پنجشنبه، 9 فروردین 1403

شیوع کرونا در گلستان رو به افزایش است

شیوع کرونا در گلستان رو به افزایش است

روند شیوع کرونا در گلستان افزایش یافته و این استان همچنان در حال گذراندن پیک سوم بیماری است؛ کارشناسان معتقدند بیشترین علت آن برپایی دورهمی‌ها است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ با اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا در استان گلستان از ۴ به ۹ شهر افزایش یافت، بنابراین علاوه بر گرگان، بندر ترکمن، کلاله و آق‌قلا، شهرهای گنبدکاووس، بندرگز، علی آبادکتول، مراوه‌تپه و گمیشان نیز در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و از امروز محدودیت‌های کرونایی مخصوص شهرهای قرمز در این شهرها نیز اعمال می‌شود.

این محدودیت‌ها شامل تعطیلی مشاغل غیرضروری، غیرحضوری بودن کلاس‌های آموزشی، حضور حداکثر یک‌سوم کارکنان ادارات، برگزار نشدن انواع تجمعات، ممنوعیت ورود و خروج خودروها و ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح می‌شود.

استان گلستان تا پیش از مهرماه، دو پیک بیماری کرونا را در اسفند و فرودین و همچنین تیر و مرداد پشت سر گذاشته و در حال حاضر در پیک سوم این بیماری قرار دارد. در اواخر مهرماه تعداد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های این استان زیر ۲۰۰ بیمار بود اما رفته‌رفته تعداد بیماران افزایش یافت به‌طوری‌که هم اینک به ۵۷۹ نفر رسیده و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ مورد فوتی ناشی از کرونا در استان ثبت شده است؛ ۱۰۸ بیمار در بخش مراقبت های ویژه و ۵۲ بیمار به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند.

محدودیت‌های جدید کرونایی از اول آذرماه همزمان با سراسر کشور در استان گلستان نیز آغاز شد. محدودیت‌هایی که به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در تغییر رفتار مردم مؤثر بوده است. دکتر عبدالرضا فاضل در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته از سه هفته اخیر روند افزایشی شیوع بیماری کرونا در استان ادامه داشته و البته در حال حاضر سیر افزایشی که خصوصاً طی دو هفته گذشته وجود داشته، ثابت مانده و جلوی افزایش زیاد آن گرفته شده است.

اثربخشی محدودیت‌های گلستان طی دو هفته آینده

وی با اشاره به افزایش شهرهای قرمز استان، این را گفت که این افزایش مربوط رفتارهای مردم طی دو سه هفته گذشته است و انتظار نداریم که محدودیت‌ها بلافاصله اثربخش باشد و طی دو هفته آینده می‌توان اثرات آن را مشاهده کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تأکید کرد: اگر هم استانی‌ها توصیه‌های گفته شده در زمینه مدیریت و پیشگیری بیماری کرونا را رعایت نکنند، وضعیت استان بحرانی‌تر خواهد شد.

فاضل به خستگی کادر درمانی اشاره کرد و افزود: کار کردن به مدت طولانی با پوشیدن لباس‌های محافظ خیلی سخت است و خستگی و فرسودگی پرستاران و پزشکان را همراه دارد. در زمان فروردین و اردیبهشت و همچنین در مهر و آبان که شدت بیماری کم شد، فشار کاری بسیاری از پرستاران و پزشکان را کم کردیم و سعی شد که با این کار زمینه تجدیدقوا آنها برای مواجهه با پیک‌های بعدی بیماری را فراهم کنیم.

وی به تعطیلی برخی صنوف اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که در آخرین جلسه ستاد کرونا استان هم به آن اشاره شد، فعالیت دست‌فروشان است که تصمیم گرفته شد برخورد جدی‌تری با آنها شود و در این روزها شاهد این کار هستیم.

اهمیت برقراری تهویه مناسب در خانه‌ها

علیجان تبرایی، عضو هیات علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: دوره کمون بیماری کووید ۱۹ بین یک تا ۱۴ روز است و شاید تا چند روز هیچ علائمی در مبتلایان بروز پیدا نکند و همین امر باعث انتقال ویروس به دیگران شود.

وی گفت: به مردم توصیه می‌کنیم در این ایام دورهمی‌های خانوادگی را کنار بگذارند. می‌دانیم که پدران و مادران ما از نظر روحی و روانی نیاز دارند با فرزندان خود دیدار داشته باشند اما این بیماری قدرت سرایت بالایی دارد و در صورت ابتلا، مشکلات بیشتری را برای افراد مسن ایجاد می‌کند.

تبرایی گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم از قابلیت تماس تصویری برای ارتباط با یکدیگر استفاده کنند و در صورت ضرورت حضور فیزیکی، همه فرزندان با همدیگر به دیدار پدر و مادرها نروند و به‌صورت یکی‌یکی و در زمان‌های مشخص، با رعایت فاصله اجتماعی این کار را انجام دهند.

این عضو هیات علمی گروه میکروب‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اهمیت برقراری تهویه مناسب در خانه‌ها اشاره کرد و گفت: تهویه فضای خانه به معنی این نیست که همواره درب یا پنجره باز باشد. همین که افراد صبح یا وقتی‌که از سر کار به منزل می‌آیند، درب یا پنجره را به مدت یک ربع تا نیم ساعت باز کنند، کفایت می‌کند.

تبرایی ادامه داد: در این ایام سعی شود خانه‌ها خیلی گرم نشوند و به‌جای آن لباس‌های بیشتری مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر بیماری کرونا، تغییرات سرمایی و گرمایی در بدن انسان موجب بروز بیماری‌های تنفسی دیگری می‌شوند، لذا پوشیدن لباس گرم در فصل سرما همواره توصیه می‌شود.

وی تأکید کرد: اگر خودمان مقید به رعایت اصول بهداشتی هستیم دیگر نیاز نیست که در خانه یکسره دستان خود را بشوریم و از مواد ضدعفونی‌کننده استفاده کنند. استفاده بیش از حد از این مواد علاوه بر آثار روانی، مشکلات تنفسی را به همراه خواهد داشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ما باید بپذیریم که باید سبک زندگی خود را تغییر دهیم و بسیاری از کارهایی که قبلاً انجام می‌دادیم را انجام ندهیم و یا به شکل‌های دیگری انجام دهیم.

دورهمی‌ها محلی برای جولان کرونا

محمد دادجو، متخصص داخلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در استان گلستان دو پیک را پشت سر گذاشتیم که پیک اول در اسفندماه و پیک دوم در مردادماه بود. در حال حاضر از دو تا سه هفته گذشته پیک سوم کرونا در استان آغاز شده است و طی این مدت شمار بیماران بستری و سرپایی رو به افزایش است.

وی افزود: البته در حال حاضر وضعیت به شرایط اسفندماه که شدیدترین وضعیت شیوع کرونا در استان را داشتیم، نرسیده و می‌توانیم بیماری را با وضعیت مطلوب‌تری نسبت به پیک اول کنترل کنیم.

این متخصص داخلی بیان کرد: آنچه که در این مدت مشاهده می‌کنیم، ابتلای خانوادگی افراد به بیماری کووید ۱۹ است. افراد تصور می‌کنند که دورهمی‌های خودمانی مشکلی وجود ندارد و متأسفانه در همین دورهمی‌ها، افراد عزیزان خود را درگیر بیماری می‌کنند.

دادجو گفت: ما با برگزاری دورهمی‌ها با دستان خودمان جان پدر و مادر و دوستان و عزیزانمان را به خطر می‌اندازیم.

وی در ادامه با اشاره به علائم بیماری، گفت: علائم بالینی اولیه کرونا همانند سرماخوردگی است و نیاز نیست که مردم بلافاصله بعد از علائم ساده و اولیه به مراکز بهداشتی و درمان مراجعه کنند، زیرا شاید سرماخوردگی داشته باشند و همین مراجعه به مراکز باعث ابتلای آنها به ویروس کرونا شود. بعد از بروز علائم اولیه می‌توانند از طریق سامانه تلفنی ۴۰۳۰ مشاوره لازم را کسب کنند.

این متخصص داخلی بیان کرد: افراد با علائم شدید بیماری مانند تب، لرز، تعریق و سردرد شدید، سرفه خشک، تنگی نفس و دل‌پیچه و اسهالی که تجربه آن را نداشتند، نیاز است که به مراکز درمان سرپایی بیماری کرونا در شهرستان‌ها مراجعه کنند و در صورت تشخیص پزشک، بستری می‌شوند.

بانک‌ها همچنان شلوغ است

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گلستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علت شلوغی شعب بانک‌ها، گفت: کارکنان ادارات و برخی صنوف که در این مدت تعطیل شده‌اند، فرصت این چند روزه را مغتنم شمرده و به دنبال انجام کارهای بانکی خود می‌روند.

عبدالله باقریان افزود: علاوه بر این، برخی از کارکنان بانک‌ها به خاطر ابتلای به بیماری کووید ۱۹ در قرنطینه به سر می‌برند. شغل بانک تخصصی است و نمی‌توان کسی را جایگزین فرد بیمار کرد و به همین دلیل برخی باجه‌ها در بانک‌ها فعال نیست.

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از شعب بانک‌ها بسته نشده است، تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات، تمام تلاشمان را داریم که خللی در ارائه خدمات به وجود نیاید.

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان گلستان تصریح کرد: از زمان شیوع کرونا، بخش بانکداری نوین در بانک‌ها تجهیز شده و گسترش یافته است. امروز بسیاری از کارهای بانکی از طریق اینترنت میسر شده است لذا از مردم تقاضا داریم برای کارهای غیرضروری که می‌توانند آنها را به‌صورت غیرحضوری انجام دهند، به بانک‌ها مراجعه نکنند.

همکاری کسبه با اجرای محدودیت‌ها

فرماندار گرگان در جلسه با مدیران این شهرستان با اشاره به همراهی و همکاری بسیار کسبه و بازاریان گرگانی در طرح جدید محدودیت‌های کرونایی، گفت: بیش از ٩٩ اصناف و بازاریان محدودیت‌های کرونایی را رعایت کرده‌اند.

محمد حمیدی به اجرای طرح محل محور بیماران کرونایی با نام شهید سلیمانی اشاره کرد و افزود: این طرح با هدف کنترل ویروس کرونا در ١٩۴ محله شهری و روستایی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در قالب این طرح تیم‌های ۶ نفر از نیروهای بسیج، بهداشت و هلال‌احمر به‌صورت مجزا در هر محله تشکیل می‌شوند و امور مربوط به مراقبت و درمان، آموزش و پیشگیری از کرونا، تسریع در بیماریابی، قرنطینه خانگی افراد کرونا مثبت و آسیب‌دیده از کرونا را به شکل دقیق پیگیری و انجام می‌دهند.

کاهش ۴۰ درصدی ترددها در گلستان

رئیس پلیس راهور گلستان در جمع خبرنگاران گفت که با آغاز محدودیت‌های جدید از اول آذرماه، تردد در سطح شهرهای استان ۴۰ درصد کاهش یافته است.

عباس مهاجر بسطامی به اعمال قانون خودروها طی این مدت اشاره کرد و گفت: برای ۲۲۳ خودرو غیربومی سایر استان‌ها که به شهرهای قرمز استان وارد شدند، جریمه یک‌میلیون تومانی صادر شده است. ۳۷۶ دستگاه خودرو غیربومی هم که وارد شهرهای نارنجی استان شده بودند، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی شدند. بیش از ۱۰ هزار خودروی غیربومی که قصد ورود به استان را داشتند بازگردانده شدند.

وی با اشاره به محدودیت تردد شبانه در شهرهای قرمز، گفت: طی این مدت برای یک هزار و ۵۶۰ خودرو به خاطر تردد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای قرمز، جریمه ۲۰۰ هزار تومانی صادر شد.

به گزارش ایسنا، محدودیت‌های کرونایی در ۹ شهر با وضعیت قرمز شیوع کرونا در گلستان به مدت یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت و در صورت بهبود وضعیت طی این مدت، در خصوص تعدیل محدودیت‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد.

 انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.