جمعه، 31 فروردین 1403

گزارش روزنامه ایران از فشار کار و آثار خستگی کادر‌ درمان

دردهای کادر درمان

دردهای کادر درمان
گزارش‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد به‌دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اردیبهشت ماه روند مبتلایان و فوتی‌ها شیب نزولی داشت اما نتایج کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته‌های نخست خرداد ماه چهارده روز بعد نشان داد که شیب منحنی مبتلایان و آمار فوتی‌های کووید-19 یک مرتبه از اوایل تیر ماه دوباره خیز برداشته است به‌طوری که از یک ماه گذشته تاکنون نه تنها عدد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا به حول و حوش 200مرگ در روز رسیده بلکه بیش از 15 استان و از جمله تهران در وضعت قرمز قرار گرفته‌اند.
سلامت نیوز: دردهای کادر درمان

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی علت افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا را عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی 80 درصد از شهروندان در اوایل خرداد ماه عنوان می‌کند و معتقد است؛ نتایج این بی‌مبالاتی نه تنها منجر به جان باختن روزانه بیش از 150 بیمار مبتلا به کرونا در کشور شده است بلکه افزایش تعداد ورودی‌های مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها کادر درمان را نیز آسیب‌پذیرتر از گذشته کرده و رمقی برایشان باقی نگذاشته است.

به گفته او، همزمان با خیز دوم شیوع کرونا و مزمن شدن بیماری و فرآیند ویزیت و خستگی، سطح ایمنی پرسنل درمان دستخوش تغییر شده که در نهایت آمار ابتلا و فوت ناشی از کرونا پس از چند ماه مجدداً در کادر درمان نیز خیز برداشته است.دکتر علیرضا رئیسی ضمن تشکر از مردم به‌خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌گوید: در شرایط فعلی روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی از سوی شهروندان خیلی بهبود پیدا کرده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت 78 درصد بود. متأسفانه در اوایل خرداد این عدد به حدود 22 درصد رسید. وی با بیان اینکه با ابلاغ مصوبه اجباری شدن ماسک در اماکن عمومی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مردم به‌خوبی این دستورالعمل را اجرا کردند، می‌افزاید:

اگر بخواهم با آمار سخن بگویم رعایت پروتکل‌های بهداشتی حدود 40 درصد در اواخر خرداد افزایش یافت و بعد از آنکه استفاده از ماسک اجباری شد این عدد در اواسط تیر ماه به 52 درصد رسید و الان یعنی 10 مرداد ماه این عدد در اماکن عمومی به 72 درصد، در ادارات دولتی به 84 درصد و در حمل و نقل عمومی به 71 درصد افزایش یافته است.

ازدست دادن بهترین سرمایه‌های ملی

معاون بهداشت در ادامه با اشاره به خستگی و فرسودگی بیش از حد کادر درمان و تداوم چنین وضعیتی می‌گوید:واقعیت این است روزانه ما ده‌ها نفر از هموطنان‌مان را از دست می‌دهیم و متأسفانه روزی نیست که آگهی ترحیمی نبینیم که چند تن از همکاران ما در حوزه‌های بهداشت، پرستاری، پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص به‌خاطر مقابله با کرونا در بیمارستان‌ها و ویزیت بیماران کرونایی جان‌شان را از دست ندهند.گاهی اینها افرادی هستند که بیش از 30 سال درس خوانده‌اند و حداقل 15 سال تجربه کسب کرده‌اند و می‌توانند به‌عنوان سرمایه اجتماعی سال‌ها در خدمت مردم باشند اما به‌خاطر کرونا جان‌شان را از دست می‌دهند.

او می‌افزاید: در حال حاضر کادر درمان دچار فرسایش جسمی و روحی شده‌اند. به هر حال قریب به 6 ماه است که آنها درگیر بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها هستند و به این بیماران خدمات می‌دهند. زمانی این تأسف بیشتر می‌شود که می‌بینیم اغلب بیمارانی که وارد بیمارستان می‌شوند به‌خاطر چند ساعت حضور در یک میهمانی، عروسی، تجمع و یا به‌خاطر مسافرت دسته جمعی مبتلا شده‌اند و اینها همان بیمارانی هستند که وارد بیمارستان‌ها می‌شوند.به گفته دکتر رئیسی، اگرچه ارائه خدمت به بیماران وظیفه ذاتی کادر درمان است ولی به معنای واقعی کلمه آنها این روزها جهاد می‌کنند و در حال حاضر ما در کنار هموطنان‌مان همکاران باارزشی را هم از دست می‌دهیم.

دکتر رئیسی عنوان می‌کند: باید این مسأله را در نظر بگیریم که به‌دلیل برخی بی‌ملاحظگی‌ها جان همه به خطر افتاده است. در چنین شرایطی همه باید برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند. تا زمانی که ویروس کرونا واکسن در دسترس و مؤثری نداشته باشد مجبوریم سبک زندگی را جوری تنظیم کنیم که همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با این بحران جهانی کنار بیاییم. او در ادامه می‌افزاید: ما نمی‌توانیم مثل سال‌های گذشته میهمانی برگزار کنیم یا به مسافرت برویم.

حتماً نیاز است روش‌مان را عوض کنیم. باید در نظر بگیریم اگر در یک جمعی قرار می‌گیریم ممکن است به‌دلیل ناقلان بی‌علامت خودمان هم آلوده شویم یا حتی خود ما دیگران را آلوده کنیم. سرریز همه این مبتلایان به بیمارستان‌ها وارد می‌شود و همکاران ما شبانه‌روزی در حال فعالیتند و واقعاً خسته شده‌اند.

30 درصد از افراد دستور العمل‌ها را جدی نمی‌گیرند

معاون بهداشت در ادامه از مردم می‌خواهد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. او عنوان می‌کند: روی سخن من با آن 20 تا 30 درصد افرادی است که بی‌مبادلاتی می‌کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی نمی‌گیرند.اینها همان افرادی هستند که علاوه‌بر خودشان به خانواده‌شان نیز آسیب می‌زنند و کادر درمان را متأثر کرده‌اند.

دکتر رئیسی در پاسخ به اینکه وزارت بهداشت همزمان با اوج‌گیری دوباره پیک کرونا چه برنامه‌ای برای تجدید قوای کادر درمان در نظر گرفته است؟ عنوان می‌کند: راه‌حل ما این است که اولاً با سازمان برنامه و بودجه کشور هماهنگ شده و حدود 7 هزار نیرو در آینده نزدیک استخدام کنیم. این استخدامی‌ها نیروهای تازه نفس را به مراکز درمان اضافه می‌کند.

از طرفی برای پرداخت مطالبات معوقه پرسنل درمان تصمیمات خوبی گرفته شده است که کمک‌کننده خواهد بود. با این حال بزرگترین کمک برای کادر بهداشت و درمان کشور این است که ورودی بیمارستان‌ها کم شود و زمانی این اتفاق می‌افتد که مردم به جد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. معاون بهداشت همچنین درباره حرف‌های اخیر رئیس جمهوری مبنی بر اعمال مجازات و تنبیه متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند، می‌گوید:

همه جای دنیا برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و به عبارتی قانون‌شکنی می‌کنند جریمه‌های سنگینی را اعمال کرده‌اند.برای مثال نزدن ماسک بین 150 تا 500یورو در کشورهای اروپایی جریمه دارد. در کشور ما تاکنون چنین جرایمی وضع نشده است. ما هم خیلی تمایل نداریم به سمت اعمال جریمه برویم ولی برخی مواقع لازم است فردی که قانون‌شکنی می‌کند جرایمی متناسب با جرم برای این افراد متخلف در نظر گرفته شود.‌

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.