جمعه، 10 فروردین 1403

بیانیه مهم سازمان نظام پزشکی

7 راهکار علمی و عملی برای مدیریت کرونا در کشور

7 راهکار علمی و عملی برای مدیریت کرونا در کشور
امید است مسئولان نظام و دولت محترم با نگرشی دیگر به ابعاد خطیر این بحران و سامانی جدید و جدی برای کنترل اپیدمی و با مشارکت‌‌جویی از کارشناسان علمی و صاحبان فرآیند در ستاد ملی کرونا و ایفای مسئولیت اجتماعی همه نهادها و قوای کشور، زمینه‌ساز شاهد کاهش آلام و مرگ‌ومیر بیماران و بهبود شرایط بحرانی اپیدمی کرونا در کشور باشیم

سه رکن اصلی سازمان نظام پزشکی به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی در بیانیه ای خطاب به ریاست جمهوری ایران نتایج بررسی های علمی و کارشناسی سازمان نظام پزشکی را به صورت راهکارها و پیشنهاداتی ارائه دادند. متن نامه را در زیر بخوانید

 

جناب آقای دکتر روحانی

مقام محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران

 

با سلام و احترام

همانطور که استحضار دارید شرایط سخت و پیشرونده اپیدمی ویروس کرونا در کشور و به خصوص میزان مرگ‌ومیر غیر قابل قبول و اسف‌بار مبتلایان ضرورت بازنگری جدی در روش‌های مدیریتی این بحران را ایجاب می‌کند.

همچنانکه مکرراً در ایام این همه‌گیری توسط مصلحان و کارشناسان علمی کشور عنوان شد، بدون عزم ملی و حضور فعال همه مسئولان نظام و ایفای نقش مؤثر قوای مقننه و قضاییه در کنار دولت و اخذ اختیارات نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی برای مقابله همه جانبه و پیشگیرانه با این معضل، این درد مشترک به سامان نمی‌رسد.

اینک که راهبرد جدید ارتقا و سطح تصمیم‌گیری و توجه جدی‌تر به اهمیت بحران، اگرچه دیرهنگام، با تشکیل جلسه در حضور رهبری نظام و مسئولان قوای نظامی و انتظامی مد نظر قرار گرفته است، لازم است به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی کشور که این روزها مظلومانه و ایثارگرانه در صف مقدم این مواجهه صدها شهید در راه خداوند و سلامت ملت ایران تقدیم کرده‌اند، نتایج بررسی‌های علمی و نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی کشور را به استحضار برسانیم:

1- با توجه به آینده مبهم و طولانی این بحران «تدوین سند راهبردی و ملی» برای تبیین وظایف و تعیین تکلیف بخش‌ها و نهادهای مختلف کشور، ضرورت غیر قابل تردید و معطل مانده ای است که باید با در نظر گرفتن اولویت سلامت مردم و مصالح ملی و با توجه به نیازهای اقتصادی و اجتماعی کشور با حضور کارشناسان عالم و صاحبان فرایند در دستور کار قرار گیرد. عضویت نمایندگانی از سازمان نظام پزشکی به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی و نیز انجمن‌های علمی کشور در ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهاد می‌شود.

2- ایجاد و تقدم سازوکارهای علمی، قاطع و الزام‌آور پیشگیرانه با حضور و نظارت جدی و مؤثر نیروهای انتظامی برای جلوگیری از گسترش بیماری و کاهش تحمیل بار بیماری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها ضرورتی است که بارها مورد تأکید قرار گرفته و امید است در رویکرد جدید روش‌های فاصله‌گذاری اجتماعی با قاطعیت به مرحله اجرا درآید. بدیهی است که در همه اپیدمی‌ها و در همه کشورهای موفق در کنترل اپیدمی‌ها اساس و قاعده کنترل بیماری، بر روش‌های آموزشی، اقناع افکار عمومی و نهایتاً اقدامات قاطع و الزام‌آور پیشگیرانه استوار است.

3- مهم‌ترین عامل در کاهش مرگ‌ومیر تأسف‌بار بیماران تشخیص زودرس بیماری و اقدامات مناسب در مراحل اولیه بیماری کروناست، ضرورت قطعی این اقدام آنچنانکه در تجربه کشورهای موفق مشاهده شده است افزایش تست‌های PCR با توجه به استانداردهای جمعیتی (در ایران حداقل 85 هزار تست روزانه) و ردیابی، شناسایی و پیگیری تشخیص افراد مرتبط با بیمار به تعداد حداقل 10 نفر می‌باشد (Contact tracing). امروزه عدم تشخیص زودرس باعث مراجعه بیماران با حال بد به بیمارستان‌ها، پر شدن تخت‌های ICU و مرگ‌ومیر حداقل 40 الی 50 درصدی بیماران در بخش‌های کووید و اورژانس‌های بیمارستانی و قبل از ICU شده است.

برای انجام این مهم زیر ساخت‌های شبکه سراسری بهداشت و پزشکان خانواده یاری‌گران اصلی و خدوم ستاد ملی کرونا خواهند بود.

4- حمایت ویژه از مراکز درمانی و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که در شرایط کرونا و افزایش هزینه‌های کمرشکن دچار آسیب جدی شده‌اند و تقویت امکانات حفاظتی و تجهیزات بیمارستان‌ها و بخش‌های ICU و به ویژه تأمین دستگاه‌های اکسیژن‌ساز مورد نیاز بیمارستان‌ها که با توجه به افزایش نیاز بیماران به اکسیژن از کمبودهای اصلی این روزهای حوزه درمان است از دیگر اقدامات حیاتی و فوری این مرحله است.

5- با توجه به شهادت صدها تن و بیماری و فرسودگی هزاران نفر از کادر فداکار درمان در مراکز دولتی و بخش خصوصی، تأمین کافی لوازم ایمنی و حفاظت برای کادرهای درمانی، جایگزینی نیرو و تأمین پرسنل مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی و حمایت مالی جدی و عملی و ارائه تسهیلات و مشوق‌های لازم کادر درمان و شاغلین در بخش‌های مرتبط با کرونا و پرداخت حقوق معوقه ایشان اکیداً مورد انتظار و ضرورت قطعی امکان ادامه خدمت در این مرحله بحران است.

6- اهتمام و تقویت زیرساخت‌های دولت الکترونیک، افزایش پهنای باند اینترنت و امکانات IT در حوزه سلامت به منظور امکان پیگیری و ردیابی بیماران، استفاده از تله‌مدیسین برای ویزیت بیماران و کاهش بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی و افزایش کیفیت خدمات بیمارستانی نیز از دیگر نیازهای قطعی این روزهاست که باید مورد توجه دولت محترم و ستاد ملی کرونا قرار گیرد. انجام اقدامات جدی در استقرار سراسری «سامانه الکترونیک سلامت» نه تنها یک الزام قانون توسعه ششم کشور، بلکه از اهرم‌های با اهمیت مقابله با اپیدمی کرونا محسوب می‌شود.

7- توجه و حمایت ویژه از اقشار آسیب‌پذیر و دهک‌های پایین درآمدی جامعه چه در زمینه تأمین هزینه‌های زندگی و چه در مقوله هزینه‌های بهداشتی، با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های زندگی و تورم افسار گسیخته و آسیب‌های اقتصادی اقشار محروم در این ایام که موجب رنج مضاعفی علاوه بر رنج بیماری گشته، مورد تأکید است.

امید است مسئولان نظام و دولت محترم با نگرشی دیگر به ابعاد خطیر این بحران و سامانی جدید و جدی برای کنترل اپیدمی و با مشارکت‌‌جویی از کارشناسان علمی و صاحبان فرآیند در ستاد ملی کرونا و ایفای مسئولیت اجتماعی همه نهادها و قوای کشور، زمینه‌ساز شاهد کاهش آلام و مرگ‌ومیر بیماران و بهبود شرایط بحرانی اپیدمی کرونا در کشور باشیم.

 

دکتر محمدرضا ظفرقندی

رئیس کل

دکتر مصطفی معین

رئیس شورای عالی

دکتر عباس آقازاده

رئیس مجمع عمومی

 
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.