پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

سخنان دکتر رستمیان در نشست «کنکاشی بر مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت» به همت سازمان نظام پزشکی کشور

دانشگاه عاری از دخانیات را از دانشگاه علوم پزشکی تهران کلید زدیم

دانشگاه عاری از دخانیات را از دانشگاه علوم پزشکی تهران کلید زدیم
باید گفت سیگار یک کالای ضروری نیست که این قدر ارزان در اختیار مصرف کننده قرار دادیم. باید کاملا روی قیمت حساس باشیم چون مثلاً مسئله سیگارفروشی مثلا جلوی مدارس خیلی مهم است. ما تلاش کردیم تا حداقل این مراکز تکفروشی نکنند تا دانش‌آموزان نتوانند سیگار بخرد.

شیوع بالای مصرف سیگار چه تکلیفی بر ما حاکم می‌کند؟ ما باید سالانه یک درصد مصرف سیگار را کم کنیم. آیا این یک درصد را کاهش می‌دهیم؟ کشورهای دیگر برای همین یک درصد کاهش مصرف سالانه مالیات را افزایش داده‌اند و برخی کشورها وقتی به هدف یک درصد نرسیدند مالیات را باز هم افزایش هم دادند که به این هدف یک درصد سالیانه برسند.

در دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ما یک توافقنامه داشتیم که کاهش مصرف دخانیات را داشته باشیم. مطالعه کردیم ببینیم در دنیا دانشگاه‌ها چکار می‌کنند. دیدیم خیلی از دانشگاه‌ها به سمت محیط عاری از دخانیات رفته‌اند. بعضی از دانشگاه‌ها هم در همان ابتدا می‌گویند دانشجویی را پذیرش می‌کنند که سیگار نکشد.

ما اگر محیط را هم عاری از دخانیات کنیم اما مثلاً جلوی بیمارستان دکه سیگارفروشی باشد عملا کار بیفایده کرده ایم. چه اتفاقی در کشور ما افتاده که مغازه های و دکه مطبوعات سیگار می‌فروشند؟ به این دلیل است که سیگار را خیلی سودآور کرده‌ایم. قرار بود هر کس سیگار می‌فروشد مجوز داشته باشد، آیا همه این‌ها مجوز دارند؟ می‌گوییم تبلیغات مواد دخانی نکنیم اما می‌بینیم قلیان‌های رنگارنگ خوشگلی درست می‌کنند و جلوی مغازه را نورپردازی می‌کنند که همین تبلیغات این گونه تمام اثر فعالیت‌های کاهش تقاضا را کم می‌کند.

ما در دانشگاه تهران ابتدا ساختمان را عاری از دخانیات کردیم. گفتیم هر بیمارستان و دانشگاهی هم بخواهد عاری از دخانیات شود با آن ها همکاری می‌کنیم. چند مرکز را به عنوان پایلوت انتخاب کردیم تا ببینیم چه ضعف و قوتی‌هایی در اجرای این طرح داریم. کلاس‌هایی هم برای توانمندسازی افراد داریم. در کل مشغول انجام این کار هستیم تا ببینیم بهترین راه برای موفق شدن در این حوزه چیست.

باید گفت سیگار یک کالای ضروری نیست که این قدر ارزان در اختیار مصرف کننده قرار دادیم. باید کاملا روی قیمت حساس باشیم چون مثلاً مسئله سیگارفروشی مثلا جلوی مدارس خیلی مهم است. تلاش کردیم تا حداقل این مراکز تکفروشی نکنند تا دانش‌آموز نتواند بخرد.

یک مورد مهم دیگر این است که چرا سازمان دخانیات 250 میلیون تومان می‌گیرد تا تنباکو بکارد و به جای این که این بودجه را به جهادکشاورزی بدهیم که اگر کسی توتون کاشت تو به ان ها کمک کن این به دخانیات می رسد. اصلا چرا دخانیات دولتی است؟ به نظر من نیاز است در این خصوص تحقیق و تفحص بشود که چرا در سال گذشته دخانیات ارز دولتی گرفت؟ متاسفانه یکی از بزرگترین فرارهای مالیاتی در حوزه دخانیات است. حتی می بینیم که تورم هم بر سیگار اثر چندانی نداشت.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.