جمعه، 10 فروردین 1403

گزارشی از بحث‌های مطرح شده در جلسه شورایعالی سازمان نظام پزشکی

گزارشی از بحث‌های مطرح شده در جلسه شورایعالی سازمان نظام پزشکی

چهلمین جلسه شورای عالی نظام پزشکی پنج شنبه مورخ 27 شهریورماه جاری بصورت حضوری و آنلاین در سالن مرحوم نوربخش برگزار شد.

جلسه شورایعالی سازمان نظام پزشکی بصورت آنلاین و حضوری (توامان) با حضور حداکثری اعضا برگزار و بحث‌های مهمی در آن مطرح شد که در مطلب زیر به اختصار به آن اشاره می‌شود.


دکتر معین: تمام کشور در شرایط و وضعیت قرمز و هشدار قرار دارد و تهران فوق قرمز است و در یک شبانه روز 700 بستری نشان از فاجعه ای بزرگ دارد؛ ولی هنوز در ذهن مسئولان سیاسی و اجرایی کشور اهمیت ؛ حساسیت و وخامت موضوع جا نیفتاده است. این مسائل قابل پیش بینی و پیشگیری بود اگر عقلانیت و سیاست های علمی و پایدار وجود داشت و از همکاری نهادهای مردمی و غیردولتی و نظام پزشکی استفاده می شد. این نوع برنامه ریزی و مدیریت سبب شد تا تجمع و سفر صورت گیرد و اکنون بخاطر بی ثباتی و عادی سازی کاذب سبب شده خیلی از مردم؛ ماسک استفاده نکنند. در شرایط پاندمی بزرگ به مشارکت عمومی مردم نیاز داریم ولی بازگشایی مدارس علیرغم هشدارها و توجه به شرایط اپیدمی تعجب برانگیز بود و اکنون که در آستانه فصل پاییز هستیم بحران های متعدد خواهیم داشت و کرونا تشدید خواهد شد و افراد بیشتر در فضای بسته بوده و فاصله ها کاهش می یابد و هوای آلوده در شهرهای پرترافیک خواهیم داشت و اپیدمی آنفلوانزا و تجمیع این مسائل با هم تراژدی ایجاد کرده که خطرهای زیادی برای سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، ایجاد می کند. مسئله مالیات بسیار مهم بوده و به نظرم در این موضوع بی عدالتی و تبعیض هست و همه دنبال مشکل سازی هستند نه حل مشکل و در این شرایط خاص که جامعه پزشکی این همه قربانی داده حالا باید پاسخگوی تراکنش مالی سال های قبل باشد. جامعه پزشکی در خط مقدم دفاع از سلامت مردم است و با این قشر شرافتمند و فداکار نباید این گونه رفتار شود. نارضایتی جامعه پزشکی نارضایتی مردم را بدنبال خواهد داشت و مسئولان باید این مسائل را درک کنند. این نوع نگاه و ذهنیت در مسولان سیاسی و اجرایی وجود دارد و اینگونه مسائل حل نخواهند شد.


دکتر اسپید: بحث مالیات مربوط به قانون قبل از سال 95 است و به نظر می رسد که یک امر غیرقانونی است و در این بحبوحه کرونا که نیاز به آرامش در جامعه پزشکی داریم تا پزشکان توجه خود را به بیماران و جانفشانی ها متمرکز کنند؛ دقیقا عکس آن عمل شده و آرامش جامعه پزشکی بر هم ریخته است. درخواست شده تراکنش های مالی سال 93 که بعضا حساب بسته شده و اطلاعاتی از آن نه سیستم بانکی دارد و نه خود پزشک و اساسا قابل پیگیری نیست را ارائه دهند. اگر بخواهیم جزئیات را در تراکنش های سال های قبل بیابیم مصداق بر هم ریختن آرامش روانی است و خواستاریم رئیس کل سازمان جلساتی را با مسئولین سازمان امور مالیاتی داشته باشند و اگر به نتیجه نرسید شکایت شود و این انتظار از سازمان وجود دارد که مدافع حقوق جامعه پزشکی باشد. تذکر دیگری می دهم در خصوص کرونا که برای مسئولین جدی تلقی نشده و آنطور که جامعه پزشکی درگیر آن شده هنوز این دوستان متوجه وخامت اوضاع نیستند. قبل از این که کنترل امور از دست همه و کادر درمان خارج شود و یا کادر درمانی نباشد که مشکلات را حل و فصل کند باید این موضوعات بررسی شوند.


دکتر مطهری: در چند روز اخیر یک سی دی به مطب ها ارسال و گفته می شود که تراکنش سال 93 شما بوده و ظرف سه تا پنج روز باید جزئیات آن را بیان کنید. رای دیوان عدالت اداری در چند شعبه موجود است که رسیدگی به تراکنش های قبل از سال 95 غیرقانونی است ولی هنوز این رای به هیات عمومی نرفته که حالت کلی داشته باشد .انتظار داریم سازمان نظام پزشکی هم در این مورد واکنش نشان دهد. در بخشنامه ضرایب مالیاتی برای پزشکان ظاهرا ادارات مالیاتی نکته جدید پیدا کرده اند و مثلا برای یک جراح یا متخصص کودکان که ضریب 18 درصد است آن را اعمال نمی کنند و یک جای این بخشنامه که به امضای دکتر جهانگیری هم رسیده است یک تبصره کوچک دارد مبنی بر این که پزشکان بیمارستانی 47 درصد، یعنی شما متخصص کودکان هستید و ضریبتان 18 درصد است اما چون در بیمارستان بیمار بستری می کنید ضریب 47 درصد می شود.


دکتر جهانگیری : اگر به تعداد شهدای سلامت نگاه کنیم می بینیم مطب دارها بیشترین تعداد شهدا را دارند ولی هیچ حمایتی از آن‌ها نشد. در موضوع تراکنش های سال 93 دو نکته وجود دارد چون اگر 93 را الان پرونده باز نکنند دیگر مشمول زمان خواهد شد و حتی احضار سازمان امورمالیاتی برای این است که اگر پرونده باز نشود بطور قانونی دیگر نمی توانند اینکار را کنند و آنهایی که باز بوده تعیین تکلیف نشده و به تمام صنوف داده شده است. در این شرایط بحرانی که پزشکان برای کرونا وقت می گذارند برعکس عمل کرده و مصوبات ستاد کرونا برای مالیات برعکس عمل می شود. ما پیگیر شدیم و تاکید کردیم این رسیدگی ها اکنون وقتش نیست و همینطور شفاف سازی نشده و حتی تراکنش های زیر 5 میلیارد تومان را هم بررسی می کنند درحالی که باید به حسابی رسیدگی شود که مشکوک باشد و درخواستی از طرف رئیس کل داده شده بود که ماده 172 هست و طبق آن اگر کسی به حوزه بهداشت و درمان کمک کند از درآمد مشمول مالیاتش کم شود که صرفا برای بخش دولتی دیده شده و ما در حال پیگیری این مساله هستیم. بحث شرکای کاری هم ایرادی داشت که سازمان بیمه سلامت گفته بود هر کس از 50 درصد نمره اش پایین تر شود قراردادش تمدید نخواهد شد و نتیجه این پیگیری ها مورخ 23 شهریورماه به این  صورتجلسه ختم شد که موضوع برگزاری آزمون و کسب حداقل نمره لازم برای استمرار قرارداد از برنامه آموزشی حذف گردد. مقرر شد از این پس تیم مشترک از دو سازمان برای آموزش شرکا تشکیل شود و یک اتفاق خوبی که رخ داد این بود که اگر به هر دلیلی نظام پزشکی آموزش بگذارد به هر شکل حضوری؛ وبینار و آفلاین برای ما مورد تایید است.


جواد مولایی: سال 96 در پاسخ به شکایت نظام پزشکی ارومیه؛ دیوان رای خوبی صادر نمود که جامعه پزشکی نباید عوارض کسب و پیشه پرداخت کند اما در آذر 98 و تیر 99 در چرخشی 180 درجه ای عنوان نموده که جامعه پزشکی باید عوارض کسب و پیشه پرداخت کند و شهرداری ها هم کار را آغاز کردند و در چند ماه آینده این موضوع مشکل ساز می شود. دیوان طوری این مساله را عنوان نموده که انگار می‌توان عوارض سال های قبل را هم دریافت کرد و چون شهرداری هم در این زمینه ورود نموده، مشکلات زیادی ایجاد خواهند کرد و بهتر است شورای عالی و سازمان به فکر برنامه ریزی در این زمینه باشد و بنده دو راه حل ارائه دادم اول اینکه سازمان به دیوان عدالت اداری شکایت کند ولی باتوجه به شرایط دیوان امید به موفقیت نیست چون حتی وکلا و بانک‌ها هم موظف به پرداخت عوارض کسب و پیشه شده اند و دیوان در مورد آنها هم تغییر نظر داده است. راه دیگر؛ تعامل با شوراهای اسلامی شهرهاست و خیلی بهتر است هیات رئیسه شورای عالی با شورای عالی استانها جلسه گذاشته و به تفاهم برسند اما راه موثرتر این است که در شهرستان ها جامعه پزشکی و نظام پزشکی ها با شوراهای شهر به تعامل برسند.


دکتر امینی فرد: یکی از مشکلات حاد این روزها بحث تعرفه ها بویژه در حوزه آزمایشگاهی و دندانپزشکی به دلیل تغییر قیمت مواد مصرفی و تجهیزات است. با تعرفه های پایین معلوم نیست چه اتفاقاتی رخ می دهد. تجربه نشان داده در سالهایی که حق تعرفه گذاری با نظام پزشکی بوده است میزان تعرفه شکنی بسیار پایین بوده زیرا سازمان عددی معقول را تصویب و همه خود را مقید به رعایت آن می دانستند.


دکتر عباسیان: از طرفی می گویند مدافعان سلامت از جان و دل زحمت می کشند و از سوی دیگر از این عزیزان هیچ حمایتی انجام نمی شود. نمی دانم به چه عنوان ورود می کنند به بحث مالیاتی که قانونا زمان آن گذشته است و آیا برای این نیست که دولت بخشی از بودجه خود را می خواهد از جیب پزشکان تامین کند؟ جامعه پزشکی در دوران کرونا فرسوده شده و مباحث اقتصادی را کنار گذاشته و با جان و دل زحمت می کشد اما اعصاب و روان آنها را بر هم ریخته اند. 80 درصد جامعه پزشکی در بخش خصوصی زحمات زیادی را متحمل می شوند و واکسیناسیون آنفلوانزا فعلا به این بخش تعلق نمی گیرد و همین طور دندانپزشکان ؛ فیزیوتراپیست ها و رادیولوژیست ها و .. این افراد چگونه باید آن را تامین کنند؟


اشکان آذرکیش: اینکه در مورد اقلام حفاظتی صرفا نسخه نویس ها دیده شوند مشکل ساز خواهد بود. همکاران فیزیوتراپیست زمانی که بیمار وارد کلینیک می شود جدای از ارزیابی اولیه شاید 2 یا 3 تخت عوض کنند و هر اتاقی که می رود باید روتختی عوض شود و الکترود چسبی که قبلا 6 هزار تومان بوده به 30 هزار تومان رسیده ولی با توجه به شرایط کرونایی مجبور به استفاده هستیم و ویزیت یک بیمار به اندازه سه بیمار نسخه نویسان هزینه بر است و باید جامع تر برای این همکاران و همچنین همکارانی که کاردرمانی انجام می شود مسائل را در نظر گرفت.


دکتر خداکرمی: دو نکته مهم اقلام مصرفی مرتبط برای پیشگیری از کووید  19 و دیگری مساله تعرفه ها است که باید طبق قانون عمل کنیم و گران شدن مواد مصرفی را باید مصوب کنیم که می توانند دریافت کنند؛ بخاطر این که رسیدگی به این تخلفات با ماست و باید روشن کنیم اگر به تعزیرات رفت چه کسی باید دفاع کند و پاسخگو باشد و در کنار آن که مجلس جدید کار خود را شروع کرده برای احیای بند "ک " و "ل"ذیل ماده3 قانون تلاش کنیم و از نظر قانونی این مساله را حل کنیم.


دکتر سید مهدی: طبق قانون نظام پزشکی ما نظریه کارشناسی در خصوص سرباری هزینه های تحمیل شده به جامعه پزشکی را اعلام می کنیم و این وظیفه نظام پزشکی است و شورای عالی نظام پزشکی احصا می کند که بحث سرباری به جامعه پزشکی چگونه است و در این شرایط خاص که بیماری پاندمی داریم قوانین به سفت و سختی که باید اجرا شوند؛ نخواهند بود ضمن آنکه یک نفر از کمیسیون سه نفره مراکز استان که تعزیزاتی  است از سازمان نظام پزشکی است.


دکتر فتاحی: ستاد کرونای تهران با مشارکت بخش خصوصی دانشگاههای تهران هزینه های مازاد ایجاد شده را محاسبه کردند که مثلا یک بیمار بستری عادی روزانه 95 هزار تومان و بیمار کرونایی 290 هزار تومان هزینه دارد. زمانی که یک سری هزینه مازاد ایجاد شده ما بی تفاوت نباید عبور کنیم و می توانیم از آن جدول که کارشناسی شده ؛استفاده کرد. من پیشنهاد دادم قوانین و مقررات و آئین نامه های مربوطه را یک حقوقدان در نهایت نگارش کند تا در اجرا دچار مشکل نشویم ؛ گاهی برداشت های متفاوت توسط عوامل اجرایی ما در کل کشور مشاهده می شود. برخی موارد بصورت پیشنهاد تبصره مطرح شده ؛ مانند ماده 108 که در آیین رسیدگی در خصوص اجرای احکام در دادسرا که بیمار در مورد یک امر واحد میتواند در چند جا شکایت خود را ثبت کند و حکم ها متفاوت است و در برخی مواد مشابه است و در اجرای احکام پیشنهاد تبصره دادیم که در مواردی که حکم به محرومیت داده شود صرفا محرومیت کیفری اعمال می شود.


دکتر مصلحی: متاسفانه عدم توجه به نقطه نظرات کارشناسی سازمان نظام پزشکی ؛ شورای عالی و هیات رئیسه مجمع عمومی سازمان توسط مراجع ذیربط در مقوله های مختلف از جمله تعرفه؛ مالیات؛ مدیریت کووید 19 و غیره باعث گلایه مندی و سرخوردگی همکاران محترم جامعه پزشکی و بالاخص اعضای محترم مجمع عمومی سازمان گردیده است. انتظار می رود که سازمان و بویژه حوزه روابط عمومی نسبت به انعکاس تلاش های انجام شده اعم از جلسات مکرر؛ مکاتبات؛ مصاحبه ها و اعلام مواضع و پیگیری های انجام شده به جامعه پزشکی اهتمام بیشتری نماید .بدیهی است تداوم بی اعتنایی به مطالبات به حق جامعه پزشکی خسارت های جبران ناپذیری برای مردم و شاغلین حوزه سلامت بدنبال خواهد داشت که برای ما چاره ای به جز اتخاذ تصمیمات قاطع باقی نخواهد گذاشت.

گزارش تصویری

انتهای پیام  

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.