جمعه، 7 اردیبهشت 1403

گفتاری از دکتر سیتا عیسی پور- متخصص زنان و زایمان- رئیس هیات بدوی انتظامی نظام پزشکی نوشهر

عوارض زایمان های پیش از موعد متعدد است

عوارض زایمان های پیش از موعد متعدد است
دخالت و دستکاری در زمان زایمان فقط در موارد اورژانس که ادامه حاملگی برای جان مادر خطرناک است و زیر نظر پزشک و به دستور پزشک صورت می‌گیرد و در غیر این صورت جداً باید از آن اجتناب کرد. متأسفانه این روزها تاریخ لاکچری تولد مد شده و والدین می‌خواهند تاریخ تولد فرزندانشان را یک زمان و روز خاص قرار دهند که این موضوع و این کار اصلاً کار پسندیده‌ای نیست و کاملاً غیرعلمی بوده و اصلاً توصیه نمی‌شود

زایمان‌های بدون آگاهی در تاریخ‌های لاکچری در شرایط کرونایی عواقب زیادی برای مادر و فرزند خواهد داشت.

موضوع تولد نوزادان در ساعت ۹ صبح تاریخ ۹۹/۰۹/۰۹ این روزها در فضای مجازی و حقیقی جامعه متأسفانه به راه افتاده که عواقب زیادی درپی خواهد داشت.

طول دوره بارداری در انسان ۲۸۰ روز یا ۴۰ هفته است و دخالت در تاریخ تولد نوزاد ممکن است منجر به بروز عوارض ماندگار و غیر قابل جبران و ناتوانی و حتی مرگ در نوزاد شود. شایع‌ترین عوارض عوارض تنفسی و سندرمی به نام دیسترس تنفسی است که این سندرم اغلب در نوزادانی که بین ۳۷ تا ۳۹ هفته متولد می شوند، دیده می‌شود. این عوارض تنفسی ایجاد شده گاهی منجر به بروز عوارضی ماندگار می‌گردد که بسیار مقاوم به درمان است و به درمان‌های رایج پاسخ نمی‌دهد و متأسفانه  در مواردی هم شاهد مرگ نوزاد خواهیم بود.

دخالت و دستکاری در زمان زایمان فقط در موارد اورژانس که ادامه حاملگی برای جان مادر خطرناک است و زیر نظر پزشک و به دستور پزشک صورت می‌گیرد و در غیر این صورت جداً باید از آن اجتناب کرد. متأسفانه این روزها تاریخ لاکچری تولد مد شده و والدین می‌خواهند تاریخ تولد فرزندانشان را یک زمان و روز خاص قرار دهند که این موضوع و این کار اصلاً کار پسندیده‌ای نیست و کاملاً غیرعلمی بوده و اصلاً توصیه نمی‌شود و عوارض زایمان زودرس باعث ناتوانی و بار اقتصادی هنگفتی برای بیمار و اجتماع و خانواده خواهد بود.

برای این مهم باید کار فرهنگی بیشتری صورت بگیرد و توضیحات بیشتری برای والدین داده شود و والدین از عوارض احتمالی بعدی آگاه شوند و باید توضیح داده شود که بعد از تولد نوزاد باید به بخش ان آی‌سی‌یو منتقل و به دستگاه‌ها متصل شود که عوارض و مشکلات خاص خود را خواهد داشت خصوصاً در این بحران کرونا که بار مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد گردیده است. بیمارستان‌ها حتی در کشورهای پیشرفته هم امکانات محدودی دارند؛ تعداد مشخصی اتاق عمل، تعداد متناسبی از تخت بستری و تعداد مشخصی از پرسنل در شرائط کرونایی  که کادر درمان را بیش از پیش خسته نموده، شرایط را سخت تر کرده است.

خواهشی که از هم‌وطنان عزیز دارم این است که در این شرایط خاص موقعیت را درک نمایند و به کمک کادر درمان بیایند و مانند همیشه یار و یاور این قشر زحمت‌کش باشند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.