جمعه، 10 فروردین 1403

چه کسب و کارهایی از شیوع کرونا سود کردند؟

چه کسب و کارهایی از شیوع کرونا سود کردند؟
ویروس کرونا بر خلاف تصور، برای همه کسب و کارها با ضرر همراه نبود. کرونا حتی سود سرشاری نصیب بعضی شرکت های بزرگ بین المللی کرد. بر اساس آمار آریزتون، شرکت مشاوره و تحقیق آمریکایی، بازار ژل های ضدعفونی کننده دست تا پایان امسال ۱۱ میلیارد دلار رشد خواهد داشت. یعنی چیزی حدود ۶۰۰ درصد بیشتر نسبت به سال قبل.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ویروس کرونا بر خلاف تصور، برای همه کسب و کارها با ضرر همراه نبود. کرونا حتی سود سرشاری نصیب بعضی شرکت های بزرگ بین المللی کرد. بر اساس آمار آریزتون، شرکت مشاوره و تحقیق آمریکایی، بازار ژل های ضدعفونی کننده دست تا پایان امسال ۱۱ میلیارد دلار رشد خواهد داشت. یعنی چیزی حدود ۶۰۰ درصد بیشتر نسبت به سال قبل.

شیوع کرونا میلیونها نفر را خانه نشین کرد و باعث شد بسیاری از ارتباطات خانوادگی و دوستانه و کاری از طریق اپلیکیشن ویدئو کنفرانس زوم انجام شود. به گفته شرکت تحقیقات بازرگانی سنسور تاور، در ماه آوریل اپلیکیشن زوم ۱۳۱ میلیون بار دانلود شده است. در دوران اوج کرونا زوم اعلام کرد روزانه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر داشته است.

 

زمانی که سال گذشته زوم نخستین سهام خود را به صورت عمومی به فروش گذاشت، ارزش آن نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار بود. حالا این مقدار بیش از ۵۸ میلیارد دلار شده است. ماه گذشته زوم گفت درآمدش از راه فروش اپلیکیشن در سه ماه اول سال میلادی ۱۲۲ میلیون دلار بوده که دو برابر فروش آن در مدت مشابه پارسال بوده. با این حال زوم با انتقاداتی هم روبه رو است. هک شدن آن باعث شده نگرانی از امنیت جلسه‌ها و نشست‌هایی که از طریق زوم برگزار می‌شود افزایش پیدا کند. زوم گفته اشکالات امنیتی را برطرف کرده.

زومحق نشر عکسGETTY IMAGES

نتفلیکس، شرکت پخش آنلاین رسانه هم از دیگر شرکت هایی بود که در دوران شیوع کرونا و قرنطینه سهامش ۳۰ درصد افزایش یافت. در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱۶ میلیون نفر برای دریافت خدمات آن اکانت باز کرده و حق اشتراک ماهانه پرداخته اند. این مقدار دو برابر تعدادی بود که در ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ در آن ثبت نام کرده بودند. با این حال نتفلیکس می گوید تعطیلی پروژه های فیلمسازی در سراسر دنیا به آن خساراتی هم وارد کرده است. خانه ماندن مردم در سراسر دنیا ارزش سهام نتفلیکس را ۳۰ درصد افزایش داده.

زمانی که برای خرید نمی توانید از خانه خارج شوید، خریدها به خانه شما می آیند. از ابتدای شروع قرنطینه در کشورهای مختلف، مردم به خرید اینترنتی روی آوردند و آمازون یکی از شرکت های محبوبی بود که گزارش هایی از موفقیت آن منتشر شد. در اواسط ماه آوریل فروشش به ثانیه ای ۱۱ هزار دلار رسید. سهام آمازون هم رکورد شکست اما دو هفته بعد حسابداران شرکت آمازون اعلام کردند با انتشار گزارش عملکرد سه ماهه متوجه شده اند که بعد از سالها برای اولین بار آمازون ضرر کرده. آمازون مجبور شد صد و هفتاد و پنج نیروی اضافی استخدام کند چون حجم درخواستهای خرید بالا بوده. علاوه بر این این شرکت اعلام کرده ۴ میلیارد دلار برای هزینه های ناشی از ویروس کرونا پرداخت کرده که شامل خرید ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای انبارهای غول آسای آن بوده.

روابط عمومی شرکت آمازون به بی‌بی‌سی فارسی گفت درآمد خالص این شرکت در چهارماهه اول پارسال سه و نیم میلیارد دلار بوده درحالیکه امسال در همین مدت به دو و نیم میلیارد دلار کاهش پیدا کرده.

خرید آنلاین در ایران

در ایران هم بعد از شیوع کرونا و خانه نشینی مردم، خرید آنلاین از سوپرمارکت ها رواج بیشتری گرفت. بسیاری برای اینکه در معرض ویروس قرار نگیرند ترجیح دادند در خانه بمانند و از سوپرمارکت بخواهند کالاهای مورد نیازشان را برایشان به در خانه بیاورد.

مهرداد عبدالرزاق رئیس هیات مدیره اسنپ فود اواخر فروردین در یک گفت و گوی زنده در اینستاگرام گفته بود در دوران قرنطینه سفارش مواد غذایی از اسنپ فود ۴ برابر افزایش یافته اما میزان سفارش غذا از رستورانها با این اپلیکیشن کم شده. اسنپ فود برای جلب مشتری و تلاش برای بازگرداندن اعتماد مردم به سفارش آنلاین غذا، امکانی فراهم کرده که مشتریان تصاویر زنده رستورانی که از آن غذا سفارش داده اند را ببینند. اسنپ فود به دعوت بی بی سی فارسی برای مصاحبه پاسخی نداد.

اسنپ فود در ایرانحق نشر عکسISNA

فروش تجهیزات ورزشی و بدنسازی هم در دوران قرنطینه در سراسر دنیا افزایش یافت. بسیاری هم به انجام تمرین های روزانه در خانه روی آوردند. مربی های ورزش هم به جای آموزش در باشگاه ها به آموزش آنلاین پرداختند.

مهرناز مربی ورزش است و در مشهد زندگی می‌کند. او می‌گوید همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا در مشهد، یک هفته است تعداد شاگردانی که تمایل دارند در خانه و خصوصی با او تمرین کنند زیاد شده.

مهرناز در توضیح این مساله می‌گوید:" آنها می ترسند در باشگاه و در محیط بسته و در میان جمعیت زیاد باشد. برای همین ترجیح می دهند در خانه تمرین کنند. من حدودا یکی دو هفته است که با ماسک و دستکش به خانه شاگردانم می‌روم و با وسایل ساده و محدود مثل دمبل و کش با آنها تمرین می‌کنم."

بازار داغ داروهای گیاهی

بعد از شیوع کرونا، بازار گمانه زنی و شایعه درباره داروهای شیمیایی و گیاهی موثر برای مقابله با این ویروس هم داغ شد. از توصیه به مصرف زنجبیل و سیر و لیموترش تا عنبرنسارا و روغن بنفشه و ادرار شتر پرطرفدار شدند.

گرچه کارشناسان هشدار دادند هیچکدام از این موارد برای مقابله با کرونا موثر نیست، اما تعداد زیادی برای تهیه این مواد به عطاری ها مراجعه کردند.

سهیل که صاحب یک عطاری در بوشهر است می‌گوید اوایل شیوع کرونا تعطیلی بازار تاثیر نسبتا منفی روی فروش او داشته اما باعث بهبود فروش آنلاینش شده.

سهیل می گوید:" بعد از باز شدن بازار و عادت کردن مردم به زندگی با کرونا، فروش محصولاتی که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند مثل زنجبیل ، دارچین، آویشن و امثالهم بیشتر شد. اما حالا تقاضا برای دارو و گیاه خاصی که محسوس باشه مثل اوایل دوران شیوع کرونا نیست."

پختن کیک و شیرینی در خانه

کیک پزی و شیرینی پزی از دیگر کارهایی بود که یکباره و در قرنطینه محبوبیت زیادی پیدا کرد. در بسیاری از کشورها حتی آرد نایاب شد. تقاضا برای پختن نان و آموزش آن از طریق شبکه های اجتماعی هم افزایش پیدا کرد.

نان در خانهحق نشر عکسGETTY IMAGES

پریس رضایی صاحب شرکت "مزون دلا فورک" و مدرس کیک پزی و شیرینی پزی با طعم ایرانی و ساکن آمریکا است. او در توضیح تجربه‌اش از روزهای قرنطینه می‌گوید:" قرنطینه برای ما در آمریکا همزمان با روز اول عید شروع شد. تمام سفارش‌های من لغو شد. این چالش را پیش رو داشتم که هم باید زندگی‌ام را به لحاظ اقتصادی تامین می‌کردم و هم اینکه مقدار زیادی وقت خالی داشتم که باید آن را پر می‌کردم. همیشه کلاس غیرحضوری به صورت خیلی محدود داشتم. چون زمان کافی برای آن نداشتم و محل کارم هم کوچک است. خیلی از من تقاضا می‌کردند که کلاس‌های آنلاین بگذارم. ناگهان این به ذهنم رسید که شاید بتوانم از فرصت قرنطینه برای برگزاری کلاس‌های غیرحضوری استفاده کنم."

این مدرس کیک‌پزی و شیرینی‌پزی با طعم‌های ایرانی به بی‌بی‌سی فارسی می‌گوید:" ایده‌ام این بود که الان که همه ترسیده‌اند و در خانه هستند، پختن کیک تولد را به شاگردانم یاد بدهم تا هر کسی بتواند کیک تولد خودش یا کسانی که با او در قرنطینه است را بپزد. در اینستاگرام اعلام کردم که قصد برگزاری کلاس‌های آنلاین را دارم. این کار برای خودم هم جدید بود اما تجربه جالبی بود چون تازه بود و آزمون و خطا داشت و ما همه با هم یاد می گرفتیم که باید چه کار کنیم."

پریس رضایی می گوید از ابتدای قرنطینه تا حالا حدود پانزده هزار نفر در کلاسهای آنلاین او شرکت کرده‌اند. او می‌گوید در بسیاری از موارد افرادی با خانواده یا دوستان خود در کلاس‌ها شرکت می‌کنند و فضایی دوستانه و همدلانه تشکیل شده.

در بسیاری موارد کلاسها و فعالیت های دسته جمعی آنلاین در کنار سود اقتصادی، فرصتی است برای نزدیک شدن انسانها به هم در زمانی که خطری مشترک تهدیدشان می کند؛ ویروس کرونا خطری که به نظر می رسد حالا حالاها با انسانها همراه خواهد بود.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.