جمعه، 10 فروردین 1403

گزارش رویترز از "مشکلات ایران برای خرید دارو و غذا به رغم معافیت این کالاها از تحریم"

  • 10 مرداد 1399
  • 13:44
  • جهان
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
گزارش رویترز از "مشکلات ایران برای خرید دارو و غذا به رغم معافیت این کالاها از تحریم"
خبرگزاری رویترز از مشکلات دولت ایران برای واردات غذا و دارو به رغم تحریم های آمریکا، کاهش شدید فروش نفت و همه گیری ویروس کرونا خبر داده است.

به گزارش روابط عمومی نظام پزشکی رویترز در گزارشی نوشت به رغم معاف بودن معاملات دارو و مواد غذایی از تحریم های آمریکا، بانک ها و دولت های خارجی به خاطر نگرانی از نقض احتمالی تحریم های پیچیده ایالات متحده نسبت به نقل و انتقال پول ایران یا معامله با این کشور بی علاقه هستند.

بر اساس گزارش رویترز، به رغم راه اندازی یک کانال مالی به وسیله سوییس برای تسهیل مبادلات دارو و غذا، موسوم به توافق تجارت بشردوستانه سوییس (SHTA) ، بانک مرکزی ایران برای انتقال ذخایر ارزی این کشور از بانک های خارجی به بانک های طرف توافق این کانال مالی دچار مشکل است.

بخش عمده ای از این پول در بانک های کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی است که خریداران نفت خام ایران بوده اند.

خبرگزاری رویترز همچنین خودداری شرکت های حمل و نقل دریایی و بیمه گذاران از انجام مبادلات مربوط به ایران به خاطر نگرانی از تحریم های آمریکا را از دیگر مشکلات جمهوری اسلامی برای واردات غذا و دارو عنوان کرده است.

"کاهش شدید درآمدهای نفتی"

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، پنجشنبه در سخنانی در کمیته روابط خارجی مجلس سنا گفت تحریم های وضع شده توسط آمریکا باعث شده است تا عواید نفتی جمهوری اسلامی ۹۰ درصد کاهش یابد ولی این نظر را رد کرد که تحریم ها باعث فشار بر مردم ایران شده است.

آقای پومپئو گفت: "تحریم‌ های آمریکا تاثیر مناسبی را بر ایران گذاشته و رژیم آن را از پول لازم برای تامین نیازهای مالی حزب الله لبنان و شبه نظامیان شیعه عراق محروم کرده است."

او در عین حال گفت هنوز این تحریم های به هدف اصلی خود یعنی "تغییر رفتار رژیم ایران" دست نیافته است.

نگرانی های ژاپن و کره جنوبی

دولت سوییس دوشنبه اعلام کرد یک شرکت داروسازی این کشور اولین مبادله بشردوستانه با ایران را از طریق کانال مالی این کشور انجام داده است.

دبیرخانه دولتی امور اقتصادی سوییس به رویترز گفت: "برای مبادله مداوم کالا و خدمات از طریق کانال مالی این کشور به انتقال مستمر منابع مالی ایران از بانک های خارجی نیاز است."

تاکنون فقط بانک سوییسی بی سی پی با انجام مبادلات این کانال مالی موافقت کرده است.

با این حال، به نوشته گزارش رویترز، مقام های ژاپن و کره جنوبی از انتقال پول های ایران به کانال مالی سوییس بدون مجوز مشخص آمریکا خودداری کرده اند.

یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی با این تایید این موضوع، به خبرگزاری رویترز گفت:‌ بر اساس تحریم های فعلی ایالات متحده بازگرداندن پول به صورت نقد امکان پذیر نیست.

به گفته این مقام کره جنوبی،‌ مقام های آمریکایی به انتقال پول ایران از طریق کانال مالی سوییس پاسخ مثبتی نداده اند.

به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه ژاپن و بانک مرکزی ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.

یک سخنگوی وزارت خزانه داری آمریکا در پاسخ به سوال رویترز گفت:‌ "آمریکا به انتقال کالا و خدمات بشردوستانه به مردم ایران متعهد است."

به گفته این سخنگو، صادرات غذا، تولیدات کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی از کشورهای ثالث به ایران درصورتی که مبادلات مالی از طریق بانک مرکزی ایران بر اساس دستورالعمل آمریکا صورت بگیرد، نیاز به مجوز جدید ندارد.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم به رویترز گفت که ایالات متحده خود را به موفقیت کانال مالی سوییس متعهد می داند.

او گفت:‌ "هدف گرفتن تجارت بشردوستانه با ایران هیچ گاه سیاست آمریکا نبوده است و نخواهد بود."

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.