جمعه، 10 فروردین 1403

رونمایی از پوستر مستند کرونایی A_B_C_D در وزارت بهداشت

رونمایی از پوستر مستند کرونایی A_B_C_D در وزارت بهداشت
پوستر مستند "A_ B_ C_D " در جلسه ای با افراد محدود و تحت پروتکل های بهداشتی در وزارت بهداشت در حالی رونمایی شد که دست اندرکاران این مستند، امیدوار هستند که این بیماری از بین برود و فقط یک خاطره از آن باقی بماند.

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نقل از ایسنا، در این جلسه که دکتر حریرچی معاون کل و دکتر جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت حضور داشتند؛ کاوه احمدی تهیه کننده این فیلم مستند با تشکر از مسوولان وزارت بهداشت که در این روزهای شلوغ، زمانی را به این مستند اختصاص دادهاند، ادامه داد: به شما و همکارانتان در وزارت بهداشت خسته نباشید میگویم و امیدواریم که هر چه زودتر روزهای آرام تری را پیش رو داشته باشیم.

محسن خان جهانی کارگردان مستند A _B_C _D که درباره کروناست و در بخش ویژه جشنواره سینما حقیقت بصورت آنلاین به نمایش در می آید، توضیح داد: این مستند روایتی است از اولین روزهای شیوع کرونا در ایران و تاثیرات اجتماعی این پدیده بر روی مناسبات زندگی آدم ها.

او با اشاره به نام این مستند خاطرنشان کرد: الفبای زندگی ما بعد از کرونا تغییر کرده است و اسم فیلم هم اشاره ای به این موضوع دارد.

این مستندساز خاطرنشان کرد: همزمان مستند دیگری را با موضوع کرونا در حال ساخت دارم که فیلمبرداری آن تا زمانی که کرونا  در ایران فروکش نکند؛ ادامه دارد.

خان جهانی در پایان از مردم و مسوولان خواست تا فیلم مستندش را در جشنواره پیش رو حقیقت بصورت آنلاین تماشا کنند.

کاوه معین فر فیلم ساز هم که در این جلسه حاضر بود در سخنانی گفت: ما به نمایندگی از هنرمندان یک خسته نباشید به کادر درمان می گویم.

او در عین حال به عوامل سازنده مستند A _B _C_D  برای ساخت این مستند، تبریک گفت و خاطرنشان کرد: کرونا، یک  موقعیت اجتماعی است که باید مستند بشود و در دنیا این اتفاق در حال انجام است و جمع زیادی از فیلم سازان  این دوره را ثبت کردند و در باره این مستند خاص معتقدم که اگر کسی سال ها بعد، بخواهد کار پژوهشی بکند، می تواند این مستند را ببیند.

این هنرمند در پایان اظهار امیدواری کرد: این بیماری از بین برود و فقط یک خاطره از آن باقی بماند.

شهرام درخشان مستندساز و رییس جشن مستند خانه سینما نیز در سخنانی کوتاه گفت: به عنوان یک فیلم ساز باید بگویم که این مستند  از دو منظر قابل توجه است و پیشنهاد می کنم، این فیلم را ببینید، یکی از جهت هنری و سینمایی یک اثر قابل توجه و دیدنی است  و نکته بعدی توجه کردن به فراگیری این ویروس است که این روند در این مستند قابل توجه است.

او در پایان خطاب به مسوولان پیشنهاد کرد که به مستندسازی بیشتر اهمیت بدهند و ادامه داد: تلاش های که در هر مقطع زمانی در حال انجام است، هیچ چیزی مثل فیلم مستند، در تاریخ آن را ثبت نخواهد کرد بنابراین به این نکته توجه ویژه داشته باشید و ساخت مستند را در دستور کار قرار بدهید.

شهرام درخشان در پایان تاکید کرد  که مستندها  200 سال بعد هم بدرد خواهند خورد و ارزش پژوهشی ، تاریخی دارند.

در ادامه این جلسه دکتر ایرج حریرچی گفت: کرونا و مقابله با این بیماری، موضوعی بسیار جذاب و ضروری برای مستندسازی است. کرونا رنجها، فشارها و سختیهایی برای مردم، مدافعان سلامت و مدیران حوزه سلامت و همچنین حماسهها و زیبایی هایی در مسیر خدمت به مردم و بیماران ایجاد کرد.

وی افزود: موضوع مستندسازی خدمات ارائه شده در شرایط کرونایی به قدری مهم بود که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه تاکید کردند و شهید آوینی را مثال زدند؛ بنابراین ضروری است مستندهایی در این سطح ساخته شود. هر کسی از هر منظری می تواند وارد این مستندسازی شود. فیلم و مستند کردن واقعیتها بهتر از هر نوشته، سخنرانی و متنی برای آیندگان و سایر کشورها و افراد در جامعه است.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: از عوامل سازنده این فیلم مستند که تجربه زیادی در حوزه مستندسازی دارند، به دلیل توجه به کرونا به عنوان یک موضوع اجتماعی، تشکر میکنم و امیدوارم که این اثر هنری، دارای جایگاه رفیعی در جشنواره سینما حقیقت باشد. کرونا امروز بخشی از حقیقت زندگی ما شده و هیچ واقعهای در 100 سال اخیر، جوامع بشری را تحت تاثیر قرار نداده است و اثرات اجتماعی، نحوه رفتارها و تعاملات این بیماری ممکن است تا سالها باقی بماند.

دکتر کیانوش جهانپور نیز در این نشست گفت: مستندسازی یکی از نقاط خلا ما در اتفاقات خوب یا رنجها و مرارت ها و همچنین تلاش ها و مجاهدت ها در عرصه های مختلف از جمله پاندمی کرونا است. اتفاقات خوب، مجاهدت و تلاش های کنونی مدافعان سلامت و تمامی دست اندرکاران مدیریت کرونا باید به نسل های بعدی نیز منتقل شود.

وی افزود: امیدوارم کرونا نقطه عطفی شود که ما نگاه خاص و ویژه ای به حوزه مستندسازی در کشور داشته باشیم. بارقه هایی از اینکه نگاه مستندسازی در کشور ارتقا پیدا کرده را دیدهام و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند. کرونا اگر آثار منفی در حوزه های مختلف داشت، حداقل این اثر مثبت را در حوزه فرهنگ، رسانه و سینما داشته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: اگر از اپیدمی طاعون در الجزایر سندی باقی مانده، اسناد فنی آن در وزارت بهداشت الجزایر یا فرانسه نیست بلکه آن سند مربوط به کتاب طاعون آلبرکامو است که به زبان های مختلف تا کنون بارها در کشورهای مختلف چاپ شده است.

دکتر جهانپور یادآور شد: روایت فتح گونه، حماسی، هنرمندانه و آوینی گونه از رویدادها و تلاشهایی مانند کرونا، واکسن، خودکفایی در اقلام و تجهیزات پزشکی، مقابله با تحریم ها که در کشور می شود، نیازمندی مستندسازی است.

طراحی پوستر مستند A _B _C _D  توسط بنفشه جهانگیری هنرمند گرافیست انجام شده است؛ مستندی که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

 

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.