جمعه، 10 فروردین 1403

واکسیناسیون کرونا در ایران از سه‌شنبه آغاز می‌شود

 واکسیناسیون کرونا در ایران از سه‌شنبه آغاز می‌شود
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.


به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ سعید نمکی در مراسم آغاز فاز مطالعه بالینی انسانی واکسن کرونا رازی در وزارت بهداشت افزود: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روشهای مختلف در حال انجام است یکی از قولهای ما به مردم این بود که زودتر واکسیناسیون را در داخل کشور شروع کنیم. برای این کار با ارزیابی واکسن های معتبر در دنیا یکی از کم عیب ترین و کم خطرترین واکسن ها را که واکسن اسپوتنیک وی روسیه بود انتخاب و وارد کردیم.

وی ادامه داد: اوایل حمله ها و هجمه های زیادی می شد ولی صبوری کردیم و امروز همه فهمیده اند که اروپا و شرکت های واکسن ساز اروپایی مثل آسترازنکا نیز به دنبال همکاری با شرکت تولید کننده این واکسن هستند. بنای قهر با هیچ کس نداریم با اینکه جزو اولین مذاکره کنندگان برای خرید این واکسن بودیم پانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را تزریق می کنیم.


نمکی اظهار کرد:‌ شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.


وی گفت: با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست.

وی تصریح کرد: واکسن اسپوتنیک روسیه در حدود ۶ کشور معتبر ثبت شده و سعی کردیم زمانی این واکسن را وارد کنیم که خیالمان راحت باشد و واکسن قابل اعتماد وارد کنیم. واکسیناسیون با واکسن روسی از سه شنبه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخشهای آی سی یو هستند آغاز می شود بعد به سراغ بقیه کادر درمان و خانه های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال می رویم و همین طور مرحله به مرحله جلو می رویم. روال کار تعریف شده است و خوشحالیم به رغم اینکه با دستان بسته در اقیانوس بلا شنا می کنیم اما چشمان ما باز است و در شرایطی واکسیناسیون را شنا می کنیم که میزان شیوع بیماری پایین آمده و تخت خالی داریم.
وزیر بهداشت افزود: جمهوری اسلامی ایران در مدیریت کرونا نیز مثل بقیه بحرانها خوش درخشید و هنگامی که کشورهای قدرتمند دنیا متاسفانه با مرگ های روزانه بیش از هزار نفر مواجه هستند کشور ما با تکیه بر تجارب گذشته چه در نظام سلامت و چه در مدیریت بحرانها روزهای آرامتری را سپری می کند. امیدواریم با سهل انگاری برخی افراد به روزهای سخت گذشته برنگردیم.


وی گفت: یکی از کارهای مهم در این همه گیری تکیه بر دانش فنی برای ساخت واکسن در کشور بود. تولید واکسن کرونا کار ساده ای نیست و همان طور که ویروس کرونا پیچیده است ساخت واکسن آن نیز کار پیچیده ای است و هیچ متخصصی نمی تواند آینده واکسیناسیون آن را پیش بینی کند و بگوید در آینده چند درصد موفق است چقدر می تواند مردم را علیه بیماری کووید ۱۹ بیمه کند اما تنها راه چاره این است که در این راه گام برداریم.


به گفته نمکی امروز ایران برای تولید واکسن کرونا با همه روش ها و پلتفرم ها برنامه دارد. در هر صورت برای تامین واکسن سه راه را در پیش گرفتیم یکی تولید واکسن در داخل، دیگری انتقال فناوری تولید واکسن از کشورهایی که هم تخصص این کار را دارند و هم روابط دوستانه تری با ما دارند مثل کوبا و روسیه البته با اینکه موضوع واکسن در دنیا سیاسی شده اما دانشمندان کشورها مشکلی با هم ندارند فاصله از آنجا ایجاد می شود که کشورهای مثل آمریکا به دنبال سلطه جویی هستند.


وی خاطرنشان کرد: کشور کوبا سابقه همکاری با انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن هپاتیت بی دارد و روسیه نیز در حوزه بایوتکنولوژی سابقه نسبتا درخشانی دارد. راه حل سوم واردات واکسن از منابع مطمئن است تا قبل تولید واکسن در کشور آن را در اختیار داشته باشیم.

 انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.