پنجشنبه، 9 فروردین 1403

وزارت بهداشت: برگزاری آزمون دستیار تخصصی در اسفندماه ۹۹ منطبق بر قانون است

وزارت بهداشت: برگزاری آزمون دستیار تخصصی در اسفندماه ۹۹ منطبق بر قانون است
 معاونت آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به اعتراضات اخیر در خصوص زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی در اسفندماه ۹۹ منطبق بر قانون است.

 معاونت آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به اعتراضات اخیر در خصوص زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد: برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی در اسفندماه ۹۹ منطبق بر قانون است.

در این اطلاعیه آمده است:

پیرو اعتراضات اخیر به زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در اسفندماه ۹۹ و استناد به برخی مصوبات و آیین نامه های دوره های آموزش دستیار تخصصی مبنی برگزاری این آزمون یکبار در سال به اطلاع می رساند: آزمون برگزار شده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، در واقع آزمون به تعویق افتاده اسفند ماه ۹۸ به علت شرایط خاص اپیدمی بیماری کووید-۱۹ در کشور بوده است. لذا طبق آیین نامه مذکور برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی در اسفند ماه ۹۹ دقیقا عمل به همین قانون است.


با توجه به اعتراضات اخیر به زمان برگزاری چهل و هشتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی در اسفند ۹۹ و تلاش مجموعه معاونت آموزشی وزارت بهداشت بر همراهی و مساعدت حداکثری با داوطلبان گرامی، خاطرنشان می شود گاهی این تغییرات و جابجایی‌ها به خصوص در زمانی که کلیه زوایای آن سنجیده نشود خود باعث ایجاد نابسامانی‌هایی می شود که عوارض سنگینی به همراه  دارد. به همین دلیل نظم و برنامه داشتن یکی از کلیدی ترین مفاهیم در مدیریت آموزش است که عدول از آن در بسیاری از موارد آسیب‌رسان خواهد بود.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت همچنین در خصوص برگزاری این آزمون خاطرنشان کرده است: اعتراض‌های مطرح شده در خصوص آزمون دستیار تخصصی توسط دبیرخانه های ذیربط در معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دقت بررسی شده و با در نظر گرفتن همه ابعاد موضوع و بررسی حقوقی آن سعی شده است بهترین تصمیم در این زمینه اتخاذ شود که جزئیات آن قبلا هم اطلاع رسانی شده است.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به منظور شفاف شدن بیشتر موضوع، در موارد علل مطرح شده در خصوص تعویق امتحان دوره ۴۸ آزمون پذیرش دستیاری توسط برخی از داوطلبین، توضیحاتی را برای برطرف شدن ابهامات مطرح شده به شرح زیر ارائه داده است: 

برخی با اشاره به مصوبات و آیین نامه های دوره های آموزش دستیار تخصصی، که در آن ذکر شده است آزمون یکبار در سال در بهمن یا اسفند برگزار می شود، ایراد می گیرند که برگزاری آزمون دستیاری در اسفند ۹۹ غیر قانونی است. اتفاقا برگزاری این آزمون در اسفند ۹۹ دقیقا عمل به این قانون است و باید در نظر داشت که آزمون برگزار شده در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، در حقیقت آزمون به تعویق افتاده اسفند ماه ۹۸ به علت شرایط خاص اپیدمی بیماری کووید-۱۹ در کشور بوده است. بنابراین، امسال طبق آیین نامه، امتحان پذیرش دستیار یکبار و در اسفند ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

در مواردی که معترضین به برگزاری آزمون، به رای صادره هشتاد و دومین نشست شورای آموزش پزشکی پزشکی و تخصصی مورخه ۲۰/۱۱/۱۳۹۴ در خصوص منابع آزمون اشاره می کنند، علاوه بر اینکه منابع در کمیته های تخصصی بر اساس حداقل یادگیری مورد انتظار از پزشکان عمومی تعیین شده است، همانگونه که ذکر شده منابع هر سال تعیین و اعلام می شود که امسال هم این اتفاق افتاده است. همچنین هیچ اقدامی در مورد تغییر کتاب مرجع قبل از ۳ سال رخ نداده است. در مورد یکسان بودن منابع آزمون پیش‌کارورزی و پذیرش دستیار نیز، منابع دوره ۴۸ پذیرش دستیار و شهریور ۱۴۰۰ پیش‌کارورزی نیز که مربوط به یک نیمسال تحصیلی است یکسان می‌باشد. در مورد استناد به نامه شماره ۴۶۴ دبیرخانه شورای آموزش پزشکی عمومی به تاریخ ۳۱/۶/۹۹، ذکر شده است منابع کما فی السابق به شرح لیست پیوست، ارسال شده است. کما فی السابق به ارسال پیوست نامه و معرفی منابع توسط دبیرخانه بر می‌گردد.

 در مورد اشاره به رای صادر در نودمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ ۱۱/۹/۱۳۹۷، ذکر شده حداقل اعتبار منابع برگزاری آزمون به مدت ۲ سال است و این مصوبه مغایرتی با منابع اعلام شده برای دوره ۴۸ آزمون پذیرش دستیار ندارد. کمااینکه، در منبع اعلام شده جهت دوره ۴۷ به صراحت اعلام شده است که از دوره ۴۸، منبع زنان تغییر پیدا می‌کند و نام و اطلاعات کتاب‌شناختی منبع اعلام شده برای این دوره، به طور کامل آورده شده است.

با در نظر گرفتن موارد فوق الذکر، مشخص می شود که اعتراضات وارده در خصوص آزمون دستیار تخصصی مبنای قانونی موجهی ندارد و باید این واقعیت را در نظر گرفت که تغییر تاریخ آزمون و موکول کردن آن به سال بعد مشکلات زیادی را با توجه به تلاقی با ماه مبارک رمضان و زمان انتخابات ریاست جمهوری می تواند به همراه داشته باشد.

ضمن اینکه زمان زیادی لازم است تا به اعتراضات داوطلبان رسیدگی شود و این ممکن است کار اعلام به موقع نتایج آزمون و شروع تحصیل دستیاران را با مشکل مواجه سازد. بویژه اینکه بعضی از رشته ها نیاز به زمان کافی برای انجام مصاحبه دارند و تاخیر در برگزاری آزمون مشکلات زیادی را برای این دسته از داوطلبان ایجاد خواهد کرد.

همچنین داوطبانی که قبول شده اند باید فرصت کافی داشته باشند که برای اقامت در شهر هدف و تحصیل فرزندان خود برنامه ریزی نموده و شرایط را فراهم نمایند. هرگونه تاخیر در برگزاری آزمون با کاستن فرصت لازم برای فراهم آوردن زمینه اقامت، خود آسیبهای جدی برای پذیرفته شدگان به همراه خواهد داشت. بنابراین بهترین تصمیم در این زمینه، برگزاری آزمون پذیرش دستیار تخصصی در تاریخ اعلام شده می باشد و برای همه داوطلبان گرامی آرزوی موفقیت داریم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.