پنجشنبه، 9 فروردین 1403

تخلف آزمایشگاه‌ها در رابطه با نتیجه تست کرونای مسافران منجر به لغو مجوز و برخورد قانونی می‌شود

تخلف آزمایشگاه‌ها در رابطه با نتیجه تست کرونای مسافران منجر به لغو مجوز و برخورد قانونی می‌شود
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت گفت: پنهان‌کاری و کوتاهی در رابطه با نتیجه تست کرونای مسافران از طرف آزمایشگاه‌ها، نه تنها به لغو مجوز بلکه به برخورد قانونی منجر خواهد شد.

سیامک سمیعی مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با اشاره به تعداد آزمایشگاه‌های فعال در زمینه‌ی کرونا، بیان کرد: بر اساس آمار مربوط به حدود ۱۰ روز پیش، به جز بیش از ۱۰۰ آزمایشگاه تشیص مولکولی از دانشگاه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در خدمت مراکز سرپایی و بستری کووید ۱۹ هستند، بیش از ۱۳۰ آزمایشگاه خصوصی و ۲۲ آزمایشگاه متعلق به سایر سازمان‌های دولتی برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید ۱۹ مجوز دیافت کرده‌اند.


وی ادامه داد: وزارت بهداشت از طریق سایت معاونت بهداشت آزمایشگاه‌های غیردولتی مجاز به انجام آزمایش مولکولی کووید ۱۹ را اطلاع رسانی می‌کند که بر حسب استان و حوزه نظارتی دانشگاهی، نام و مشخصات تماس آزمایشگاه‌های مجاز ذکر شده است، بنابراین از آنجا که آزمایشگاه‌های مجاز تحت نظارت و مهارت آزمایی دوره‌ای هستند، اگر هر گونه تغییری در وضعیت فعالیت و مجوز آنها اتفاق بیافتد، به همراه علت آن، در این فهرست منعکس می‌شود.


سمیعی افزود: گیرندگان خدمت هر گونه شکایتی از فعالیت این آزمایشگاه‌ها داشته باشند، می‌توانند به معاونت درمان دانشگاهی که آزمایشگاه تحت نظارت آن است اعلام کنند تا شکایت ثبت شده مورد رسیدگی قرار گیرد، ضمنا شاکیان می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۹۰ نیز شکایات خود را به اطلاع وزارت بهداشت برسانند و راهنمایی بگیرند.


مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع وزارت بهداشت با اشاره به موضوع افزایش تست‌های پی‌سی‌آر و تست‌های ۲۰ دقیقه‌ای، بیان کرد: افزایش ظرفیت آزمایشگاهی برای تشخیص بیماری‌ها، به ویژه تشخیص مولکولی بیماری‌های مختلف عفونی و خطرناک، یک راهبرد مهم در پشتیبانی از نظام سلامت و اقدامات آن برای تشخیص به موقع و صحیح است و به اپیدمی کووید ۱۹ محدود نمی‌شود، به همین علت وزارت بهداشت مصمم است تعداد آزمایشگاه‌ها و ظرفیت کمّی و کیفی پاسخگویی آنها را در مرحله اول در سطح استان افزایش دهد.


وی ادامه داد: انجام این اقدام به گنجینه‌ی انسانی با دانش و مهارت کافی، تجهیزات پیچیده و پیشرفته، منابع مالی کافی، زنجیره تامین مستمر و سایر منابع احتیاج دارد.


سمیعی افزود: آزمایش‌های تشخیص سریع آنتی ژن که برای تشخیص کووید ۱۹ توسط سازمان جهانی بهداشت توصیه و معرفی شده است، قصد داریم از آن در مراکز مراقبتی برای کمک به تشخیص بیماران علامت‌دار استفاده کنیم، البته آنها کاربرد معین و محدودی دارند که به شیوع بیماری در سطح جامعه مرتبط است، استفاده از این کیت‌ها به دلیل اینکه نیاز به منابع و شرایطی که ذکر شد، ندارند و در محلی که فرد برای گرفتن مراقبت به آن مراجعه می‌کند، قابل انجام بوده و سریع هم هستند و در شرایطی مثل حال حاضر برتری عملیاتی بر خدمات آزمایشگاهی تشخیص مولکولی دارند.


وی گفت: با اینکه حسایست آنها کمتر از آزمایش تشخیص مولکولی است، اما در حال حاضر برای منظور ما به کار می‌آیند و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرند، بخش مهمی از مشکلات را حل می‌کنند. کاربرد روش‌های مختلف آزمایشگاهی ممکن است، به شرایط اپیدمیولوژیک و مرحله‌ای که از نقطه نظر نحوه‌ی سرایت و گسترش بیماری در آن هستیم وابسته باشد، در صورتی که موفق شویم از مرحله انتقال وسیع بیماری در سطح جامعه، به مرحله‌ای که انتقال بیماری در آن محدودتر و بصورت الگوی انتقال خوشه‌ای است وارد شویم، کاربرد آزمایش‌های تشخیص مولکولی بیشتر می‌شود.


سمیعی در مورد شرایط و امکانات آزمایشگاهی، افزود: از مهمترین چالش‌های ما در شرایط فعلی، تامین گنجینه انسانی متخصص و با تجربه و تامین تجهیزات دستگاهی پیشرفته است، این چالش‌ها منحصر به کشور ما نمی‌شود، کشور ما در طراحی و ساخت کیت‌های تشخیصی مورد نیاز آزمایشگاه‌ها وضعیت مطلوبی دارد، اما از نقطه نظر تجربه و توانایی مهندسی برای ساخت تجهیزات دستگاهی پیشرفته هنوز نیاز به پیشرفت داریم، تحریم‌ها دسترسی ما را به تجهیزات دستگاهی مورد نیاز برای توسعه آزمایشگاه‌هایمان، افزایش ظرفیت آنها و نیز جایگزینی دستگاه‌های فرسوده و مستهلک محدود کرده و به همین دلیل سرعت‌مان در توسعه خدمات آزمایشگاهی را محدود کرده است.


سمیعی در پاسخ به این سوال که میزان انجام تست‌های پی‌سی‌آر در مناطق مختلف شهر تهران با توجه به شرایط اقتصادی مختلف آیا تفاوت دارد؟ گفت: آزمایشگاه‌هایی که برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید ۱۹ مجوز دارند، در سطح شهر پراکنده هستند و مردم برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی و حتی سایر آزمایش‌های تشخیصی، خودشان آنها را انتخاب و به آن مراجعه می‌کنند، به همین علت نمی‌توان به سادگی بین تعداد آزمایش انجام شده در یک آزمایشگاه و وضعیت اقتصادی منطقه‌ای که آزمایشگاه در آن قرار دارد، ارتباطی برقرار کرد.


وی با توجه به ممنوعیت جا به جایی مسافران بدون تست پی‌سی‌آر، در رابطه با چگونگی هماهنگی بخش‌های مربوطه با آزمایشگاه‌ها، افزود: ایده اصلی این است که از نتایج آزمایش‌های تشخیص مولکولی که موجود و در دسترس است، در جابجایی مسافران و برخی فعالیت‌های دیگر استفاده شود و الزام به انجام آزمایش قبل از جابجایی یا سفر موارد محدودی دارد، که براساس دستور صریح وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، فقط آزمایشگاه‌هایی که صلاحیت آنها برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی به تائید رسیده، مجاز به پذیرش و ارائه این خدمت هستند و این آزمایشگاه‌ها باید اطلاعات و نتایج آزمایشگاهی همه گیرندگان خدمت را در سامانه پرونده الکترونیک سطح یک وارد کنند.


سمیعی ادامه داد: از آنجا که وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های اجرایی بر اساس این داده‌ها، اطلاعات تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند، پنهان کاری و کوتاهی در انجام این وظیفه از طرف آزمایشگاه، نه تنها به لغو مجوز بلکه به برخورد قانونی منجر خواهد شد و مدیریت‌های امور آزمایشگاهی و معاونت‌های درمان دانشگاه‌ها موظف به پایش و نظارت این موضوع، کشف و رفع موانع آن و اطمینان دادن در خصوص حسن انجام

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.