جمعه، 10 فروردین 1403

کروناروایت کرونا به روایت جشنواره

کروناروایت کرونا به روایت جشنواره
منتخبی از آثار جشنواره کرونا روایت در سی و سومین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان ایران حضور داشته و داوری می شوند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری موج، بخش کروناروایت از بخش‌هایی است که امسال با توجه به شرایط حاضر جامعه به سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اضافه شده است. در همین راستا جشنواره کودک در نظر دارد تا تعداد منتخبی از آثار جشنواره کرونا روایت را در جشنواره کودک هم داوری کند.
نگاه متفاوتی به معضل کرونا
آرش لطیفی ؛ کارگردان فیلم کوتاه «نفس» گفت: من سال‌ها به عنوان دستیار کارگردان در این عرصه فعالیت کرده‌ام و این‌بار خواستم اثری از خود به جا بگذارم و شروع به نوشتن فیلمنامه این کار کردم. قرار گرفتن در شرایط کرونا و تعطیل شدن فعالیت‌های هنری هم فرصت مناسبی برای انجام کار فراهم شد.

او ادامه داد: مضمون فیلم «نفس» نگاه متفاوتی به معضل کرونا است. می‌خواستم «نفس» گویای روابط بین انسان‌ها باشد که برخی اوقات به باد فراموشی سپرده می‌شوند. همچنین نشان دهد که حتی یک بیماری هم می‌تواند باعث ایجاد پیوند میان انسان‌ها شود. نمی‌خواستم دیدگاه بدبختی‌مآبانه و سختی‌نگر داشته باشم و سعی کردم در فیلمنامه از المان‌های ایرانی بیشتر استفاده کنم. به همین جهت از ساز ایرانی بهره بردم چون هر جا که سخن به انتها می‌رسد، موسیقی آغاز می‌شود.

لطیفی از دلیل انتخاب نام این فیلم کوتاه توضیح داد: ما در شرایط کرونا قرار دادیم و این بیماری از طریق تنفس منتقل می‌شود. من هم دوست داشتم اسم کسی که در فیلم به نوعی زندگی می‌بخشد، نفس باشد.

او اظهار داشت: هیچکس حتی در شهر خودم کنارم نبود و برای ساخت این فیلم کمکم نکرد. من از خدای باری‌تعالی کمک خواستم. ممکن است این فیلم نقطه ضعف‌هایی داشته باشد اما بسیار امیدوارم که اگر موفقیتی حاصل شود ایجاد انگیزه‌ای باشد برای کسانی که استعداد دارند اما می‌ترسند آن را عملی کنند و فیلم بسازند. کسانی که در کنار من در این فیلم حضور داشتند مانند دستیارم انگیزه پیدا کردند که خودشان فیلم بسازند. این برایم دست‌آورد مهمی است. به این جهت که سینمای کودک باید پویا باشد. این نوع سینما سخت است و دیدگاه و آدم مناسب خود را می‌خواهد. امیدوارم فیلم‌ «نفس» بتواند در جشنواره آبروداری کند.

لطیفی افزود: بسیار دوست داشتم که شرایطی مهیا شود تا فیلم به صورت حضوری اکران شود. این موضوع با رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرقابل دسترس نبود. در صورت برگزاری آنلاین باید شرایط برای همه بخش‌ها و فیلم‌ها یکسان باشد. فیلمسازان انتظار دارند، شرایطی فراهم شود که مخاطبان ما فیلم‌ها را ببینند. ازطرفی شاید هم برخی بچه‌ها که مخاطب اصلی جشنواره هستند درگیر مدارس آنلاین خود باشند. نگاه مثبتی که وجود دارد این است که جشنواره محدود به تهران و اصفهان نیست و مخاطبان بیشتری می‌توانند فیلم‌ها را ببینند، اما به شرطی که جشنواره در تبلیغ فیلم‌ها پویاتر باشد. به امید اینکه سینمای ایران هر روز پویاتر شود.

عوامل فیلم «نفس» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: آرش لطیفی، با حضور فرج‌الله گل‌سفیدی، مدیرفیلمبرداری: دانیال معتمدزاده، صدا: اسماعیل سلطانی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز: شهره جزی، گریم: نوشین انصاری، مدیر تولید: مصطفی قدرتی، عکس: پدرام هادیان
روزهای سخت در خانه ماندن

ریحانه تاتاری کارگردان «کرونا در کمین» در زمینه مضمون فیلم توضیح داد: داستان فیلم در مورد فردی این است که به دلیل شیوع کرونا در خانه مانده است و بعد از مدتی از شرایط خسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد که قرنطینه را ترک کند.

او افزود: من سعی کردم مفهوم را برسانم و این موضوع را انتقال دهم که باید در این شرایط در خانه بمانیم. من این فیلم را با یک تلفن همراه معمولی ساختم و فکر می‌کنم نتیجه کار خوب بوده است.

کارگردان «کرونا در کمین» ادامه داد: برگزاری حضوری جشنواره هیجان بیشتری دارد اما با این شرایط برگزاری آنلاین بهتر است. این اولین حضور من در جشنواره کودک است‌‌.

عوامل این فیلم عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: ریحانه تاتاری، بازیگران: ریحانه تاتاری و محمدمهدی تاتاری
کرونا به روایت اقشار ضعیف جامعه

زهرا موسوی ؛ کارگردان فیلم کوتاه «کرونا و کودک کار» در زمینه مضمون فیلم گفت: فیلم از پیوند کرونا و کودک کار سخن می‌گوید. زمان اوج کرونا که همه کسب و کارها تعطیل شدند، کودکان کار همچون ماقبل کرونا چاره‌ای جز حضور در بیرون از خانه نداشتند. در این فیلم کوتاه سعی برآن شده است که کودکِ فیلم، حرف خود را درشت و بی‌پرده بزند.

موسوی توضیح داد: او نه تنها بلندگوی کودکان کار شده است بلکه از زبان اقشار ضعیف جامعه که در این شرایط سخت مجبور به امرا معاش برای خود وخانواده خود هستند، سخن می‌گوید. کودک کار فیلم، سال‌ها به سختی‌هایی بدتر از کرونا عادت کرده است و ترسی از کرونا ندارد. او ترس از کرونا را بهانه کرده است که از این طریق گلایه خود را به گوش کسانی رساند که کودکان کار را نمی‌بینند و به درد دلشان گوش نمی‌دهند. مخاطب فیلم پیر و جوان، مردم عادی و کسانی هستند که شاید آینده کودکان کار به نیم نگاهی از سوی آن‌ها بستگی دارد.

فیلم کرونا و کودکان کار در بخش کرونا روایت

زهرا موسوی افزود: حضور اولین فیلم من در سن ۱۴ سالگی به بخش مسابقه جشنواره فیلم کودک و نوجوان بسیار رویایی و ارزشمند است. امیدوارم در طول جشنواره نیز، نظر مردم و داوران جشنواره را به خود جلب کند. من از کودکی مخاطب جشنواره بودم و در دو دوره گذشته به عنوان داور کودک و نوجوان در کنار داوران اصلی در جشنواره حضور داشتم. امسال راه‌یابی فیلم «کرونا و کودک کار»، دلتنگی، جای خالی داوری و شوق تماشای حضوری فیلم‌ها را تا حد زیادی برای من جبران کرده است.

او ادامه داد: قطعا نمایش آنلاین، حال و هوای خوش دوره‌های گذشته را نخواهد داشت. این برای پدر و مادرهای اصفهانی که برای برپایی هرساله جشنواره روزشماری می‌کردند، اتفاق خوشایندی نخواهد بود، اما اخبار امیدوارانه جشنواره در دو ماه اخیر، نشان از تلاش و اهمیت بی‌حد و اندازه دبیر و عوامل جشنواره، برای برپایی هرچه بهتر آن و نزدیک شدن به فضای سال‌های قبل دارد. امید است در سال آینده به دور از هر مشکل و ویروسی، باز هم شاهد برپایی حضوری جشنواره باشیم.

عوامل فیلم «کرونا و کودک کار» عبارتند از: بازیگر، نویسنده و کارگردان: زهرا موسوی، تصویربردار: سایدا هوشنگی، تدوین وصداگذاری: زهرا موسوی، مشاور کارگردان: ویدا موسوی، پوستر: محمد مهدی اقبالی، با حضور: رقیه چهلگردی و اشرف کامران.
فیلمی برگرفته از یک داستان واقعی

محمدمهدی فکریان؛ کارگردان فیلم کوتاه «ملاقات آخر» درخصوص مضمون فیلم گفت: فیلم در مورد پزشکانی است که شهید شده‌اند و در پایان هم به مدافعان سلامت تقدیم می‌شود. در واقع «ملاقات آخر» الهام گرفته شده از یک داستان واقعی است. فیلم این‌طور آغاز می‌شود که دختری در روز تولد پدرش برای ملاقات او به بیمارستان می‌رود. پدر او پزشک عفونی بیمارستان است که در پایان شهید می‌شود.

فیلم ملاقات آخر در بخش کرونا روایت

او افزود: این اولین حضور من در جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. همیشه دوست داشتم در جشنواره حضور داشته باشم. همچنین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بستری است برای حضور افرادی مانند من که تازه فیلمسازی را آغاز کرده‌ایم و نیاز به حمایت و دیده شدن داریم.

فکریان ادامه داد: از اینکه جشنواره حضوری برگزار نمی‌شود ناراحت هستم. دوست داشتم در شور و حال جشنواره باشیم، با مخاطبان گفت‌وگو کنیم و اساتید این عرصه را ببینیم. به طور کلی در اتمسفر آن فضا تنفس کنیم، اما در این شرایط برگزاری جشنواره به صورت آنلاین بهتر از برگزار نشدن آن است. این فیلم در جشنواره مقاومت هم به عنوان بهترین فیلم شناخته شد.

کارگردان «ملاقات آخر» پیشنهادی هم برای بهبود کیفی جشنواره داشت. او توضیح داد: اگر امکانی فراهم شود تا خود فیلمسازها بتوانند برخی از آثار را حضوری ببینند، اتفاق خوبی است. همچنین پروسه ثبت‌نام برای مخاطبان باید راحت‌تر باشد تا انگیزه‌ تماشای فیلم‌ها در آن‌ها از بین نرود.
فیلمی درباره قرنطینه کودکان

کاوه معین‌فر  کارگردان «قرنطینه» با اشاره به اینکه این فیلم کوتاه به دغدغه یک کودک پنج‌ساله می پردازد گفت:موضوع انیمیشن قرنطینه به شرایط کرونایی و قرنطینه کودکان می‌پردازد، همچنین «قرنطینه» یک کار مستند تجربی محسوب می‌شود و بر اساس تصاویر مستند و داستانی بازسازی شده‌است.

وی درباره برگزاری آنلاین چشنواره فیلم کودک عنوان‌کرد: امسال به دلیل ویروس کرونا، یا مجبور به برگزار شدن آن با ریسک بالا بودیم و یا مجبور به برگزار نشدنش؛ اما یک راه سوم وجود داشت و آن برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت آنلاین بود. چاره دیگری برای برگزاری جشنواره به صورت فیزیکی نداریم و مجبور به آنلاین برگزار شدن آن هستیم. اقتضای دنیای امروز در عرصه ارتباطات به سمتی می‌رود که بالاخره چنین اتفاقی رخ می‌داد. کمااینکه همه مردم دنیا آمادگی این ویروس را نداشتند، اما ویروس کرونا با تمام عیب‌هایش این حسن را دارد که یک اتفاق نو، مثل آنلاین شدن جشنواره‌ها را در ذهنمان رقم بزند.

کرونا روایت

معین‌فر درباره علت حضورش در جشنواره فیلم کودک خاطرنشان کرد:موضوع این انیمیشن برای کودک است و به کودکان ارتباط دارد، به همین دلیل انیمیشن «قرنطینه» را برای جشنواره فیلم کودک فرستادم.

لازم به ذکر است که تمامی مراحل ساخت این فیلم بر عهده کاوه معین فر بوده است.و بازیگر این فیلم نیز روژا معین فر است.
نامه‌ای به خدا

بهمن زنگنه «نامه‌ای به خدا» از داستان این فیلم گفت: فیلم در مورد خانواده‌ای ایرانی است که مادر خانواده به کرونا مبتلا می‌شود. کودک داستان تصمیم می‌گیرد نامه‌ای به خدا بنویسد و ماجرا را از نگاه کودکانه خود برای خدا تعریف کند. در واقع فیلم به فشار روانی که این شرایط بر کودکان داشته است، می‌پردازد و معصومیت کودکان در این بحران را به تصویر می‌کشد. سعی کردم تا با نگاهی ایرانی اسلامی وضعیت کودکان را به نمایش بگذارم.

او افزود: فیلم من در ۱۲ جشنواره خارجی پذیرفته شده است. من این فیلم را با کمترین امکانات و با تلفن همراه خودم ساختم شاید از نظر فیلمسازان حرفه ای ایرادات هنری داشته باشد اما ایراد فنی ندارد این فیلم با شرایط سختی ساخته شد و امیدوارم مورد استقبال قرار گیرد.

عوامل فیلم عبارتند از: تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان: بهمن زنگنه، بازیگران: آیناز زنگنه، فاطمه مردانیان، مجتبی زنگنه، امیرحافظ زنگنه، بتول زنگنه، تصویربردار و صدابردار: مرتضی مومنی‌مقدم ، طراح صحنه: یلدا موسویان، طراح لباس: لیلی سلیمانی، تدوین: امیر محبی، جلوه‌های ویژه: بهمن زنگنه، موسیقی: بهزاد معصومی

برچسب ها : کرونا روایت
دکتر محمد کیاسالار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.