جمعه، 10 فروردین 1403

ضرورت نهادینه شدن تفکر پزشکی خانواده در بخش خصوصی

ضرورت نهادینه شدن تفکر پزشکی خانواده در بخش خصوصی

معاون فنی ونظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که یکی از ثمرات هم آوایی دردوران کرونا استفاده مطلوب از ظرفیت هاست ؛ گفت: باید تفکر پزشکی خانواده در بخش خصوصی نهادینه شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی ؛ دکتر محمد جهانگیری معاون فنی ونظارت سازمان نظام پزشکی در نشست "بهینه سازی و  استفاده نظام مند از ظرفیت بخش خصوصی در شرایط هماهنگی کووید 19" که با حضور دکتر تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت ؛ دکتر ملک پور سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت ؛ دکتر سلیمی معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی؛ دکتر رهنما و دکتر گلستانی مدیران اداره کل نظارت سازمان نظام پزشکی در سالن مرحوم دکتر گل علیزاده برگزارشد ؛ با اشاره به این که خواهان کمک و همراهی با وزارت بهداشت در زمینه پیاده سازی مطلوب نظام ارجاع و پزشکی خانواده هستیم؛ اظهار کرد: باید چیدمان خوبی را در سطح یک برای بهره مندی از ظرفیت های پزشکان عمومی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه باید هم آوایی در حوزه ارائه خدمات رخ دهد؛ افزود: باید مباحث اقتصادی این مسئله مد نظر قرار گرفته و از پتانسیل نسخه نویسی الکترونیک در این راستا استفاده شود.

وی با اشاره به وجود دفتر نظام ارجاع و سطح بندی خدمات در سازمان نظام پزشکی گفت: امیدواریم که وزارت بهداشت نیز از این ظرفیت ایجاد شده بصورت ساختار مند استفاده نماید.

جهانگیری با بیان این که باید برای توانمند سازی جامعه پزشکی بر مبنای تفکر پزشکی خانواده برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم؛ تصریح کرد: تمامی اعضای نظام پزشکی که مداخله مستقیم با بیمار دارند باید از توانمندی در زمینه پزشکی خانواده برخوردار باشند و روی این مساله کار اساسی انجام شود و در تمامی سطوح مانند ماما؛ فیزیوتراپیست ؛ متخصصین و بخصوص پزشکان عمومی این کار صورت گیرد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: درحوزه ساماندهی و مدیریت ارائه دهنده خدمات نیز باید کارهای لازم انجام شود بویژه در بخش مجازی و در واقع نیاز به یک برنامه 5 ساله برای پیشبردکارها داریم.

وی با تاکید بر حفاظت و حراست از پزشکان و ارائه دهندگان خدمات گفت: باید حداقل یک برنامه دو ساله برای هم زیستی در کنار کرونا داشته باشیم و با تربیت نیروهای ذخیره و کمک از انجمن ها و موسسات ؛پیش بینی های لازم را برای جایگزینی نیروی تازه نفس داشته باشیم و مسائل روحی ؛ معیشتی و محافظتی کادر درمان دراولویت کاری قرار گیرد.

** علیرغم مشکلات موجود عملکرد نظام سلامت در مقابله با کرونا مطلوب بود

دکتر محمد صادق تبریزی رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت ؛ درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به این که از ابتدای شیوع کرونا در کشور سازمان نظام پزشکی پای کار بود و مثمر ثمر عمل کرد؛ گفت: کرونا حداقل ده سال با ما بوده و باید زندگی و کار کردن همراه با کرونا را تجربه کنیم.

وی افزود: علیرغم تمام فشارهای اقتصادی و موانع موجود؛ نظام سلامت در این شرایط بحرانی موفق عمل کرد و یک بیمار پشت در بیمارستان های دولتی و خصوصی برای دریافت خدمات معطل نماند و این جای تشکر و قدردانی دارد.

وی با اشاره به این که 3 دوره غربالگری را از ا سفند ماه گذشته آغاز کردیم ؛ ادامه داد: اولین دوره از هفتم اسفند تا 25 فروردین به طول انجامید که 78 میلیون نفر غربالگری شدند و از 15 اسفند ماه نیز  مراکز منتخب کووید 19 راه اندازی شد.

تبریزی اضافه کرد: فاز دوم از 25 فروردین آغاز شد که تا مرداد ادامه داشت و 44 میلیون نفر را غربالگری نمودیم که در این مرحله افراد زیر 15 سال را حذف کردیم و تمرکز بر روی افراد مسن و مادران باردار و گروههای در معرض تهدید بود ضمن آن که از زندان ها نیز غفلت نکردیم.

وی با اشاره به این که فاز سوم از 20 مرداد ماه آغاز شده تصریح کرد: در این فاز تمام گروهها غربال می شوند و تا کنون 4 میلیون و 100 هزار نفر در سامانه های وزارت بهداشت غربالگری شدند که باید با مشارکت نظام پزشکی برنامه پزشکی خانواده را جدی بگیریم و تلاش کنیم تک تک افراد جامعه پزشک خانواده داشته باشند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت با بیان این که پزشک خانواده بطور مرتب جمعیت تحت پوشش خود را رصد می کند؛ خاطرنشان کرد: در استان فارس کمترین میزان شیوع و فوت را داشتیم و از اول ا سفند ماه نیز ا فزایش میزان تست کووید 19 سرپایی و افزایش میزان مراقبت و پیگیری پزشکان خانواده  را در  استان فارس شاهد بودیم .

تبریزی بیان کرد: در تلاش هستیم ضمن استفاده بهینه از ظرفیت های سازمان نظام پزشکی نسبت به اجرای نظام ارجاع الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیک همراه با پزشکی خانواده اقدام نمائیم که این موضوع دسترسی مردم را برای انجام تست کووید 19 در نظام سلامت راحت تر می کند.

***نظارت و حفاظت از ارائه دهندگان خدمات بیشتر شود

دکتر ملک پور سرپرست مرکز نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت نیز تصریح کرد: در بخش سرپایی به حالت اولیه بازگشتیم و باید نظارت ها نیز بیشتر شود و با ابلاغ دورا پزشکی توسط وزیر بهداشت نیز تعیین تکلیف خواهد شد که چگونه از این مزیت استفاده شود.

دکتر بابک فرخی مدیر گروه برنامه پزشک خانواده روستایی وزارت بهداشت نیز با اشاره به این که کووید 19 هم تهدید بود و هم فرصت ؛ اظهار کرد: باید بروز رسانی در خدمات انجام دهیم و تمامی مدیران و پزشکان و افراد دست اندرکار که به عنوان الگو در جامعه شناخته می شوند نسبت به رعایت پروتکل ها توجه بیشتری نشان دهند.

وی افزود: باید  در زمینه مطب هراسی و نظارت و حفاظت از این بخش برنامه ریزی های لازم از سوی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی ا نجام شود و توجه داشته باشیم که نظام شبکه فقط بخش بهداشت نیست بلکه تمام ارکان در این فاز قرار دارند و محدود به سطح یک نمی شود بنابر این از شرایط بحرانی کرونا به عنوان یک فرصت استفاده کرده و جمعیت را به پزشکی خانواده لینک کنیم .

**آماده همکاری و میدانی کار کردن در خصوص سیاستگذاری های وزارت بهداشت هستیم

دکتر سلیمی معاون آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی نیز با ا شاره به این که باید موانع را برداشته و با مسائل روز دنیا حرکت کنیم؛ تصریح کرد: کرونا باعث شد ضرباهنگ سریع تر شده و همزمان با مباحثی که وزارت بهداشت سیاستگذاری می کند برای میدانی کردن آنها کار کنیم و آمادگی کامل را در این زمینه داریم که بخش عمده ای از کار مجازی خواهد بود.

دکتر کرمانپور مدیر کل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ثبت وقایع کرونا همانند فتح گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود نبود امکانات آثار بسیاری به ثبت رسیده است و اگر امروز با وجود فناوری اطلاعات و تکنولوژی ها نتوانیم این کار را انجام دهیم مضحک خواهد بود و برای ا ین منظور کرونا روایت اقدام به جمع آوری آثار در قالب موسیقی ؛ شعر ؛ پژوهش و ... نموده و تا کنون 8 هزار اثر از سراسر کشور به دبیرخانه کرونا روایت سازمان نظام پزشکی ارسال شده و با رایزنی های انجام شده با کتابخانه ملی قرار است کد گذاری روی این آثار انجام شود و به منظور پاسداشت تلاش های پزشکان و کادر درمان طرح پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت را از یکماه و نیم قبل آغاز کردیم تا با توجه به شرایط موجود که نمی توان روز پزشک را بصورت حضوری و باشکوه در خور و شایسته برگزار کرد اما از این طریق قدردانی از کادر درمانی کشور و پزشکان خدوم را انجام دهیم .

گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد کارگروه  مشترکی از معاونت درمان ؛ معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و معاونت فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در خصوص حراست و تقویت ارائه خدمات سرپایی به مردم و رفع دغدغه ها و رعایت پروتکل ها اعم از تدوین و بازنگری آنها ؛ نظارت بر حسن اجرا و رفع موانع اجرایی آن با معرفی اعضاء تشکیل شود . همچنین مقرر شد کارگروه مشترک دیگری از وزارت  بهداشت و سازمان نظام پزشکی در خصوص پیگیری مباحث و مسائل مطرح شده درخصوص پزشکی خانواده و نظام ارجاع در دوران کووید 19 تشکیل شود.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.