جمعه، 10 فروردین 1403

پرویز پرستویی: از مردم می‌خواهیم ویروس کرونا را جدی بگیرند

پرویز پرستویی: از مردم می‌خواهیم ویروس کرونا را جدی بگیرند
رویز پرستویی بازیگر سینما و تلویزیون گفت: از مردم می‌خواهیم که ویروس کرونا را جدی بگیرند و فکر نکنند که «من مشکلی ندارم یا این اتفاق برای من نیفتاده»، زیرا همین ذهنیت‌ها باعث شده که آمار ابتلا و مرگ و میر بیماران افزایش یابد و از دکتر نمکی هم می‌خواهیم که در هیات دولت پافشاری کند تا محدودیت‌های بیشتری اعمال شود.

پرویز پرستویی در مراسم دیدار جمعی از هنرمندان و جانبازان آبادان به مناسبت حماسه ۹ آبان و اولین شکست عراق در آبادان و اهدای تندیس شهید دریاقلی سورانی به وزیر بهداشت که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: ما هر روز ناظر و تماشاگر تلاش‌ها و زحمات فراوان دکتر نمکی وزیر بهداشت هستیم و حالم بد می‌شود از اینکه وی در چه زمان بدی مسئولیت داشت؛ البته خدا را شاکریم که در شرایط سختی، این مسئولیت دشوار را بر عهده دارد. سختی های کار وزیر بهداشت را همیشه در صدا و سیما و مجالس دیگر می بینم که چه مسئولیت بزرگی را در جنگ نابرابر و جنگ جهانی سوم با دشمن ناپیدایی به نام ویروس کرونا، بر عهده دارد.

وی ادامه داد: روزانه شاهدیم که تعدادی از هموطنان عزیزمان بر اثر ابتلا به بیماری کووید۱۹ جان خودشان را از دست می دهند و دکتر نمکی تلاش های زیادی می کند که افراد کمتری به این بیماری مبتلا و فوت شوند. در برخی موارد، تخطی از ما مردم است و در جاهایی دیگر اتفاقاتی که باید رخ دهد، انجام نمی شود. کاری از دست ما بر نمی آید، اما فکر کردیم به همراه تعدادی از هنرمندان، جانبازان و مردم عزیز آبادان، از دکتر نمکی تقدیر کنیم و بگوییم که وجود وی برای ما در این شرایط بسیار سخت، خیلی ارزشمند است.

پرستویی بیان کرد: باید از وزیر بهداشت، پزشکان، پرستاران و تمام نیروهای بهداشتی و درمانی در این شرایط ویژه تشکر کنیم و متاسفانه از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد از دست دادن تعدادی از نیروهای بهداشتی و درمانی بودیم که غریبانه و گمنام و دور از خانواده، همسر، فرزند، پدر و مادر، فدا شدند تا ما آسایش و آرامش داشته باشیم.

وی افزود: هر چه پیش رفتیم، شرایط سخت‌تری در کرونا در کشور به وجود آمد و به شخصه دعا کرده‌ام که وزیر بهداشت در شرایط عالم گیری ویروس کرونا، پیروز و سربلند باشد که هست و از دید ملت ایران، دکتر نمکی فرمانده جنگ نابرابر با دشمن نامریی ویروس کرونا در خط مقدم است و ما هم در کنار وی در پشت خط مقدم، تلاش می کنیم تا وزیر بهداشت تنها نباشد.

این هنرمند سینما و تلویزیون اظهار کرد: بعضی از مردم پروتکل ها و توصیه ها را رعایت کرده و برخی دیگر رعایت نمی کنند، اما باید قاطعانه محدودیت هایی که هدف آن در نهایت رفاه بیشتر مردم است، ایجاد شود.

وی ادامه داد: دوران دبستان را در یک مدرسه بسیار بزرگ با حیاط و کلاس های بزرگ در منطقه مولوی تهران گذراندم و بعد از سال‌ها، مستندی در خصوص بنده در حال ساخت بود و گفتیم که به این مدرسه برویم بعد وقتی با آن مدرسه روبه‌رو شدم، دیدم آن مدرسه و کلاس ها چقدر کوچک است. خیلی انسان‌ها در زندگی برای ما خیلی اسطوره و شایسته هستند و می گوییم که خدا کند که روزی اتفاقی بیفتد تا بتوانیم از نزدیک او را ببینیم و ما دکتر نمکی را به عنوان وزیر بهداشت و کسی که در شرایط سخت و در خط مقدمی که مشخص نیست و بر خلاف دوران دفاع مقدس، نمی دانیم دشمن و ویروس کرونا کجا است، کار می کند می شناسیم، اما در این ایام دکتر نمکی را بیشتر شناختم و دعا می کردم که روزی حضورا با دکتر نمکی دیدار کنم و بگویم دست مریزاد.

پرستویی گفت: امروز دکتر نمکی، جلوه دیگری برای بنده پیدا کرد؛ البته وی جایگاه ویژه ای داشت، اما وقتی از نزدیک با وزیر بهداشت برخورد داشتیم، می خواهم بگویم که دکتر نمکی خیلی بزرگوارتر از آن است که در ذهن خودمان می پنداشتیم.

به گزارش ایرنا، همزمان با حماسه ۹ آبان و سالروز اولین شکست عراق در آبادان و با حضور جمعی از هنرمندان، جانبازان و ایثارگران، هشتمین تندیس شهید دریاقلی سورانی به نمایندگی از مدافعان سلامت به دکتر نمکی وزیر بهداشت اهدا شد.

شهید دریاقلی سورانی، اوراق فروشی در حاشیه آبادان بود که ۹ آبان ۱۳۵۹ و در جریان حمله متجاوزانه رژیم بعثی عراق به ایران و پس از اشغال خرمشهر، در منطقه کوی ذوالفقاری شهر آبادان به صورت اتفاقی متوجه تحرکات شبانه سربازان عراقی و عبور آنها از رودخانه بهمنشیر برای حمله غافلگیر کننده و اشغال این شهر شد. او به سرعت با دوچرخه‌اش مسیر طولانی (حدود ۹ کیلومتری) را تا مرکز شهر رکاب زد و با فریادهایش، مردم و مدافعان آبادان را از ماجرای نفوذ و توطئه دشمن آگاه کرد.

شهید سورانی به دلیل اینکه دوچرخه‌اش در میانه راه پنچر شده بود، بخشی از مسیر را تا مقر سپاه آبادان پای پیاده دوید. در همین حال نیروهای نظامی داخل شهر اعم از سپاه، بسیج و مردم محلی به منطقه ذوالفقاری آمده و به چند گروه تقسیم شدند. تعدادی از افراد شرکت‌کننده در عملیات اسلحه نداشتند و هنگامی که کسی کشته یا زخمی می‌شد، با اسلحه او می‌جنگیدند.

سرانجام مهاجمان که تا جاده خسروآباد پیش آمده بودند، به داخل نخلستان عقب رانده شدند. نیروهای محور چپ به نزدیک پلی که عراقی‌ها نصب کرده بودند رسیدند و با انهدام تجهیزات در حال عبور از آن، پل را مسدود و عقبه عراقی ها را قطع کردند. عراقی‌ها با مشاهده این وضع نا امیدانه به مقاومت‌های پراکنده دست زدند، عده‌ای هم تسلیم شدند یا به قصد فرار خود را به بهمنشیر انداختند. به این ترتیب عملیات متوقف کردن پیش روی مهاجمان و عقب راندن آن‌ها تا ساعت ۱ بامداد ۱۰ آبان با موفقیت به پایان رسید.

این قهرمان ملی در کشاکش این ماجرا و پس از ساعت‌ها مقاومت، بر اثر ترکش خمپاره مجروح و در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۵۹ در سن ۲۴ سالگی در راه انتقال به بیمارستان و بر اثر شدت خونریزی، در قطار به شهادت رسید و پیکر پاکش در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. داستان دریاقلی سورانی در کتاب درسی ششم ابتدایی نیز آمده‌ است.

فیلم «شب واقعه» هم در سال ۱۳۸۷ به کارگردانی شهرام اسدی با الهام از زندگی شهید دریاقلی سورانی ساخته شد که حمید فرخ نژاد در این فیلم نقش این قهرمان فداکار را بازی کرد. این فیلم در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و رکورددار نامزدی جوایز این جشنواره در سال ۱۳۸۸ بود که چهار سیمرغ بلورین جشنواره را هم کسب کرد. در همین راستا و به پاس یادبود حرکت تاریخی این شهید بزرگمرد تاریخ هشت ساله دوران دفاع مقدس، گروهی از آبادانی ها متشکل از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی، هر ساله تندیس نمادین این مرد بزرگ را به قهرمانان گمنام و مردمی از شهر آبادان یا کشور اهدا می کنند.

گفتنی است این تندیس در سال‌های گذشته و هفت دوره قبلی به تیمسار امیر کهتری از فرماندهان وقت لشکر ۷۷ خراسان در حماسه کوی ذوالفقاری آبادان، خانواده مرحوم حجت‌الاسلام جمی امام جمعه آبادان در زمان جنگ تحمیلی، خانواده شهید صادق دشتی جهادگر شجاع دل از فیروزآباد استان فارس که در آبادان رشادت های زیادی داشت، خانواده دوچرخه‌سوار جانباز پارا المپیک مرحوم بهمن گلبارنژاد، حاج عبدالکریم حجازی مسئول وقت بنیاد شهید آبادان که پیکر مطهر بسیاری از شهدا را در میادین جنگ نجات داد، جانباز علی صیادی مسوول وقت مساجد آبادان و در دوره هفتم به دو قهرمان گمنام یعنی حسین ضرغامی جانباز مردمی جنگ و خانواده مرحوم منوچهر سالیا سرمربی اسبق تیم فوتبال صنعت نفت آبادان اهدا شده بود.

در مراسم امروز پرویز پرستویی، منوچهر شهسواری رییس خانه سینما، حبیب احمد زاده نویسنده و پژوهشگر برتر دفاع مقدس، سردار مکی یازع از فرماندهان و جانبازان آبادان و اسماعیل زقر از جانبازان آبادانی حضور داشتند.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.