جمعه، 10 فروردین 1403

یاداشتی از دکتر علیرضا سلیمی معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی

چرایی حمایت سازمان نظام پزشکی از ایده‌های استارت آپی حوزه سلامت

چرایی حمایت سازمان نظام پزشکی از ایده‌های استارت آپی حوزه سلامت
مهم است که همه نهادها به پیام نظام پزشکی توجه کنند که استارت آپ‌ها را بیشتر مورد حمایت قرار بدهند. اگر می‌خواهیم جهش و رونق تولید داشته باشیم یکی از راه‌ها همین جدی گرفتن جوان‌ها است که باید از شعار به عمل برسیم. عمل یعنی وقت بگذاریم و به ایده‌های آنها توجه کنیم

درخصوص برگزاری دومین رویداد کارآفرینی تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی سازمان نظام پزشکی لازم به توضیحاتی است: سازمان نظام پزشکی بیشتر می‌تواند نقش مشورتی در این زمینه داشته باشد ولی مهم است که همه نهادها به پیام نظام پزشکی توجه کنند که استارت آپ‌ها را بیشتر مورد حمایت قرار بدهند. اگر می‌خواهیم جهش و رونق تولید داشته باشیم یکی از راه‌ها همین جدی گرفتن جوان‌ها است که باید از شعار به عمل برسیم. عمل یعنی وقت بگذاریم و به ایده‌های آنها توجه کنیم.

پیامی که در مراسم ما شاید مغفول واقع شد، پیام باز شدن دانشگاه‌ها بود. از 15 شهریور تا ابتدای مهر ماه به تدریج دانشگاه‌ها راه اندازی می‌شوند و به صورت سمبلیک روز اول مهر روز باز شدن دانشگاه است. در پیامی که ما در اختتامیه دومین رویداد کارآفرینی تجهیزات پزشکی، دندان پزشکی و آزمایشگاهی داشتیم، شروع اختتامیه را با آرزوی سلامت برای اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه‌ها داشتم و یادآوری کردم چرخه زمان متوقف نخواهد شد و به همین خاطر نباید از آموزش دور بمانیم اما تا جای ممکن باید‌‌ برنامه‌ریزی کنیم از روش‌های غیرحضوری استفاده کنیم. اهمیت‌‌ برنامه‌ریزی برای بازگشایی دانشگاه‌ها کمتر از اهمیت‌‌ برنامه‌ریزی بازگشایی مدارس نیست. خوابگاه‌ها، سفرهای درون شهری و بین شهری، شرایط داخل کلاس‌ها و تغذیه مسائلی هستند که باید‌‌ برنامه‌ریزی شوند و پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن بخش اعظمی از کلاس‌ها به صورت غیر حضوری برگزار شوند یا به نوعی‌‌ برنامه‌ریزی شود که از تراکم جمعیت در محیط آموزشی جلوگیری شود.

مسئله دیگر فلسفه این برنامه بود، این که سازمان برنامه اختتامیه خود را حضوری اجرا می‌کند به این دلیل که اشاره کنیم به استارت‌آپ‌ها و حمایت از کسب و کار جوان‌ها که از اولویت‌های معاونت آموزشی بوده که نوعی نگرش نو به آموزش است و خوب است با دنیا در این مسئله همگام باشیم. درواقع فقط از مسیر آموزش‌های سنتی پیش نرویم و به سمت استارت‌آپ‌های حوزه سلامت برویم. با این منظور برنامه ای برای اسفند سال گذشته طراحی کرده بودیم که weekend startup event بود که با شرکت‌هایی در حوزه پزشکی کار را شروع کردیم. صد گروه در این رویداد نام‌نویسی کردند و از میان آنها 45 گروه را انتخاب کردیم و برای آنها مربی و راهنما گذاشتیم و روی ایده‌های آنها کار کردیم. قرار بود یک کارگاه دو روزه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار کنیم که برنامه جالبی هم بود اما به علت همه گیری ویروس کووید 19 به تعویق افتاد. امیدوار بودیم در اردیبهشت یا خرداد ماه بتوانیم برگزار کنیم که شرایط مهیا نشد. کار را به این علت ادامه دادیم که به طور متوسط 6-7 نفر جوان در هرکدام از این 45 تیم حضور داشتند و کار کرده بودند و نمی‌خواستیم در این شرایط ناامیدشان کنیم و احساس کنند نسبت به آنها بی توجهی شده. در فضای مجازی برنامه‌ها را پیش بردیم و در نهایت 7 تیم را به عنوان برگزیده انتخاب کردیم. به طور معمول باید 3 تیم را انتخاب می‌کردیم اما برای تشویق 7 تیم انتخاب شدند. تصمیم داریم هیچکدام از این 45 تیم را رها نکنیم و همه را حمایت کنیم. فاز بعدی این است که خود سازمان هم در کارهای بعدی در کارهایی که مربوط به شتاب دهنده‌ها است فعال تر شود و در نظارت بر ثبت و رجیستر کردن ایده‌های سلامت بهتر فعالیت کند. البته این طرح کلانی است و ما سعی کردیم در مراسمی در حدود یک ساعت در سازمان به عنوان اختتامیه با رعایت تمام پروتکل‌ها برگزار کنیم، نقطه ای بگذاریم بر یک رویداد وسیع که نزدیک 7-8 ماه (تا تاریخ 26 شهریور) فعالیت داشته و این فعالیت هم با این اختتامیه تمام نخواهد شد. این روند رویدادی پیوسته است و این تیم‌ها مدام نو می‌شوند. درواقع این برنامه‌ها برگزار می‌شوند و تیم‌ها در این پروسه قرار می‌گیرند و ما هم آنها را رها نمی‌کنیم پویایی این مسئله و دینامیک آن مهم هست و دکتر ظفرقندی هم اشاره کردند که این که می‌بینیم «دومین» یعنی «اولین» بوده که منتظر «سومین» آن هستیم.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.