پنجشنبه، 9 فروردین 1403

پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در ۲۴ استان جمع‌آوری می‌شود

پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در ۲۴ استان جمع‌آوری می‌شود
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون در ۲۴ استان کشور تهیه و جمع‌آوری پلاسمای «هایپرایمیون» از بیماران بهبود یافته از کووید ۱۹ برای مصرف در بیمارستان‌ها انجام می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛ بشیر حاجی بیگی با بیان این که تهیه پلاسما به روش پلاسما فرزیس تولیدی با تهیه پلاسمای هایپرایمیون تفاوت دارد،اظهار کرد: برای تهیه پلاسمای هایپرایمیون احتیاج به افراد خاص داریم که جانشین ندارند و نادر هستند و در خون و پلاسمای این افراد پادتن یا آنتی بادی خاصی وجود دارد که در یک زمان معین می تواند جان بیماران بستری در بیمارستان ها را نجات دهد مانند بهبود یافتگان کووید۱۹ و به همین دلیل هم پلاسمای هایپرایمیون بیماران بهبود یافته از بیماری کووید۱۹ مصرف مستقیم بیمارستانی دارد.

وی اعلام کرد: بیشترین میزان مراجعه برای اهدای پلاسمای کووید۱۹ در استان های تهران، خوزستان، اصفهان، کرمانشاه، خراسان رضوی بوده و طی چهار ماه نخست امسال ۳۵۹۵ واحد پلاسما دریافت شده است.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

حاجی بیگی با بیان اینکه وظیفه سازمان انتقال خون جمع آوری و فرآوری پلاسمای بهبود یافتگان است، گفت: پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا به دلیل وجود پادتن ضد ویروس برای نجات بیماران مفید است و این امر در دنیا مورد اقبال قرار گرفته است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آنها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسما اهدا کنند. اقدامات لازم برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا در پایگاه‌های انتقال خون اوایل اردیبهشت ماه آغاز شد و قبل از آن هم این اقدام در بیمارستان ها انجام می شد.
حاجی بیگی با بیان اینکه همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند، خاطر نشان کرد: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و این در حالیست که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی اضافه کرد: بانوانی که سابقه زایمان داشته باشند ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است و لذا این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

 وی تاکید کرد: اما خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰سال برای اهدای پلاسما در اولویت قرار دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: همچنین برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند هم دارای فشار خون چاقی، دیابت یا برخی علایم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

بهبود یافتگان ویروس کرونا پلاسما اهدا کنند

حاجی بیگی از بهبود یافتگان ویروس کرونا خواست به شکرانه سلامتی مجدد، با اهدای پلاسما، به کمک بیماران مبتلا به این ویروس بشتابند.

وی خاطر نشان کرد: بخش مایع خون، پلاسما نام دارد که ۵۵ درصد خون بدن انسان را تشکیل می‌دهد، یکی از اجزا بسیار مهم پلاسما پادتن (آنتی‌بادی) است که برای مقابله با عوامل عفونی ضروری است. در افرادی که مبتلا به بیماری عفونی می‌شوند، میزان تولید این پادتن‌ها افزایش یافته و استخراج این مواد از بدن می‌تواند در درمان سایر بیماران موثر باشد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر یکی از روش‌های نجات افراد مبتلا به کووید ۱۹، استفاده از پلاسمای خون بهبود یافتگان این بیماری است. پس از مدتی پلاسمای افراد بهبود یافته فاقد ویروس می‌شود ولی همچنان سرشار از آنتی‌بادی‌هایی است که در درمان بیماران بدحال موثر است. آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های تولید شده توسط بیماران بهبود یافته سیستم ایمنی بدن بیماران جدید را تا زمانی که سیستم ایمنی بدن بیمار بتواند پادتن خود را تولید کند، تأمین و تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: این پادتن‌های ارزشمند با روشی بنام پلاسمافرزیس استخراج می‌شوند. طی این فرآیند، خون کامل از اهداکننده گرفته می‌شود، سپس پلاسمای آن جدا ‌شده و گویچه‌های قرمز، سفید و سایر اجزاء خون دوباره به اهداکننده برگردانده می‌شود. این فرآیند حدود ۴۵ - ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و با گذشت زمان پس از بهبودی، مقدار این پادتن‌ها در بدن فرد بهبود یافته کاهش می‌یابد و بالطبع اثربخشی این روش درمانی هم کاهش می‌یابد، بنابراین زمان مراجعه فرد داوطلب و بهبود یافته حیاتی است، در حین پلاسما فرزیس ابتدا پزشک مسئول در محیطی کاملا خصوصی در ارتباط با سابقه تندرستی داوطلب، سوالاتی پرسیده و سپس وی را به دقت معاینه می‌کند.

نکاتی که بهبودیافتگان برای اهدای پلاسما باید بدانند

- شب قبل از اهدا حمام کنید و مایعات بدون الکل به دفعات مصرف کنید، از ۲۴ ساعت قبل از اهدا حتی‌المقدور از مصرف تخم مرغ و غذاهای چرب پرهیز کنید.

- حتما به مدت ۱۵ دقیقه در محل خونگیری استراحت کنید، نوشیدنی و مواد خوراکی را که در اختیار شما قرار می‌گیرد میل کنید و پس از پایان اهدا پلاسما حداقل به مدت ۴ ساعت به پوششی که خونگیر بر روی بازوی شما قرار داده است، دست نزنید.

- بعد از اهدا برای جبران مایعات بدن مقدار زیادی (حدود ۸ لیوان) نوشیدنی دریافت کنید (ترجیحا چای، قهوه یا نوشابه‌های تحریک کننده نباشد)، یک ساعت از استعمال دخانیات امتناع کنید و تا حداقل ۴ ساعت بار سنگین حمل نکنید و تا ۲۴ ساعت فعالیت های غیر معمولی و استرس‌زا انجام نداده و روز خود را به آرامی بگذرانید.

- در صورتیکه از زمان بهبودی کامل بیش از ۱۴ روز و کمتر از یک ماه گذشته است، به مرکز نوآوری سازمان انتقال خون واقع در بزرگراه شیخ فضل‌اله نوری - تقاطع بزرگراه شهید همت - جنب برج میلاد- سازمان انتقال خون ایران مراجعه کنیید.

- اگر از زمان بهبودی بیش از یکماه گذشته است، به مرکز جامع اهدا واقع در خیابان وصال شیرازی-بالاتر از تقاطع خیابان طالقانی مراجعه کنید.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.