جمعه، 31 فروردین 1403

افزایش هزینه های بخش سرپایی و بستری با شیوع کرونا/عدم توازن بین تعرفه و هزینه ها مشکل ساز شده است

افزایش هزینه های بخش سرپایی و بستری با شیوع کرونا/عدم توازن بین تعرفه و هزینه ها مشکل ساز شده است

رئیس نظام پزشکی مشهد با اشاره به افزایش قابل توجه هزینه های بخش سرپایی و بستری با شیوع ویروس کرونا؛ گفت: با توجه به افزایش نرخ دلار و تورم موجود و همچنین نیاز مراکز درمانی به تامین اقلام حفاظتی ادامه فعالیت بیمارستان و مراکز درمانی بخش خصوصی با مشکل مواجه خواهد شد.

دکتر علی بیرجندی نژاد عضو شورای عالی و رئيس سازمان نظام پزشكي مشهد در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به این که استان خراسان رضوی تا کنون 17 شهید در ارتباط با کرونا داشته است؛ اظهار کرد:  این شهدا شامل 8 نفر پزشک ؛ یک پرستار ؛یک ماما ؛یک اپتومتریست و 6 نفر از سایر همکاران کادر بهداشت و درمان است.


وی در خصوص ارائه خدمات به بیماران در دوران پاندمی کووید19 ؛ افزود: با هماهنگی خوبی که بین  دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی تشکیل شد ؛ ارجاع بیماران در پیک های قبلی به این شکل بود که حوزه سرپایی عمدتا توسط مطب ها و درمانگاههای خصوصی و خیریه مشهد پوشش داده می شد و پس از غربالگری؛ بیماران به مراکز 16 ساعته که در واقع مسیر دوم مواجهه با بیماران کرونا بوده و امکانات پاراکلینیک نیز مهیا بود؛ ارجاع داده می شدند.


وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از بیماران به صورت سرپایی و بدون این که نیاز به مراجعه به بیمارستان های اختصاص یافته به کرونا داشته باشند ؛ مدیریت شده و درصد کمی هم به مراکز اصلی کرونا انتقال پیدا می کردند .


رئیس نظام پزشکی مشهد با اشاره به این که دو بیمارستان دولتی و بزرگ این شهر اختصاص به بیماران کرونایی بستری داشت؛ تصریح کرد: بخش خصوصی بخش عمده ای از حوزه سرپایی بیماران کرونایی را مدیریت نموده و علاوه بر این با هماهنگی های انجام شده بین نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ بیمارستان های خصوصی پذیرش بیماران غیرکرونایی را هم برعهده داشتند.


**افزایش هزینه های سرپایی و بستری با شیوع کرونا
بیرجندی نژاد با بیان این که هزینه ارائه خدمت با لحاظ کردن شرایط اقتصادی کشور ؛ تورم و تغییراتی که در نرخ ارز ایجاد شد؛ افزایش پیدا کرده است؛ اظهار کرد: با شیوع کرونا و نیاز به اقلام حفاظتی برای مدیریت بیماران کرونایی ؛هزینه های قابل توجهی به حوزه سرپایی و بستری مراکز درمانی تحمیل شد.


به گفته وی هزینه های برخی از اقلام سرمایه ای مانند تجهیزات رادیولوژی و آندوسکوپی و هزینه های عمومی مطب طی مدت اخیر افزایش چند برابری داشته که با توجه به رشد ناچیز تعرفه ها مشکل زیادی را از نظر تامین هزینه ها ایجاد کرده است.


رئیس نظام پزشکی مشهد با تاکید بر عدم توازن بین هزینه ها و تعرفه ها خاطرنشان کرد: این مهم سبب کاهش کیفیت خدمات و عدول از تعرفه ها خواهد شد ؛ همچنین جمعی از همکاران نیز در چنین شرایطی امکان ادامه فعالیت را نداشته و شاهد تعطیلی مراکز درمانی خواهیم بود.


**رعایت پروتکل های بهداشتی در تمامی مراکز درمانی مشهد
وی با بیان این که بیماران مراجعه کننده به بیمارستان ها و مراکز درمانی به دو دسته الکتیو و غیرالکتیو تقسیم بندی می شوند؛ گفت: تمامی پروتکل ها و دستورالعمل ها در مراکز درمانی برای کاهش موارد انتقال بیماری رعایت شده و در مورد بیماران اورژانسی در درجه اول مراکز درمانی پاسخگوی مراجعه کنندگان هستند و اگر به مراکز غیردولتی مراجعه کنند؛ اقدامات لازم طبق پروتکل های بهداشتی انجام می شود.


** کودکان ناقلان خاموش کووید 19
عضو شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر این که هر نوع تجمع و افزایش ارتباطات منجر به افزایش شیوع بیماری می شود؛ بیان کرد: در چنین شرایطی بازگشایی مدارس سبب افزایش موارد ابتلا خواهد شد زیرا کودکان می توانند به عنوان ناقل خاموش عمل کرده و بدون این که خود علائمی داشته باشند بیماری را در جامعه منتقل کنند.


وی همچنین با اشاره به روزهای پایانی ماه صفر و نزدیک شدن به ایام اربعین؛ اذعان کرد: بهتر است عاشقان اهل بیت در ایام سوگواری پیش رو در منازل به خواندن ادعیه و مستحبات پرداخته و به تاکیدات مقام معظم رهبری عمل کنند.


بیرجندی نژاد با بیان این که کرونا فشار مضاعفی را به کادر درمان وارد کرده است؛ یاد آور شد: در این شرایط لازم است با جدیت پروتکل ها را رعایت کرده و همه به عنوان ناظر و شاهد به افرادی که پروتکل ها را رعایت نمی کنند ؛ تذکر دهیم و مسئولان هم اقدامات جدی تر را برای رعایت پروتکل ها انجام دهند تا با همراهی رسانه ها بتوانیم فشار کاری که بر روی دوش کادر درمان است را به حداقل برسانیم .
انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.