شنبه، 1 اردیبهشت 1403

گزارش ماهانه رئیس کل به اعضا

تیر و مرداد پر حادثه برای جامعه پزشکی

تیر و مرداد پر حادثه برای جامعه پزشکی
با توجه به گسترش و اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا به علت تعجیل در عادی سازی اوضاع مجدداً مذاکرات مستقیم با مسئولان وزارت بهداشت و دولت در دستور کار قرار گرفت، مکاتبه با رئیس جمهور و اعلام هشدار و تأکید بر اولویت موضوع سلامت مردم به امور دیگر با امضای جناب آقای دکتر فاضل (رئیس محترم مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران)، جناب آقای دکتر معین (رئیس محترم شورای عالی سازمان) و اینجانب صورت گرفت. (پیوست 1)

در روزهای اخیر، اوج‌گیری مجدد بیماری کووید-19 موجب نگرانی و خسران زیادی شد. تعداد زیادی از مردم و همکاران ارجمند را از دست دادیم. علیرغم هشدارهای مکرر کتبی و شفاهی، ساده انگاری و تعجیل در عادی سازی و عدم نظارت جدی بر اجرای ضوابط بهداشتی و کنترلی عوامل اصلی عود این بحران هستند. مسافرت‌های ایام تعطیلات عید فطر و روزهای 14 و 15 خرداد، بازگشایی عجولانه و بدون نظارت اماکن عمومی و جمعیتی و حمل و نقلی، برگزاری مراسم عروسی و عزا و ... علل اصلی این خسارت‌هاست.

امید است که این تجربه گران و تلخ و غیر قابل جبران در ادامه مسیر طولانی هماورد با بیماری کرونا نصب العین قرار گرفته و عبرت‌های آموخته در عمل مورد توجه قرار گیرد.

بر حسب روال معمول و وظیفه، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این ایام خدمت همکاران عزیز ارایه می‌کنم:

1- به دنبال اعتراض و اعلام رسمی و عدم قبول تعرفه‌های ابلاغی نهایتاً در 18/3/99 جلسه‌ای با معاون اول محترم رئیس جمهور با حضور جناب آقای دکتر معین و جناب آقای دکتر آقازاده و مسئولین وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد.

هدف جلسه تأکید بر ضرورت بررسی و اعلام تعرفه واقعی و هزینه تمام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و شورای عالی بیمه و نیز حمایت عملی و ارایه تسهیلات لازم به جامعه پزشکی در بحران کرونا بود.

همچنین درخواست رجوع محل تعیین تعرفه بخش خصوصی به سازمان نظام پزشکی بر اساس بند ک ماده 3 قانون سازمان مطرح شد که مورد تأیید معاون اول محترم قرار گرفت و قرار شد لایحه آن تنظیم و به مجلس ارائه شود. (گزارش مبسوط این جلسه قبلاً ارایه شده است.)

راهبردهای اصلی در مورد بحث اقتصاد سلامت در این روزها حول محورهای فوق و علی‌الخصوص اصرار بر اعلام تعرفه واقعی بر اساس محاسبات علمی و از سوی مراجع قانونی است.

در این راستا همراهی و حمایت‌های انجمن‌های علمی و جلسات مکرر با ایشان به خصوص رؤسای محترم جامعه جراحان، انجمن ارتوپدی و انجمن اورولوژی موجب تقدیر و امتنان است.

2- با توجه به گسترش و اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا به علت تعجیل در عادی سازی اوضاع مجدداً مذاکرات مستقیم با مسئولان وزارت بهداشت و دولت در دستور کار قرار گرفت، مکاتبه با رئیس جمهور و اعلام هشدار و تأکید بر اولویت موضوع سلامت مردم به امور دیگر با امضای جناب آقای دکتر فاضل (رئیس محترم مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران)، جناب آقای دکتر معین (رئیس محترم شورای عالی سازمان) و اینجانب صورت گرفت. (پیوست 1)

به دنبال آن و پس از جلسات علمی و کارشناسی با اساتید اپیدمیولوژی مکاتبه دیگری خطاب به رئیس جمهور و وزیر محترم به تاریخ 99/4/24 شامل 10 بند انجام و نظرات علمی و کارشناسی سازمان برای برون‌رفت از این شرایط بحران ارایه شد. (پیوست 2)

3- در جلسات هیأت مدیره مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی و نیز جلسه جداگانه با رؤسای انجمن‌های علمی و هیأت مدیره جامعه جراحان ایران، تبیین راهبرد و خط مشی و روش‌های همکاری با سازمان برای پیگیری موضوع تعرفه و مشکلات اقتصاد سلامت بررسی و مورد تفاهم قرار گرفت.

4- جلسه کاری با معاونین محترم وزارت بهداشت در محل سازمان با موضوع ابعاد گسترش بیماری کرونا و راهکارهای پیش‌رو برای تأمین و جبران خدمات نیروی انسانی به لحاظ مشوق‌های حقوقی برای شاغلین بخش‌های بیماری کووید-19 و نیز موضوع ضرورت پرداختن به اصلاح تعرفه‌ها و اعلام قانونی و رسمی هزینه تمام شده توسط شورای عالی بیمه بر اساس بند 8 ماده 1 قانون بیمه همگانی تشکیل شد.

5- حضور در جلسات، شورای مرکزی ستاد مقابله با حوادث غیر مترقبه سازمان (با حضور جناب آقای دکتر معین و جناب آقای دکتر آقازاده) هیأت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ و شورای هماهنگی استان تهران و نیز جلسات شورای عالی سازمان و هیأت رئیسه شورای عالی، هیأت مدیره جامعه جراحان و شورای معاونین سازمان با موضوعات نسخه الکترونیک، صلاحیت حرفه‌ای، بهره‌وری و ساماندهی نیروی انسانی، مراسم روز پزشک، کارت هوشمند و امضای الکترونیک، واحد IT سازمان، تمدید پروانه مطب‌ها، توزیع اقلام بهداشتی و حفاظتی و برگزاری مجمع عمومی سازمان، در جهت پرداختن به مسائل حادث شده و حل و فصل مشکلات و برنامه‌ریزی برای اصلاح امور مربوطه

6- مکاتبه با رئیس محترم شورای عالی و ارسال پیش‌نویس «ضوابط استخدام و ساماندهی نیروی انسانی سازمان نظام پزشکی» برای طرح در شورای عالی و ابلاغ آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان که مورد تصویب شورای عالی قرار گرفت.

7- در پی حوادث تأسف بار ضرب و شتم همکاران در پیرانشهر و یاسوج ضمن اعزام نمایندگان سازمان جهت بررسی منطقه‌ای موضوع و مذاکره اینجانب با همکاران آسیب‌دیده، پیگیری قاطع و مستمر حقوقی و قانونی و نیز درمانی همکاران انجام شد.

مراتب از طریق مسئولان استانی (استاندار، رئیس دانشگاه، دادستان استان) و نیز در مرکز پیگیری از دادستان کل از طریق دفتر حقوقی سازمان انجام شد.

8- رخداد تلخ انفجار در کلینیک سینا اطهر شمیران که منجر به از دست رفتن مظلومانه تعدادی از همکاران و مراجعان آن مرکز شد، قلب جامعه پزشکی و مردم شریف را به درد آورد و خانواده جانباختگان را در غمی دردناک فرو برد. به دنبال این حادثه مسئول فنی و سهامداران آن کلینیک بازداشت شدند. این اتفاق تاسف برانگیز لزوم توجه به برخی از مسئولیت‌های قانونی مسئولان مراکز درمانی را یادآور شد، از اینرو به منظور پیشگیری از بروز این حوادث تلخ و همچنین جلوگیری از تحمیل تبعات حقوقی سنگین به همکاران خدوم، مکاتبه‌ای با روسای محترم نظام پزشکی‌های سراسر کشور در خصوص لزوم بازنگری و به‌روزآوری دستورالعمل‌های مرتبط با حوادث و مسایل زیست محیطی و همچنین درخواست نظارت بر حسن اجرای این الزامات توسط نظام پزشکی‌ها انجام شد. از سوی دیگر با انجام مکاتباتی با رییس محترم قوه قضاییه و مسئولان ارشد قضایی پیگیری لازم در خصوص وضعیت همکاران بازداشت شده و درخواست مساعدت ممکن به منظور آزادی ایشان صورت پذیرفت. پیگیری موضوع در جهت حمایت از همکاران درگیر این حادثه در چارچوب قوانین کماکان ادامه دارد.

9- حضور در جلسه نود و دوم شورای آموزش پزشکی و تخصصی کشور( جلسه مجازی)، فرهنگستان علوم پزشکی، کمیسیون تخصصی اخلاق پزشکی، جلسه با بعضی از نمایندگان جدید کمیسیون بهداشت مجلس و نیز جلسه هماهنگی با مسئولان مرکز ملی آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی (جناب آقای دکتر حاجتی و جناب آقای دکتر سروش) و همچنین با مسئولان و دبیران انجمن‌های علمی پاتولوژی، رادیولوژی، عفونی، داخلی، بیهوشی، و پزشکان عمومی و نیز انجمن صنفی تجهیزات پزشکی و بحث و بررسی و اقدامات لازم در مورد مسائل مربوطه نیز از فعالیت‌های این روزها بود.

10- یکی از افسوس­هایی که از دوران دفاع مقدس برای اینجانب به جای مانده است عدم ثبت و ضبط رشادت­ها و فداکاری­های جامعه پزشکی کشور در آن دوران، متناسب با وسعت، شدت و میزان ایثارگری­های صورت گرفته است. بسیاری از افتخارات و تجارب مربوط به آن دوران با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شد. از اینرو از آغازین روزهای شیوع بیماری کووید-19ساماندهی و شروع به کار ستاد (روایت کرونا) برای ثبت ایثارگری‌ها و لحظات ماندگار و خاطرات و خدمات ارزشمند جامعه پزشکی و شهدای گرانقدر در ایام بحران این بیماری مورد توجه قرار گرفت. مقرر شد "روایت کرونا" در ده قالب عکس،‌ فیلم، مستند، مصاحبه، شعر، خاطره نویسی و آثار ادبی و سینمایی و ... به بیان شکوه این فداکاری­ها  مدافعان سلامت بپردازد. انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه با رؤسای محترم دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها و مسئولان محترم نظام پزشکی‌های سراسر کشور،  جهت اشاعه ارزش‌ها و ارتقاء سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی انجام شده و جلسات مستمر کارگروه­های مختلف این رویداد فرهنگی و اجتماعی بزرگ به منظور استفاده از تمام ظرفیت­های موجود ادامه دارد. تا کنون بیش از 7400 اثر در ده قالب مورد اشاره به دبیرخانه این برنامه ارسال شده که سطح و تعداد آثار دریافتی، نوید بخش برگزاری یکی از فراگیرترین و تاثیرگذارترین  برنامه های فرهنگی و اجتماعی در حوزه سلامت کشور است.

11- نشست مطبوعاتی با موضوع کرونا در تاریخ 25/4/99 برگزار شد. در این جلسه توضیح شفاف علل اوج‌گیری مجدد بیماری و چالش‌های موجود و راه حل‌های پیشنهادی سازمان برای کنترل بیماری، مطابق با نامه 10 بندی ارسال شده برای رئیس جمهور تبیین و تشریح شد همچنین به سؤالات خبرنگاران و رسانه‌ها پاسخ داده شد.

12- با نزدیک شدن به روز یکم شهریور روز پزشک و پنجم شهریورماه روز داروساز و به منظور تقدیر از خدمات جامعه پزشکی و جلب مشارکت و همراهی مردم با فداکاران این عرصه پویش ملی «همدلی با مدافعان سلامت» با شعار «جان ما، ایران ما» با استفاده از تمام ظرفیت‌های ممکن مردمی و دولتی راه‌اندازی شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی گسترده‌ای که صورت گرفته شاهد آثار مثبت این پویش در ارتقاء منزلت جامعه پزشکی و خدمات ارزشمند آنان باشیم.

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.