پنجشنبه، 9 فروردین 1403

جلسه ریاست سازمان نظام پزشکی با معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

واکسیناسیون کرونا یک مطالبه ملی است

واکسیناسیون کرونا یک مطالبه ملی است
ریاست سازمان نظام پزشکی ضمن تقدیر از تلاش های تیم های ایرانی تولید کننده واکسن کرونا و ذکر اینکه نتیجه تلاش های دانشمندان کشور تا چند ماه دیگر نتیجه خواهد داد، اعلام کرد که ایران با توجه به پیشگام بودن در زمینه بهداشت و درمان در منطقه باید تلاش کند تا در زمینه واکسیناسیون هم پیشرو منطقه باشد

در جلسه ریاست سازمان نظام پزشکی با معاونین درمان و آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخصوص مسائل مهم روز جامعه پزشکی گفتگو شد.

در ابتدای این جلسه که با حضور دکتر ظفرقندی، دکتر جان بابایی، دکتر حقدوست و کلیه معاونین سازمان نظام پزشکی برگزار شد، وضعیت همه گیری کووید 19 در سراسر کشور مورد بحث قرار گرفت و با ابراز تاسف از عدم رعایت پروتکل‌ها در تجمعات و سفرهای اخیر، از افزایش آمار مراجعان به بخش های بستری و سرپایی بخصوص در چند استان کشور ابراز نگرانی شد و بر تلاش همه جانبه در خصوص آگاه سازی عمومی از احتمال عود مجدد بیماری و تشویق و توصیه به رعایت دستورالعمل ها تاکید شد. همچنین دکتر جان بابایی از تدوین کارنامه ده ماهه بخش درمان کشور توسط معاونت درمان وزارت بهداشت که شامل کلیه اطلاعات به تفکیک استان و شهر است، خبر داد که قرار شد در وبیناری با حضور ایشان و کلیه روسای نظام پزشکی شهرهای ایران جوانب مختلف این کارنامه مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

براساس صورتجلسه تنظیم شده اولین موضوع مورد بحث موضوع تامین واکسن کرونا برای کشور بود که ریاست سازمان نظام پزشکی ضمن تقدیر از تلاش های تیم های ایرانی تولید کننده واکسن کرونا و ذکر اینکه نتیجه تلاش های دانشمندان کشور تا چند ماه دیگر نتیجه خواهد داد، اعلام کرد که ایران با توجه به پیشگام بودن در زمینه بهداشت و درمان در منطقه باید در زمینه واکسیناسیون هم پیشرو منطقه باشد. دکتر ظفرقندی اقدامات انجام گرفته از سوی این سازمان برای تامین واکسن معتبر جهت اعضای کادر درمان و نیز در صورت امکان افراد گروه های پرخطر را تشریح و به همراهی مسئولان بلندمرتبه دولت و وزارت بهداشت با این اقدام اشاره کرد. دکتر جان بابایی هم ضمن اشاره به اینکه تامین واکسن مناسب کرونا یک مطالبه ملی است و با تقدیر از اقدامات سازمان نظام پزشکی تهیه واکسن معتبر و مجاز در سریع ترین زمان را یک ضرورت برای کشور دانست و گفت تنها راه شکسته شدن چرخه ویروس در جامعه استفاده از واکسن موثر است و همه باید در این راه هرانچه در توان دارند انجام دهند. در نهایت قرار بر همکاری و تعامل بیشتر کمیته واکسن و سازمان نظام پزشکی شد.

موضوع مورد بحث دیگر تعرفه خدمات سلامت سال ۱۴۰۰ و نیز عدم تکمیل ظرفیت برخی رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی بود که همراه با هم مطرح شد. بهرحال این دو موضوع به نوعی وابستگی زیادی به هم دارند. دکتر جان بابایی ضمن اشاره به خالی ماندن برخی صندلی‌های رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، آینده کشور را در این خصوص نگران کننده دانست و ابراز کرد که رشته‌های بسیار مهمی چون جراحی قلب، جراحی اطفال و جراحی عروق و رشته‌های مادر مثل بیهوشی با عدم تکمیل ظرفیت روبرو شده‌اند و تنها پس از اندیشیده شدن راهکارها و تسهیلاتی برای شاغلین و نیروهای طرحی این ظرفیت‌ها تکمیل شده است. وی تاکید کرد که قطعاً در صورت عدم اندیشیده شدن راهکارهای جامع و منطقی قطعاً این مشکل تکرار خواهد شد گفت. دکتر ظفرقندی هم با اشاره به وضعیت گروه آموزشی که مدیریت آن را برعهده دارد به مشکلات عدیده ناشی از دلسردی و مشکلات معیشتی پزشکان پرداخت و تاکید کرد واقعی نشدن تعرفه‌ها و برخی رفتارهای نسنجیده باعث دلسردی پزشکان و روی‌گردانی آنان از رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی است و نبود داوطلب برای رشته‌های مهم و حیاتی برای کشور قطعا زیانبار خواهد بود. دکتر سلیمی معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی هم با اشاره به عدم تکمیل ظرفیت در برخی رشته‌های مادر از جمله بیهوشی اعلام کرد که باید حتماً برای این مشکلات راهکارهایی اندیشیده شود ازجمله افزایش دریافتی دستیاران و در نظر گرفتن وام‌ها برای آنان و همچنین افزایش امکانات در اختیار و بهبود وضعیت معیشتی متخصصان. دکتر جان بابایی هم در ادامه صحبت‌هایش اعلام کرد که باتوجه به این‌که در سال آخر دولت هستیم حتماً باید برای این موضوعات درهم‌تنیده شده راهکارهای جدی اندیشید و برای پیش رو برنامه‌های کلان ارائه داد چراکه در دولت بعد مدیران ارشدی که تازه به میدان می‌آیند شاید برای شناسایی نقاط ضعف و شناختن مشکلات به زمان احتیاج داشته باشند و این آینده سلامت کشور را در خطر قرار می‌دهند. دکتر سلیمی هم به این نکته اشاره کرد که باید حتماً عدالت بین رشته ای برقرار شود تا مانع از گرایش فارغ‌التحصیلان رشته پزشکی عمومی به برخی رشته‌ها و عدم اقبال به سمت رشته‌های دیگر باشیم. از طرف دیگر دکتر ظفرقندی هم بر این موضوع تاکید کرد که تعرفه‌های سال ۱۴۰۰ باتوجه به همه مشکلاتی که جامعه پزشکی در دوران کرونا با آن روبرو بوده می‌تواند برای جامعه پزشکی بسیار مهم باشد و باید حداکثر تلاش را کرد تا رضایت این قشر زحمتکش و ایثارگر جلب شود.

دکتر حقدوست پس از صحبت درخصوص درخواست برخی شرکت کنندگان در آزمون دستیاری درخصوص مشکلات دستیاران متذکر شد که حقوق دستیاران پزشکی اخیراً با انجام فرآیندهایی افزایش یافته است و حدود 50 درصد به حقوق دستیاران پزشکی اضافه شده است و البته وی متذکر شد که قطعا این عدد هم بسیار پایین است و بسیار کمتر از زحمات و ایثاری است که دستیاران در رشته‌های مختلف تخصصی متحمل می‌شوند وی همچنین متذکر شد که  وام ۱۵ میلیون تومانی که ان‌شاءالله در سال بعد به 30 میلیون تومان افزایش خواهد یافت برای دستیاران رشته‌های پزشکی در نظر گرفته شده است.

نکته مهم مورد بحث قرار گرفته دیگر موضوع افت آموزش بخصوصی سطوح بالینی بود که در این خصوص دکتر حق‌دوست اعلام کرد که معاونت‌های آموزشی وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای اعلام کردند این موضوع بشدت جدی است و درخواست کردند که در صورت امکان امکان بازگشایی کلاس‌ها با حداقل ظرفیت و امکان استفاده از خوابگاه های دانشجویی با ۵۰ درصد ظرفیت فراهم شود و در صورت امکان کلیه تسهیلات برای دانشجویان درنظر گرفته شود که بتوانند در شهر خود به صورت میهمان ادامه تحصیل دهند.

موضوع دیگر مورد بحث قرار گرفته بحث برگزاری همایش جامع کشوری کرونا برای تمامی دست‌اندرکاران حوزه سلامت توسط سازمان نظام پزشکی با مشارکت کلیه انجمن‌های علمی حوزه پزشکی بود که دکتر سلیمی در توضیح اعلام کرد که بیش از ۴۰ انجمن علمی تخصصی کشور برای مشارکت در برگزاری این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند و اقدامات لازم برای برگزاری این کنگره به‌صورت آنلاین و آفلاین تهمیدات لازم اندیشیده شده است و خواستار مشارکت معاونت‌های درمان و آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این حوزه شد که آقایان دکتر جان بابایی و دکتر حق‌دوست با استقبال از برگزاری این کنگره اعلام کردند که نمایندگان تام‌الاختیار خود در این حوزه را در اسرع وقت به معاونت آموزشی سازمان نظام پزشکی معرفی خواهند کرد.

آخرین موضوع کورد بحث «لایحه نحوه اداره و بهره برداری از آپارتمام ها جهت ارائه خدمات درمانی بود» که دکتر جهانگیری معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی توضیحاتی در این زمینه ارائه داد و قرار بر این شد تا نظرات جامعه پزشکی به استحضار قانونگذاران و سیاستگذاران رسانده شوند و تهمیداتی برای رفع مشکلات احتمالی درخصوص این لایحه اندیشیده شود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.