پنجشنبه، 9 فروردین 1403

کاهش نسخ ورودی به داروخانه ها/لزوم توجه ویژه به داروسازان

کاهش نسخ ورودی به داروخانه ها/لزوم توجه ویژه به داروسازان

دبیر انجمن داروسازان تهران مهمترین چالش های داروسازی در کشور را مورد اشاره قرار داد و در عین حال امسال را بدترین سال برای فعالیت داروخانه ها دانست؛ چراکه کاهش فعالیت مطب ها در شرایط کرونا، کاهش نسخ ورودی به داروخانه ها را به دنبال داشته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایسنا؛ دکتر محمدرضا دری ، ضمن تبریک روز داروساز، گفت: در استان تهران حدود ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر داروساز داریم که از این تعداد حدود ۲۷۰۰ داروخانه وجود دارد که حدود ۴۰۰۰ نفر داروساز در این داروخانه‌ها درگیر فعالیت هستند.

وی افزود: سایر داروسازان در بخش صنایع داروسازی، صنایع غذایی، مدیریت‌های نظارت بر امور مربوط به فعالیت صنایع، داروخانه‌ها و شرکت‌های توزیعی هستند و برخی داروسازان ما در صنعت پخش هم فعالیت سازنده‌ای دارند. البته در بخش‌های پژوهشی و علمی هم داروسازان ما در ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های دارویی و مکمل‌های غذایی و دارویی فعالیت گسترده‌ای دارند؛ به طوری که شاید بتوان گفت که یکی از علل مهمی که در کشور نیاز چندانی به واردات در این حوزه‌ها نداریم، به دلیل فعالیت داروسازان است که این فعالیت‌ها باعث شده که برای کشور هزینه سرباری ایجاد نشود و در یک حداقل ارزبری صنعت داروسازی بتواند خدمات بالایی را با ارزش افزوده زیاد برای کشور داشته باشد.
لزوم نگاه ویژه ارزی و گمرکی به یک کالای استراتژیک

دری با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های داروسازان در کشور، گفت: در حوزه داروسازی چالش‌های زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال در حوزه واردات تسهیل انتقال ارز و کالا و عملیات تسهیل در امور گمرکی کشور، می‌تواند کمک کند که مواد اولیه به موقع به دست کارخانجات داروسازی برسد و مردم دچار چالش‌های کمبود دارو نشوند. همچنین در حوزه بیمارستانی و تجهیزات پزشکی نیز به همین صورت است. اگر بانک مرکزی و امور گمرکی کشور توجه ویژه‌ای به این بخش نداشته باشند، در آینده نزدیک می‌تواند ما را دچار چالش کند. به هر حال دارو یک کالای استراتژیک و حیاتی است که اگر نگاه ویژه‌ای به آن نداشته باشیم، مردم را دچار کمبودهای خاصی خواهد کرد. بر این اساس درخواست نگاه ویژه‌ای در این زمینه داریم.
لزوم تعریف جایگاه های تخصصی جدید برای داروسازان

وی ادامه داد: در عین حال درخواست ما از سیاست‌گذاران سلامت کشور این است که برنامه درازمدتی را که انجمن داروسازان ایران در تمامی ابعاد چه در بخش داروخانه، چه در بخش صنعت و چه در زمینه الگویی که برای پرورش داروسازان جوان تدوین کرده، در نظر داشته باشند. اگر از هم گسیختگی که به ویژه در بخش آموزش داروسازی کشور وجود داشته، ادامه یابد، دچار مشکل می‌شویم. با تعریف نکردن اقدامات ویژه و تخصصی برای شاغلین جدید داروسازی کشور، نمی‌توانیم آنها را در جایگاه خودشان ببینیم و هزینه گزافی را که در آموزش این افراد انجام شده، از دست می‌دهیم.

دری تاکید کرد: از ابتدای دوره دانشجویی داروسازی تا زمان دریافت دکترا، حدود شش سال زمان می‌برد و هزینه‌های زیادی را به ویژه در بخش‌های دولتی به دنبال دارد. حال اگر نتوانیم جایگاه کاری مناسب را برای نیرویی که تربیت می‌کنیم، برنامه‌ریزی کنیم، قطعا جذب بازارهای کار خارجی شده و عملا ما برای کشورهای خارجی نیرو تربیت کرده‌ایم و سرانه آموزش‌مان را از بین برده‌ایم. این کار با برنامه‌ریزی برای داروسازان قابل پیشگیری است. اسباب افتخار ماست که در بین ۱۰۰ دانشمند برتر کشورهای اسلامی، همیشه نام دو سه داروساز ایرانی را می‌بینیم که نشان از بالندگی کشور است و نشان می‌دهد که داروسازان ما در جایگاه علمی خود بسیار برجسته‌اند و کمک بزرگی برای سلامت کشور محسوب می‌شوند.
مهاجرت فزاینده داروسازان ایرانی

دبیر انجمن داروسازان تهران درباره میزان مهاجرت داروسازان ایرانی، گفت: در این زمینه آمار عددی دقیقی وجود ندارد. البته قابل تهیه است و فکر می‌کنم این آمار کم نباشد و مانند بسیاری از بخش‌ها حتی رشد فزاینده هم داشته که برای خانواده فرهیختگان کشور، تاسف برانگیز است. بسیاری از داروسازان به دلیل عدم تعریف اقدامات و جایگاه جدید برای آنها در کشور، اقدام به مهاجرت می‌کنند.
معطلی سرمایه داروخانه ها در بیمه ها
وضعیت نقدینگی خوب نیست

دری درباره وضعیت نقدینگی داروخانه‌ها نیز گفت: متاسفانه وضعیت نقدینگی داروخانه‌ها مانند همیشه خوب نیست. یک مشکل اساسی ما بیمه‌ها هستند. معطل ماندن سرمایه داروخانه‌ها در شرکت‌های بیمه‌گذار و تغییرات قیمت فاحشی که برخی کالاها دارند، منجر به از بین رفتن سرمایه اصلی داروسازان موسس‌مان در داروخانه‌ها می‌شود. از طرفی در وضعیت‌هایی مانند شرایط امسال که شاهد تغییرات نرخ ارز تخصیصی و تورم هستیم، باعث می‌شود که سرمایه‌ داروخانه‌ها که در اختیار بیمه‌هاست عملا از بین رود و منجر شود که همیشه داروسازان به دنبال این باشند که برای سرپا نگه داشتن فعالیت‌هایشان، سرمایه‌ای را به داروخانه تزریق کنند.
بدترین سال داروخانه ها

وی افزود: من که ۳۰ سال است در این حوزه فعالیت دارم، امسال را بدترین سال برای موسسین داروخانه‌ها می‌دانم. زیرا با توجه به شرایط کرونا فعالیت مطب‌ها در بعضی زمان‌ها صفر بوده و حالا هم که فعالیت‌شان تاحدودی آغاز شده، میزان فعالیت ۱۰۰ درصدی نیست. زیرا مردم می‌ترسند که به مطب مراجعه کنند و سعی می‌کنند با بیماری‌شان بسازند و به همین دلیل فعالیت مطب‌ها به شدت کاهش یافته و این موضوع منجر به کاهش نسخ ورودی به داروخانه‌ها شده است.
آب باریکه توزیع ماسک ارزان در داروخانه ها

دری گفت: از طرفی اتفاقات دیگری هم رخ می‌دهد. به عنوان مثال کالاهایی که باید در داروخانه‌ها توزیع شوند و قابل تهیه باشند، با سیاست‌گذاری‌های غلط در داروخانه وجود ندارند. به عنوان مثال برای ماسک قیمت‌گذاری ویژه‌ای انجام شده، اما متاسفانه به میزان کافی آن را به داروخانه ها نمی‌رسانند. به همین دلیل در اکثر مواقع وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنید، ماسک ارزان‌ قیمت وجود ندارد. ماسک با قیمت مصوب و ارزان به صورت آب‌باریکه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. تهیه ماسک گران هم برای داروخانه و هم برای مردم هزینه بر است. شاید در شرکت‌های توزیعی وجود داشته باشد، اما ماسک‌های ارزان‌قیمت در حد ۵۰ تا ۱۰۰ عدد به داروخانه می‌دهند که امکان عرضه کافی به مردم را ندارد. این موضوع از نظر اقتصادی لطمه زیادی به داروخانه‌ها زده است.

وی تاکید کرد:حال می‌بینیم که ماسکی که به اندازه کافی به داروخانه داده نمی‌شود، متاسفانه در سوپرمارکت‌ها و... دیده می‌شود که مشخص هم نیست که از نظر بهداشتی چه وضعیتی را دارد. درحالیکه در داروخانه ماسک ارزان قیمت به میزان کافی وجود ندارد. مسئولان باید پیگیری کنند تا این مشکل اساسی رفع شود تا ماسک که شاید در سال آینده جزو سبد خرید اصلی مردم در نظام سلامت باشد، به گونه‌ای تهیه شود که به حداقل قیمت بتوانیم آن را عرضه کنیم.
4 شهید مدافع سلامت در داروسازان تهران

دری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به برنامه انجمن داروسازان تهران در روز پنجم شهریور ماه، گفت: امسال اولین مراسم‌مان مراسم پاسداشت و تجلیل از شهدای دفاع سلامت است که به صورت گرامیداشت برای خانواده آنهاست و از چهار شهید مدافع سلامت در استان تهران تجلیل می‌کنیم. مراسم بعدی‌مان این است که برای کمک به هموطنان بیمارمان اقدام به اهدای خون کنیم. در عین حال مراسمی هم برای تجلیل از همکارانی است که در طی مدت شیوع کرونا در سنگر داروخانه اقدام به خدمت رسانی کردند. در روزهایی که همه جا بسته بود، داروخانه‌ها همت کردند و فعالیت کردند. درصد زیادی به کرونا مبتلا شدند اما ایستادند و جنگیدند تا مردم در برابر کرونا آسیب کمتری ببینند. در تهران چهار شهید مدافع سلامت داریم که به دلیل ابتلا به کرونا به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.