جمعه، 10 فروردین 1403

توزیع انسولین در بیش از ۵۰۰ داروخانه‌ منتخب در تهران

 توزیع انسولین در بیش از ۵۰۰ داروخانه‌ منتخب در تهران
مسئول امور توزیع داروخانه‌ها در سازمان غذا و دارو از توزیع انسولین در بیش از ۵۰۰ داروخانه‌ منتخب در تهران خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از  ایلنا؛ «علی رزازان» مسئول امور توزیع داروخانه‌ها در سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت انسولین در داروخانه‌ها بیان کرد: انسولین در داروخانه‌ها موجود است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که انسولین قبلا به همه‌ی داروخانه‌ها داده می‌شد، اما الان فقط بین داروخانه‌های منتخب دانشگاه توزیع می‌شود و بیماران باید انسولین را از این داروخانه‌ها تهیه کنند.

وی ادامه داد: دلیلش این است که چون انسولین به مقدار کم داریم، فقط متناسب با نیاز بیماران توزیع می‌شود، در صورتی که قبلا به میزان مازاد هم داشتیم، بنابراین سعی کردیم تا توزیع را مدیریت کنیم و در واقع مجبور به چنین کاری شدیم.

رزازان افزود: این شکل توزیع تا الان نیازها را برطرف کرده، اما مشکلی که وجود دارد این است که مردم یک مقدار سرگردان شده‌اند، چون قبلا بیماران به هر داروخانه‌ای مراجعه و انسولین خود را تهیه می‌کردند، یعنی میزان سطح دسترسی قبلا خیلی بهتر بود، اما الان به دلیل تحریم و مشکلات ارزی که وجود دارد، این سطح دسترسی محدود شده است، اما تا الان سعی کردیم هیچ بیمار دیابتی بدون انسولین نماند.

وی در مورد قیمت انسولین ادامه داد: اگر در رابطه با بعضی از داروها افزایش قیمت به وجود بیاید، متناسب با نرخ تورم جامعه خواهد بود، ولی فعلا افزایش قیمتی در رابطه با انسولین نداشتیم و الان قیمت آن حدود ۳۰ هزار تومان است.

مسئول امور توزیع داروخانه‌ها گفت: تحریم‌ها شاید برای ما سبب خیر شده باشد، چون قبلا کلیه قلم‌های انسولین به صورت وارداتی به کشور می‌آمد، اما به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ارزی که وجود داشت و همچنین کارشکنی برخی شرکت‌های دارویی که قرار بود به ما انسولین بدهند، بخشی از انسولین را در داخل تولید کردیم و تقریبا در بحث تولید مستقل شدیم و تا الان موردی گزارش نشده که انسولین تولید داخل را استفاده کرده باشد و نتیجه نگرفته باشد.

وی افزود: در تهران بیش از ۵۰۰ داروخانه‌ منتخب داریم تا بیماران برای دریافت انسولین به آن مراجعه کنند، به دلیل تعداد زیاد فارغ التحصیلان و افزایش داروخانه‌ها الان تعداد داروخانه‌ها بیش از حد نیاز شده است، ولی میزان مصرف داروی افراد به همان شکل سابق مانده است، بنابراین این مسئله باعث شده تا همه‌ داروخانه‌ها همه‌ اجناس مورد نیاز را نداشته باشند.

وی تاکید کرد: در مجموع کمبودی در زمینه انسولین نداریم، اما سطح دسترسی را برای کنترل بیشتر پایین آوردیم و بخشی از آن هم به دلیل کنترل قاچاق معکوس است، چون قلم‌های انسولین قیمتش یک دهم کشورهای اطراف است و این باعث می‌شود تا افرادی از این موضوع سوء استفاده کنند تا این قلم‌ها را به خارج از کشور منتقل کنند.

رزازان در پایان گفت: هزینه‌ی انسولین‌های وارداتی حداقل ۳ برابر تا ۵ برابر بیشتر از انسولین‌های وارداتی است و دولت روی قلم‌های انسولین در واقع به صورتی یارانه پرداخت می‌کند. این قول را به همه بیماران می‌دهیم که انسولین تامین می‌شود و مشکلی برای تامین آن نداریم.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.