پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403

واکسن آنفولانزا: ترس‌ها و تهدیدها

واکسن آنفولانزا: ترس‌ها و تهدیدها
وجود نظارت بسیار جدی و ایجاد سازوکارهای ارائه خدمات بهینه و ممانعت از شکل گیری قاچاق و بازار سیاه واکسن آنفولانزا از الزامات این روزهای کشورمان است.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران ضمن اشاره به وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه ها، گفت: طبق اطلاعاتی که ما داریم قرار بود که از ۲۰ شهریور به بعد و یا در اواخر شهریورماه توزیع عمومی واکسن آنفلوآنزا آغاز ‌شود. در حال حاضر هم برخی از شرکت‌های پخش در انبارهایشان واکسن آنفلوآنزا را موجود دارند و از داروخانه‌ها هم سفارش گرفته‌اند، اما اعلام کردند که منتظر دستور سازمان غذا و دارو هستیم تا توزیع را آغاز کنیم.

وی افزود: در حال حاضر هم تعداد بسیار کمی واکسن آنفلوآنزا را به داروخانه‌ها می‌دهند. به عنوان مثال ۱۰ عدد واکسن به هر داروخانه ارائه می‌دهند که پرسنل داروخانه که جزو گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند، واکسن را تزریق کنند. البته این شروع کار است و ما تا یک ماه دیگر فرصت داریم تا تدریجا واکسن را توزیع و عرضه کنیم تا موجودی واکسن بیشتر شود.

فاطمی تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم که از روز اولی که واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، برای دریافت آن به داروخانه‌ها هجوم نیاورند. هم اکنون بسیاری از افراد به داروخانه‌های ما مراجعه و اصرار می‌کنند که بیعانه دهند تا برایشان واکسن را نگه داریم، اما این اقدامات شدنی نیست. فعلا هنوز واکسن در سطح وسیع در داروخانه‌ها توزیع نشده است.

نگرانی‌ها درباره نحوه توزیع واکسن انفولانزا در سالی که همه گیری بیماری کرونا تزریق آن را بسیار حیاتی کرده است به گونه‌ای است که بسیاری از مردم در سرتاسر ایران را به داروخانه‌ها کشانده تا از همین حالا انواع راه‌ها برای تهیه واکسن را امتحان کنند. نگرانی از شکل گرفتن بازار سیاه واکسن انفولانزا هم یکی از نگرانی‌های جدی این روزها است.

طبق شنیده‌ها تاکنون حدود یک میلیون دوز واکسن آنفولانزا سه ظرفیتی وارد کشور شده است. این در حالی است که قرار بر واردات ده تا دوازده میلیون دوز واکسن آنفولانزا است و مشخص نیست که در زمان نسبتا کوتاه باقیمانده آیا امکان واردات این میزان واکسن میسر است یا نه. از طرف دیگر این نگرانی وجود دارد که میزان پیش بینی شده حتی در سقف 12 میلیون دوز هم با توجه به فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی گسترده درخصوص نیاز به تزریق واکسن و ایجاد جو التهابی برای تامین نیازهای داخلی کافی نباشد و مشابه وضع ماه‌های اولیه همه گیری کرونا درخصوص کمبود ماسک و اقلام بهداشتی را درخصوص واکسن انفولانزا شاهد باشیم.

شنیده‌ها حکایت از این دارد که برنامه اصلی ارائه واکسن با قیمت دولتی (بین 50 تا 70 هزار تومان) به گروه‌های پرخطر با ارائه کارت بانکی و مهر شدن دفترچه های بیمه و ارائه آزاد واکسن با قیمتی حدود 300 هزار تومان است. وجود نظارت بسیار جدی و ایجاد سازوکارهای ارائه خدمات بهینه و ممانعت از شکل گیری قاچاق و بازار سیاه از الزامات این روزهای کشورمان است.

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.