پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ابتلای بیش از 6000 نفر از کادر درمان به کرونا

ابتلای بیش از 6000 نفر از کادر درمان به کرونا
رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: تا کنون جامعه پزشکی بیش از 150 شهید در مبارزه با کرونا تقدیم کرده و بیش از 6000 نفر به کرونا مبتلا شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، مصطفی معین رئیس شورای عالی نظام پزشکی در نشست خبری آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، با بیان اینکه پزشک نقش تصلی بخش و آرامی دهنده به بیمار دارد، اظهار کرد: این موضوع یک هنر است و پزشک باید هنر ارائه آرامش به جامعه را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سطح ملی در رأس هرم مبارزه با کرونا، ‌جامعه پزشکی بوده که به خاطر غیرت و حمیت و پایبندی به اصول پزشکی و احساس مسؤولیت و اعتمادی که جامعه به آنها داشته است، در خط مقدم بوده و بیشترین تلفات را داده است ؛ افزود: جامعه پزشکی امکانات اولیه ایمنی بخش در ابتدای کار در اختیار نداشت. در سطح ملی تلفات ما بالاتر از میانگین جهانی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روز خبرنگار و روز پزشک را به همه فعالان این ۲ حوزه تبریک عرض می‌کنم. چراکه خبرنگاری و پزشکی حرفه‌هایی هستند که وجوه مشترکی دارند. هر دو سخت و زیانبار هستند و مسؤولیت‌های مشترک دارند. در راس همه مسؤولیت‌ها، ‌مسؤولیت اجتماعی پزشکان و روزنامه‌نگاران است که باید مدافع حقوق مردم باشند. ارزش‌های مشترک اخلاقی متعدد از قبیل صداقت، بی‌طرفی، اطلاع‌رسانی و ... دارند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: همه علوم و به خصوص پزشکی یک فضیلت فردی نیست و یک پدیده اجتماعی است و ارتباط تنگاتنگ با همه جنبه‌های علمی، ‌اجتماعی و سیاسی یک جامعه دارد. طب و طبیب نقش‌های متعددی در جامعه جدید دارند. هم درمانگر هست، هم آموزش دهنده و هم نقش دفاع از سلامت جامعه و بیمار. در پزشکی اصلی داریم که اگر پزشک نمی‌تواند به هر دلیل هیچ کمکی به بیمار کند، حداقل باید به بیمار آرامش دهد. این هنری است که طبیب باید داشته باشد. پزشک در نهایت یک مصلح اجتماعی است.

معین بیان کرد: طبق نظرسنجی‌های ۴۰ سال اخیر، پزشکی از بالاترین سطح مقبولیت در افکار عمومی برخوردار است. الان در شرایط عجیب و غریب قرار گرفتیم که از دید صاحب‌نظران جهانی به عنوان یک ابرچالش و بحران عمیق یاد می‌شود که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: این مصیبت دستاورد بشری طی 200 الی 300 سال گذشته بوده است. در سطح ملی در رأس هرم جامعه پزشکی قرار داشته است و به دلیل اعتمادی که جامعه به پزشکان داشته در خط مقدم قرار داشتند و بیشترین تعداد شهدا تقدیم کردن؛ بیش از 150 شهید شدند و بیش از 6000 نفر مبتلا شدند و در سطح ملی تعداد تلفات ما بیشتر از میانگین جهانی بوده است.

 رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد: اگر پنهان کاری کنیم، جامعه را دچار تهدید جدی قرار دادیم. اگر ویروس از بهمن وارد کشور شده و ما به خاطر ملاحظات سیاسی و ... پنهان کاری کنیم، این یک تهدید جدی است. فرضیه مردودی به نام ایمنی گله‌ای در شان انسان و جامعه انسانی نیست. حیات یک انسان حیات همه بشریت است و این دیدگاه قرآنی ماست. دوگانه‌هایی مثل سلامت و اقتصاد، سلامت و ایدئولوزی و سلامت و عزاداری، قابل قبول نیست. در همه این دوگانه‌ها اولویت اول با سلامت انسان است.

وی افزود: همه سیاست‌ها و راهبردها باید خود را با سلامت انسان‌ها تطبیق دهند. من در ۲ ماه گذشته براساس همین اصل موضع‌گیری کردم. من اگر مسؤولیت داشتم، به هیچ وجه اجازه نمی‌دادم، نه فقط کنکور بلکه هر نوع تجمعی، چه جشن و عروسی و چه محرم، برگزار شود. این دیدگاه اخلاقی و انسانی است که همه باید تابع آن باشیم.

به گفته معین، بدون تعصب صنفی، من سعی کردم از نظر اخلاق از دیرباز فعال باشم. کمترین تخلف از لحاظ اخلاقی در مقایسه با سایر گروه‌های اجتماعی در بین جامعه پزشکی است. دلیل آن هم قداست طب و قسم خوردن به اصول پزشکی است. به جوسازی‌هایی که با ناآگاهی یا گرایش‌های خاص سیاسی ایجاد می‌شود، توجه نکنید. عده‌ای با نا آگاهی به این مساله دامن زدند و ما نباید تاحت تاثیر این جوسازی‌ها قرار گیریم. در پاندمی‌ها شبه علم رایج می‌شود. عده‌ای آگاهانه و برخی ناآگاهانه به دنبال مطرح کردن شبه علم خواهند بود که مسائل خرافی را ترویج کنند. شنونده و خواننده باید عاقل باشد. آیت‌الهی را داشتیم که به اسم ابن سینای زمان مسائلی همچون روغن بنفشه را مطرح می‌کرد، اینجا مطبوعات باید روشنگری کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: اینکه در برخی کشورها می‌گویند ابتلای کرونا به صفر رسیده، فقط به خاطر سیاست‌ها نبود، بلکه مردم هم از آگاهی‌های پزشکی و سواد سلامت بالا برخوردار بودند. نظام پزشکی به عنوان یک نهاد مدنی که از یک طرف به دولت و از طرف دیگر به مردم وصل است، باید از حقوق مردم و پزشکان دفاع و باید جلب مشارکت از مردم کند. باید از سازمان تشکر کنیم که در حوزه‌های مختلف بر آموزش‌های عمومی و ترویجی تاکید داشت. همین تذکرات به دولت و وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها هم داده شد. این بزرگترین تاکید است.

وی گفت: تاکید سازمان نظام پزشکی بر سیاست‌هایی است که هم علمی باشد، هم فراگیر و هم با ثبات، در جهت فاصله‌سازی و حفظ فاصله اجتماعی. سه گانه اصلی و کاربردی برای کنترل کرونا حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی، زدن ماسک است و شست‌وشوی دست‌ها و حفظ نظافت است. اگر آگاهی و باور باشد کار سختی نیست. تامین اقلام بهداشتی برای اقشار محروم وظیفه دولت است. تاکید دیگر سازمان، اصل قرار دادن سلامت جامعه و بیماران در همه شرایط است. اگر بخواهیم اقتصاد ما در آینده به شکوفایی برسد باید انسان سالم محور آن باشد نه انسان بیمار. همه قوای کشور از جمله دولت، مجلس، قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید کمک کنند که انجام شود. اینها تاکیدات سازمان نظام پزشکی است.

معین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص پیگیری‌های نظام پزشکی برای احقاق حقوق رزیدنت‌ها گفت: حقوق چند گروه از کادر درمان معمولا کمتر رعایت می‌شود، اول پزشکان عمومی هستند که بیشترین تعداد ابتلا به کرونا را داشته‌اند، گروه دوم پرستاران هستند که نقش آن ها کمتر از پزشک نیست و گروه سوم رزیدنت‌ها و اینترن‌ها هستند که بیشترین تلا را می‌کنند و کمتر به حقوق آنها رسیدگی می‌شود.

وی افزود: نظام پزشکی نهاد اجرایی نیست که این موضوع را پیگیری کند یا تعهدات این افراد را لغو کند اما بارها در شورای عالی سازمان مشکلات رزیدنت‌ها بررسی شده است و به طور مثال تلاش شده حق عضویت آنها رایگان باشد و پشتیبانی معنوی از آنها انجام شده است و دفتری در محل نظام پزشکی برای آنها در نظر گرفته شده که بتوانند مشکلات خود را به صورت مستقیم با مسوولان سازمان مطرح کنند.

وی تصریح کرد: تعهدات اجباری مربوط به سال اخیر نیست بلکه سال‌هاست گریبان گیر دانش آموختگان کشور است و پزشکان عمومی و دستایارن تخصصی درگیر این موضوع هستند، در هیچ گروه دیگری مثل مهندسان و فارغ‌التحصیلان علوم انسانی متعهد به ارائه خدمت در مناطق محروم نیستند، تعداد زیادی از تلفات جاده‌ای مربوط به همین پزشکان است و بسیاری از آنها در این مناطق محروم و بدون امکانات دچار مشکلات روانی شده‌اند.

به گفته معین، این موضوع ظلم و بی عدالتی است که به خاطر نیاز کشور به آنها شده، پزشکی که خود را متعهد می‌داند باید از لحاظ معیشت اطمینان خاطر داشته باشد، اگر این امکانات فراهم شود تعهد هم بدون اعتراض انجام می‌شود این موضوع غیرعادلانه و مبتنی بر تبعیض است و مسوولان وزارت بهداشت که جزو نمایندگان جامعه پزشکی هستند باید از حقوق رزیدنت‌ها دفاع کنند. این موضوع را باید درک کنیم و به رسمیت بشناسیم.

 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.