پنجشنبه، 9 فروردین 1403

در جلسه صبح امروز با مسئولین سازمان امور مالیاتی کشور مطرح شد

به زودی مفاد بسته حمایتی مالیاتی برای جامعه پزشکی

به زودی مفاد بسته حمایتی مالیاتی برای جامعه پزشکی
دکتر مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان مشکلات پیش روی بخشهای اقتصادی کشور با وجود بحران کرونا اظهار امیدواری کرد با تمهیداتی که در قانون اندیشیده شده است و از محل قانون مالياتهای مستقيم -  تبصره ماده 100* به بخش قابل توجهی از پزشکان که این روزها همزمان در دو جبهه کرونا و اقتصادی مشغول نبردند کمک شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نشست مشترکی که صبح امروز در محل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، ابتدا آقای دکتر جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ضمن برشمردن آمار کلی کرونا در کشور گفت: برای هیچکس پوشیده نیست که چه مردم رعایت بکنند و چه نکنند، چه دولت حمایت بکند و یا نکند، جامعه پزشکی امروز ایران در خط مقدم مقابله با کرونا در حال مبارزه است. به عبارتی اگر مردم رعایت نکنند یا دولت حمایت نکند درد و سرهای مستقیم این اتفاق بصورت مستقیم به جامعه پزشکی تحمیل خواهدشد.

جهانگیری افزود: امروز بعد از گذشت بیش از 4/5 ماه از ورود ویروس کرونا به کشور، جامعه پزشکی محکم ایستاده است و این ایستادگی تا بحال برایش هزینه گزاف انسانی و مالی داشته است. بیش از 120 شهید مدافع سلامت و 5000 مبتلا که روز به روز هم در حال افزایش است نتیجه این ایستادگی از بعد انسانی است.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: اما از بعد مادی هم خسارات فراوانی به جامعه پزشکی تحمیل شده است که رسانه ها و دیگر متولیان اقتصادی کشور کمتر به آن پرداخته یا تعمداً چشم از آن می گردانند. بسیاری از مطب ها پزشکی و دندانپزشکی و مامایی و... در ایام کرونا تعطیل شد و تا کنون هم به علت واهمه مردم از رجوع آنقدر کم است که بانک ها و موسسات مالی به دلیل حجم تراکنش اندک از صاحبان حرف پزشکی خواسته اند کارتخوان های خود را به بانک بازگردانند.  

دکتر جهانگیری افزود، همه این مصایب در حالی در گذار است که هیچ حمایت معنوی و مادی شامل حال این قشر مبارز و ایثارگر نشده است.

در ادامه دکتر کرمانپور مدیرکل روابط عمومی نظام پزشکی هم با اشاره به مشکلات پیش روی جامعه پزشکی گفت: همه پذیرفته اند که در حال حاضر جامعه پزشکی بیش از سایر اقشار در حال جنگ در سه جبهه بصورت همزمان است. جنگ اول مبارزه با کرونا برای حفظ سلامتی مردم و مسئولان است که نتایج آن نسبت به جهان کاملاً روشن و شفاف برای همه روشن و واضح است. دومین جنگ مبارزه فردی با کرونا برای حفظ سلامتی خودش، خانواده اش و بستگانی است که او مجبور است با آنها مواجهه داشته باشد و همین امر باعث شده بسیاری از آنها ماه ها پدر، مادر و بستگان خود را ندیده باشند. خانواده بسیاری از این عزیزان مبتلا شده اند که منشا این ابتلا مواجهه جامعه پزشکی در خط مقدم بوده است.

کرمانپور افزود اما سومین نبرد، جنگ نابرابر اقتصادی است. تحریم ها از یک سو هزینه های جامعه پزشکی را چند صد برابر کرده است، تورم داخلی هزینه های مطبی و خرج های آنها را چند ده برابر کرده است و برخی از نهادها با برداشت اشتباهی که از سطح درآمد جامعه پزشکی دارند با وضع هزینه های مازاد قصد دارند بخشی از کمبودهای بودجه خود را از حداقل های درآمد جامعه پزشکی جبران نمایند. برخی از این نهادها نه تنها کمکی در بهبود وضع درآمدی جامعه پزشکی نمی کنند بلکه دراین خستگی مفرط تلاش مضاعف می کنند با کسب درآمد از جامعه پزشکی جبران کمبود نمایند.

در ادامه این جلسه دکتر مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با بیان مشکلات پیش روی بخشهای اقتصادی کشور با وجود بحران کرونا اظهار امیدواری کرد با تمهیداتی که در قانون اندیشیده شده است و از محل قانون مالياتهای مستقيم -  تبصره ماده 100* به بخش قابل توجهی از پزشکان که این روزها همزمان در دو جبهه کرونا و اقتصادی مشغول نبردند کمک شود.

وی افزود بر اساس محاسبات انجام شده  قانون مالياتهای مستقيم، جامعه پزشکی از جمله مشاغلی است که می تواند بخوبی از ظرفیت های در نظر گرفته شده در این قانون بهره مند شود.

مسیحی در بخش دیگر از سخنان خود و در ایراد این مشکل که بسیاری از شاغلین حرف پزشکی در بحران کرونا نتوانستهاند مطب های خود را دایر و به همین دلیل بصورت مضاعف به درآمدهای پیش بینی شده خود نیز دست یابند گفت: خوشبختانه در این زمینه هم ماده 97** قانون مالیاتهای مستقیم راهگشا خواهد بود. به اینصورت که با دریافت مانده حساب و با نگاه تسهیل مایات این عزیزان محاسبه خواهد شد.

دکتر علیزاده معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی نیز در پایان این نشست با تاکید بر حمایت همه جانبه با جامعه پزشکی و قدردانی از تلاش های شبانه روزی این عزیزان گفت: بر اساس مفاد تفاهم نامه فی مابین، برای محاسبه مالیات جامعه پزشکی در سال 98، نگاه ما حداکثر بخشودگی و مشوق های مالیاتی است و به زودی این بسته را اعلام تا کسانی که شامل حالشان می شود بتوانند تا آخر مرداد از آن بهره مند شوند.

پایان پیام

 

*

قانون مالياتهای مستقيم - ماده 100

 

 

 

 

‌ماده 100 - مودیان موضوع این فصل این قانون مکلف اند اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های شغلی خود را در یک­ سال مالیاتی برای هر واحد شغلی یا برای هر محل جداگانه طبق‌ نمونه‌ای که وسیله سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد تنظیم و تا آخر خرداد ماه سال بعد به اداره امور مالیاتی محل شغل خود تسلیم و مالیات ‌متعلق را به نرخ مذکور در ماده (131) این قانون پرداخت نمایند.

تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ده برابر معافیت موضوع ماده(84) این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف کند و مالیات مودیان مذکور را به‌صورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مودی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول می‌شود.

حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامه‌های مالیاتی تسلیم شده در موعد مقرر نخواهد بود.(1)


1.به موجب بند 23 ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات­های مستقیم، مصوب 31/4/1394، در ماده (100) عبارت «تیر» به عبارت «خرداد» اصلاح، تبصره‌ها حذف و یک تبصره الحاق ‌شد.

"تبصره های حذفی ماده 100:

تبصره 1- در مورد کارگاه­ها و واحدهای تولیدی که نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یا فروشگاه در یک یا چند محل دیگر را اقتضا نماید مودی مکلف‌ است کلیه درآمدهای حاصل از فعالیت‌های خود را طی یک اظهارنامه به اداره امور مالیاتی محل وقوع کارگاه یا واحد تولیدی تسلیم نماید.

تبصره 2 - در مورد مشمولین این فصل که دارای محل ثابت برای شغل خود نمی‌باشند، محل سکونت آنها از لحاظ تسلیم اظهارنامه محل شغل تلقی‌می‌گردد.

تبصره 3 - در شرکت‌های مدنی تسلیم اظهارنامه توسط یکی از شرکاء موجب اسقاط تکلیف سایر شرکا نخواهد بود .این امر مانع از تسلیم اظهارنامه مشترک نمی‌باشد.

تبصره 4 - اظهارنامه مالیاتی مودیان موضوع این فصل شامل ترازنامه و حساب سود و زیان یا حساب درآمد و هزینه یا خلاصه وضعیت درآمد و هزینه،‌حسب مورد طبق نمونه‌هایی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می‌شود خواهدبود.

تبصره 5 - سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند در مورد بعضی از منابع این فصل در هر سال و در نقاطی که مقتضی بداند درآمد مشمول مالیات‌ تمام یا برخی از مودیان مشمول بند (ج) ماده( 95 ) این قانون را با نظر اتحادیه مربوط به تعیین و مالیات متعلقه را که قطعی خواهد بود وصول نماید و در مواردی که معلوم شود از اول یک سال مالیاتی یا در اثنای آن مودی ترک‌ کسب نموده و یا به عللی خارج از اختیار وی قادر به انجام کار نبوده است و این امر مورد تأیید هیأت حل اختلاف مالیاتی قرار گیرد درآمد مشمول‌مالیات به نسبت مدت اشتغال محاسبه و مالیات متعلقه وصول خواهد شد."

 

**

قانون مالياتهای مستقيم - ماده 97

 

 

 

ماده97- در­آمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی موضوع این قانون که مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می­باشند به استناد اظهارنامه مالیاتی مودی که با رعایت مقررات مربوط تنظیم و ارائه شده و مورد پذیرش قرارگرفته باشد، خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور می­تواند اظهارنامه‌های مالیاتی دریافتی را بدون رسیدگی قبول و تعدادی از آنها را بر اساس معیارها و شاخصهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار دهد.درصورتی که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خـودداری کند، سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی براساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می‌کند. در صورت اعتراض مودی چنانچه ظرف مدت سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات، نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی مطابق مقررات مربوط اقدام کند، اعتراض مودی طبق مقررات این قانون مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، این حکم مانع از تعلق جریمه‌ها و اعمال مجازات‌های عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی نیست.
حکم موضوع تبصره ماده(239) این قانون در اجرای این ماده جاری است.
تبصره- سازمان امور مالیاتی کشور موظف است حداکثر ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این قانون، بانک اطلاعات مربوط به نظام جامع مالیاتی را در سراسر کشور مستقر و فعال نماید. در طی این مدت، در ادارات امور مالیاتی که نظام جامع مالیاتی به صورت کامل به اجراء در نیامده است، مواد(97)، (98)، (152)، (153)، (154) و (271) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال 1380 مجری خواهد بود.(1)


1.به موجب بند 22 ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات­های مستقیم، مصوب 31/4/1394، این ماده و تبصره آن جایگزین ماده (97) ‌قانون و تبصره های آن شد.
"ماده 97- در موارد زیر درآمد مشمول مالیات مودی از طریق علی‌الرأس تشخیص خواهد شد:
1- در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمد و هزینه و حساب سود و زیان ، حسب مورد ، تسلیم نشده باشد.

-2در صورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید (‌منظور از‌محل کار در مورد اشخاص حقوقی نیز همان اقامتگاه قانونی آنها می‌باشد مگر این که مودی قبلا مرکز عملیات خود را برای ارائه دفاتر و اسناد و مدارک‌کتبا به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام نموده باشد.)
در اجرای این بند هر گاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید چنانچه مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه‌های قابل قبول‌ خودداری می‌شود و در صورتی که مربوط به درآمد باشد درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی‌الرأس تعیین خواهد شد.

3- در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر ‌اداره امور مالیاتی غیر قابل‌رسیدگی تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین‌نامه مربوط مورد قبول واقع نشود که در این صورت مراتب باید با ذکر دلایل کافی‌ کتبا به مودی ابلاغ و پرونده برای رسیدگی به هیأتی متشکل از سه نفر حسابرس منتخب رئیس کل ‌سازمان امور مالیاتی کشور احاله گردد. مودی می‌تواند ظرف‌یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه به هیأت مزبور نسبت به رفع اشکال رسیدگی و ادای توضیح کتبی در مورد نحوه رعایت موازین قانونی و آیین‌نامه ‌حسب مورد اقدام نماید و در هر حال هیأت مکلف است ظرف ده روز پس از انقضای یک ماه فوق نظر خود را با توجیهات و دلایل لازم و کافی به اداره امور مالیاتی اعلام نماید تا بر اساس آن اقدام گردد. نظر هیأت با اکثریت مناط اعتبار است و نظر عضوی که در اقلیت قرار گیرد باید در صورت جلسه درج‌گردد. در مواردی که هیأت نظر اداره امورمالیاتی را در مورد غیر قابل رسیدگی بودن دفاتر مودی مردود اعلام می‌کند باید مراتب را به دادستانی انتظامی‌ مالیاتی نیز اعلام نماید.

تبصره1 - در اجرای بند (3) این ماده دو ماه به مهلت رسیدگی موضوع ماده (156 ) این قانون اضافه می‌شود.

تبصره 2- هرگاه طبق اسناد و مدارک ابرازی یا به دست آمده امکان تعیین درآمد واقعی مودی وجود داشته باشد، اداره امور مالیاتی مکلف است‌ درآمد مشمول مالیات را براساس رسیدگی به اسناد و مدارک مزبور یا دفاتر، حسب مورد، تعیین کند.
در صورت داشتن درآمد ناشی از فعالیت‌های ‌مکتوم که مستند به دلایل و قراین کافی باشد، درآمد مشمول مالیات آن فعالیت‌ها همواره از طریق علی‌الرأس تشخیص داده و به درآمد مشمول مالیات‌مشخص شده قبلی افزوده و مأخذ مطالبه مالیات واقع خواهد شد."

 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.