جمعه، 10 فروردین 1403

نحوه فراخوان برای تست انسانی واکسن کرونای ایرانی

نحوه فراخوان برای تست انسانی واکسن کرونای ایرانی
دکتر مینو محرز با اشاره به اعلام فراخوان داوطلبان تست انسانی واکسن کرونای ایرانی در آینده گفت: در صورت واردکردن واکسن کرونا، فرصتی برای تست کردن آن وجود ندارد بنابراین واکسن وارداتی باید تأیید سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد.

دکتر مینو محرز در گفت‌‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا درباره آخرین وضعیت واکسن کرونای ایرانی اظهار کرد: فراخوان داوطلبان تست انسانی واکسن کرونای ایرانی به زودی داده می‌‌شود و امیدواریم در دی‌‌ ماه تزریق برای تست انسانی این واکسن آغاز شود.

وی افزود: فراخوانی صادر می‌‌شود که داوطلبان تزریق واکسن کرونای ایرانی مراجعه کنند؛ از بین داوطلبان، تعدادی که برای تست لازم داریم انتخاب می‌‌شوند و آزمایش‌‌های لازم از آن‌‌ها گرفته می‌‌شود تا تزریق واکسن کرونا برای آن‌‌ها شروع شود.

محرز با بیان این‌‌که داوطلبان تست انسانی واکسن کرونا نباید سابقه ابتلا به بیماری کرونا داشته باشند؛ تصریح کرد: علت این امر این است که در افراد با سابقه ابتلا به کرونا آنتی‌‌بادی وجود دارد؛ ما برای تزریق واکسن، افرادی را می‌‌خواهیم که میزان آنتی‌‌بادی را پس از تزریق بررسی کنیم؛ وقتی فردی از قبل آنتی‌‌بادی داشته باشد نمی‌‌توان میزان تأثیر واکسن را بررسی کرد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره عوارض تزریق این واکسن متذکر شد: این واکسن ایرانی کرونا، ویروس ضعیف شده است و خطر مرگ در پی ندارد و اگر عوارضی نیز داشته باشد، خفیف خواهد بود.

محرز در پاسخ به این سؤال که "در صورت وارد کردن واکسن کرونای خارجی، چگونه از بی‌‌عارضه و سالم بودن این واکسن اطمینان حاصل خواهیم کرد؟" گفت: در صورت واردات واکسن خارجی، فرصتی برای تست کردن آن روی تعداد محدود، قبل از تزریق همگانی وجود ندارد از سوی دیگر برای واردات این واکسن، پول پرداخت می‌‌شود بنابراین واکسنی که وارد کشور می‌‌شود باید حداقل تأیید سازمان جهانی بهداشت را داشته باشد تا پس از وارد کردن و تأیید سازمان غذا و دارو به افراد تزریق شود.

وی متذکر شد: در حال حاضر در جهان سه سازمان شامل سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا (FDA) و آژانس دارویی در اتحادیه اروپا (EMA) برای تأیید فرآورده‌‌های بیولوژیک وجود دارد که واکسن‌‌ها باید تأییدیه آن‌‌ها را داشته باشد.

این محقق پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی تأکید کرد: روند واکسن کرونای ایرانی در سازمان جهانی بهداشت به ثبت رسیده است و پس از این‌‌که تست و تأیید شد باید مورد تأیید سازمان غذا و داروی کشور خودمان نیز قرار بگیرد.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.