جمعه، 10 فروردین 1403

تاریخ جنگ را بدون تاریخ پزشکی نمی‌توان نوشت

تاریخ جنگ را بدون تاریخ پزشکی نمی‌توان نوشت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کادر درمانی برای هشت سال دفاع مقدس در مجموعه‌های مختلف پزشک و جراح و پرستاران و امدادگران فعال بودند و تاریخ جنگ را بدون تاریخ پزشکی جنگ نمی‌توان نوشت.

سید عباس صالحی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از قطعه «مدافعان سلامت»  ارکستر سمفونیک تهران که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: وزیر بهداشت و همکارانش در این دوران روزهای سختی را می‌گذرانند. این قطعه در ادامه کارهایی که هنرمندان در همدلی با کادر بهداشت و درمان داشتند تولید شده است. حوزه درمان کشور در طول تاریخ در کنار مردم ایران بوده و در ۴۰ سال اخیر نیز تجربه حضور همدلانه وسیع کادر درمانی را در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم و امروز چهلمین سالگرد دفاع مقدس است و از خاطر ما نرفته که کادر درمان چطور در آن هشت سال در کنار رزمندگان اسلام بوده و پا به پای مدافعان میهن حرکت کردند. یادآوری آن دوران بد نیست که بدانیم جریان درمانی کشور در مقاطع مختلف، جایگاه خاصی داشتند.

وی ادامه داد: در سال ۵۷ حدود ۱۴ هزار پزشک عمومی و متخصص داشتیم که شاید بخشی از آن هم اتباع ایرانی نبودند. در هشت سال دفاع مقدس، جریان وسیع درمان کشور را این کادر بر عهده داشت. در کربلای ۵ که عملیات طولانی بود، هزار پزشک و جراح در فضای این عملیات حاضر بودند و بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار مجروح توسط این کادر پزشکی درمان شدند.

صالحی گفت: لایه‌های مختلف پزشکی و پرستاری در فضای هشت سال دفاع مقدس حاضر بودند. در اواخر جنگ حدود ۵۰ بیمارستان صحرایی داشتیم که در فضایی بسیار نزدیک به خط مقدم حضور داشتند. بحث مجروحان شیمیایی مثل کرونا یک موضوع تازه بود و جهان با چنین چیزی مواجهه نداشت. کادر درمان با صد هزار مجروح شیمیایی در زمان جنگ مواجه شده بود، اما با ویژگی‌های خاص ایمان و پیگیری این مواجهه از طرف کادر درمان برقرار شد.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: تاریخ پرافتخاری در این زمینه داریم که کادر درمان در هشت سال دفاع مقدس در چه سطحی حضور داشت و نقش قابل توجهی در بخش‌های مختلف بر عهده گرفت. در این ۵ ماه شاهد ایثار و جان فشانی کادر درمانی کشور هستیم و این افتخار بسیار وسیع و گسترده است و به نظر می‌رسد در تاریخ ایران زمین باقی خواهد ماند.

وی افزود: این اتفاق همراه با شاخه‌های مختلفی از وجوه خدمات کادر درمانی است که هم از دفاع سلامت کرده و هم خودش شهید راه سلامت شده است. کمک‌هایی که کادر درمان به توان‌سازی و توان‌یابی اجتماعی کرده و مسیرهایی که تاکنون طی شده است.

صالحی اظهار کرد: فضای حوزه فرهنگ و هنر کشور در این چند ماه در حوزه‌های مختلف به میدان آمد و در کنار مدافعان سلامت قرار گرفت و در ارتباط با آموزش‌ها و همراهی‌ها و اتفاقات متنوع همکاری کرده است. جریان هنر کشور در این چند ماه یکی از دوران پرافتخار را گذراند و هرچند محافل هنری تعطیل شد، ‌ اما مسئولیت اجتماعی به خوبی ایفا شد.

وی بیان کرد: این قطعه به عنوان کاری که به سختی تولید شد، برای مردانی که در ایام سخت به کمک مردم ایران آمده‌اند، تقدیم شده و امیدواریم این هدیه کوچک زمینه‌ای برای تجدید روحیه کادر درمانی کشور باشد.

جزییات قطعه «مدافعان سلامت»

سهراب کاشف درباره این قطعه گفت: ضبط این موسیقی با ۱۳۰ نفر امری محال بود. فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین اولویت بود که مشکلات زیادی برای ضبط ایجاد می‌کرد و از طرفی دلم به ضبط جداگانه سازها راضی نمی‌شد. برای نماهنگی چند دقیقه‌ای از اسفند ماه کار پیچیده و دقیق انجام شد. هدف این بود که مخاطب، پیچیدگی‌ها را احساس نکند و به منظور کاهش ابتلا، ضبط صدا در گروه‌های سازی جداگانه انجام شد. برای ضبط چند دقیقه موسیقی با تدابیر ویژه بهداشتی در گروه‌های کوچک‌تر، طی دو روز بی وقفه فرآیند ضبط تا نیمه‌های شب ادامه داشت. بهره گیری از دانش روزآمد صدابرداری از جمله ویژگی‌های این پروژه بود.

 ***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

وی ادامه داد: این نماهنگ چند دقیقه‌ای در ابعاد یک کنسرت بزرگ و یک فیلم سینمایی پیچیدگی داشت. تلاش کردیم کاری که به جامعه پزشکی و پرستاری و کادر درمان تقدیم می‌َشود، بدیع و درخور باشد. نکته مهم این‌که اگر کاری برای قدردانی انجام می‌شود، قطعا نمی‌خواهیم بر رنج کادر درمانی اضافه شود. همه این مراحل دشوار در تیمی حدود ۲۰۰ نفره و با رعایت تک تک اعضای تیم به نحوی انجام شد که با جمعیت زیاد و ساعات طولانی، هیچ مورد بیماری میان اعضا نداشتیم و این از همه چیز مهم‌تر بود.

به گزارش ایرنا، این قطعه به سعی بنیاد رودکی و توسط ارکستر سمفونیک تهران ساخته شده و شعر آن از سعدی و نغمه این قطعه ساخته سهراب کاشف است.

انتهای پیام

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.