از دفترچه بیمه فعلی.

جهانگیری ادامه داد: طبق تفاهم های صورت گرفته، این طرح، سرآغاز یک کار بزرگ است و نه پایان کار. اکنون دفترچه ها کلا حذف نمی‌شوند بلکه دفترچه های موجود همچنان استفاده می‌شوند. به مردم نباید آسیب برسد. مردم را برای اینکه دفترچه نیست معطل نکنیم، اگر هم مشکلی هست باید حل شود، به ویژه در دوران کرونا، تشکیل صف، انتظار زیاد، تعلل برای نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک و در مجموع تشویش نباید ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر در هیچ کجای دنیا نسخه الکترونیک در یک مقطع به طور کامل انجام نشده و هنوز اسناد کاغذی در کشورهایی که نسخه الکترونیک دارند برقرار است، گفت:  تدابیر لازم باید انجام شود. مردم و همچنین ارائه دهندگان خدمت دغدغه نداشته باشند. کارگروه مشترکی را با سازمان تامین اجتماعی راه انداری کردیم که آنلاین پاسخگو باشیم. همراهی سازمان نظام پزشکی در این طرح هست، اما دغدغه ها را هم بازگو می‌کنیم و اگر مشکلی ایجاد شود مداخله می کنیم و اگر  مشکل رفع نشود، شاید طرح تامین اجتماعی را تغییر مسیر دهیم.

وی افزود: الزامی برای نسخه نویسی الکترونیک نیست و مکانیسم های تشویقی برای پیوستن به این طرح درنظر گرفته شده است. تسهیلاتی را با کمک سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت داریم و شش ماه فرصت تعیین شده تا مکانیسم ها کامل شوند.

جهانگیری درباره مشکلات پزشکان برای استفاده از چندسامانه بیمه گرهای پایه برای نسخه نویسی الکترونیک گفت: توافقی که انجام شده این است که در قسمت داروخانه از یک پنل استفاده شود. در نسخه نویسی هم همینطور است، پزشکان می توانند هرسامانه ای که مورد تایید است را در مطب استفاده کنند و در یک پنل واحد نسخه بنویسند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه های پزشکان استفاده از پنل های مختلف بود که حل شده است. فراخوانی دادیم و 18 شرکت در فراخوان های ما شرکت کردند و 5 شرکت استانداردهای لازم را اخذ کردند که اعلام کردیم این 5 سامانه مجاز و مورد تایید بیمه ها هستند. بنابراین پزشک از یک پنل واحد استفاده و موارد را  به بیمه ها ارسال می کند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.