پنجشنبه، 30 فروردین 1403

دیدگاهی از دکتر بشیر خالقی

باید با همکاری مداحان و علما مانع انتقال بیماری شد

باید با همکاری مداحان و علما مانع انتقال بیماری شد
با توجه به آنچه شاهد بودیم با فرارسیدن ماه محرم اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد امکان افزایش آمار مبتلایان زیاد خواهد بود. البته همکاری علمای محترم، نیروهای بسیجی و هیئت‌های مذهبی به کاهش زنجیره انتقال کمک خواهد کرد

در ماه‌های اخیر و مقطع همه گیری کرونا جامعه پزشکی اعم از فعالان دولتی و خصوصی و سایر اعضای کادر درمان در این دوره بسیار خوب درخشیده‌اند. مردم هم بسیار در زحمت بودند؛ از یک طرف نگرانی از بیماری و از طرف دیگر مشکلات اقتصادی و بیکاری، اما در هر حال تحمل کردند و امروز هم تحمل می‌کنند. در کل اقدامات خوبی در سطح وزارت بهداشت در استان‌ها انجام گرفت.

اقدامات انجام شده در نظام پزشکی در استان اردبیل به این صورت بود:

  1. تشکیل ستاد استانی مبارزه با کرونا در نظام پزشکی اردبیل و شهرستان‌های تابعه؛
  2. برگزاری جلسات هماهنگی و ایجاد خط مشی‌ها؛
  3. هماهنگی با ستاد کرونای مستقر در استانداری و دانشگاه علوم پزشکی؛
  4. برگزاری جلسات با مدیران ارشد استان، امام جمعه محترم، فرماندار، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی، صدا و سیما، دادگستری، معتمدین محلی و سازمان‌ها و ادارات مختلف؛
  5. جلسه با مشارکت خیرین و همکاران جامعه پزشکی در جهت تهیه و تولید اقلام حفاظتی مانند ماسک، دستکش، شیلد و مواد ضد عفونی؛
  6. تشکیل جلسه با دانشگاه علوم پزشکی برای تدوین برنامه‌های محلی و جامع برای مبارزه با کرونا؛
  7. حضور عزیزان جامعه پزشکی چه از جامعه دانشگاهی و چه نظام پزشکی در رسانه‌ها برای تبیین موضوع کرونا و پیگیری جهت قطع زنجیره انتقال ویروس؛
  8.  آماده سازی تخت‌های پذیرش بیماران از طرف دانشگاه علوم پزشکی؛
  9. دائر بودن مطب‌های پزشکان  جز در ایام محدود و محله‌های پرترافیک؛

در طول این مدت مطب دندان پزشکان تعطیل بود و در طول سه ماه بیماری کنترل شد. اما متاسفانه با عادی شدن امور، بازگشایی و شروع مسافرت‌ها، برگزاری مجالس عروسی و عزا و مهمانی‌ها کنترل اوضاع بهم خورد. در شهر خلخال به علت وجود راه‌های  ارتباطی متعدد به گیلان، جاده‌ها به سمت گیلان مسدود شد تا رفت و آمد به این استان کنترل و محدود شود.

با توجه به آنچه شاهد بودیم با فرارسیدن ماه محرم اگر برنامه ریزی مناسبی صورت نگیرد امکان افزایش آمار مبتلایان زیاد خواهد بود. البته همکاری علمای محترم، نیروهای بسیجی و هیئت‌های  مذهبی به کاهش زنجیره انتقال کمک خواهد کرد. فقط به دو تجربه موفق سالهای گذشته در اینجا اشاره می‌کنم:

  1. ریشه کنی فلج اطفال با همکاری بسیجیان و همکاری مراکز بهداشت شهرستان‌ها در طی دو سه سال؛
  2. کاهش و قطع برخی مراسم عزاداری عاشورا در برخی مناطق با درایت مرحوم آیت‌الله مروج امام جمعه اردبیل؛

با توجه به وجود این تجربیات قطعاً همکاری مداحان و علما در توصیه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری بسیار موثر خواهد بود و می‌تواند مانع تشدید شیوع بیماری شود.

باید اینجا اشاره کنم که برخی نمایندگان مجلس نسبت به جامعه پزشکی در شهرستان‌ها ذهنیت منفی دارند که نمونه‌هایی را در مجلس هشتم و دهم شاهد بودیم. در برنامه پنجم هدف کاهش پرداختی از جیب مردم بود و مصاحبه‌های زیادی با خبرنگاران در این زمینه انجام می‌گرفت و از طرفی صدا و سیما در برخی برنامه‌های طنز خود مطالبی درباره دریافتی پزشکان نشان می‌داد. از سوی برخی نمایندگان نیز عملکرد پزشکان جای سوال می‌بردند در حالی که ویزیت متناسب با تورم نبود و جامعه پزشکی علی الخصوص پزشکان عمومی، متخصصین داخلی و کودکان و سایر متخصصینی که با ابزار کار نمی‌کردند سطح درآمد پایینی داشتند. صرفاً تعداد معدودی از پزشکان که عمل داشتند و با ابزار کار می‌کردند به صورت غیرقانونی و زیر میزی مبالغی را از مردم می‌گرفتند که باعث ایجاد ذهنیت منفی در اقشار مختلف جامعه شده بود. در بهار 1393 که طرح تحول سلامت از سوی وزیر وقت بهداشت و درمان مطرح شد دریافت برخی پزشکان از محل کارانه بیشتر شد. در مجلس دهم موضوع حقوق‌های نجومی مطرح و دریافتی از محل کارانه را به حساب حقوق‌های  نجومی تلقی کردند. از طرفی یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس موضوع فرار مالیاتی 6هزار میلیاردی را مطرح کرد که با واقعیت بسیار فاصله داشت. برمبنای همین ذهنیت منفی نسبت به نصب کارتخوان در مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها و سایر مراکز درمانی در قانون بودجه سال 96 رای دادند. البته انتظار روشنگری از جامعه پزشکان همیشه هست اما به نظر می‌آید زحمات پزشکان در طول 8 سال دفاع مقدس، جریان‌های  سیل و زلزله دیده نشده است. اما در جریان همه‌گیری کرونا همه اقشار مردم متوجه فداکاری جامعه پزشکی اعم از پزشکان، پرستاران و کارکنان شدند و دیدند که از اولین روزهای اسفندماه سال 98 کادر درمانی در راه سلامت جامعه هستی شان را فدا کردند و به شهدای راه سلامت پیوستند. روح ایشان شاد و همچون شهدای دفاع مقدس در خاطره‌ها ماندگار شدند.

همانطور که گفته شد علی‌رغم ذهنیت منفی برخی نمایندگان در مورد پزشکان، در جریان همه‌گیری کرونا همه متوجه فداکاری کادر درمان شدند؛ کسانی که برای سلامت و حفظ جان مردم  زحمت می‌کشند و شهدایی در این راه تقدیم جامعه هم شده است که دعا می‌کنیم روحشان قرین رحمت الهی باشد. همین طور امیدواریم همین جایگاه برای کادر درمان و جامعه پزشکی حفظ بشود.

 

 

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.