جمعه، 10 فروردین 1403

با تلاش پژوهشگران ایرانی؛

پایان مطالعات اولیه نانو کپسوله کردن داروی ضد سرطان مغز

پایان مطالعات اولیه نانو کپسوله کردن داروی ضد سرطان مغز
عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: پژوهشگران ایرانی در تلاش برای افزایش کارایی داروی سرطان مغز با استفاده از فرآیند نانو کپسوله کردن هستند و آنان موفق به اتمام کارهای مطالعاتی اولیه نانو انکپسولاسیون این دارو شدند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از ایرنا؛ پژوهشگرانی از دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری محققانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پژوهشگرانی از کشورهای فرانسه، انگلیس و ایتالیا در حال انجام این طرح تحقیقاتی هستند.

نانو انکپسولاسیون به فرآیند ایجاد لایه (لفافه) بسیار نازک (در مقیاس نانو) پلیمری در اطراف نانو ذرات دارو گفته می شود.

تعدای از مجریان این طرح تحقیقاتی چند روز پیش با حضور در نشست کمیته تجاری سازی انجمن شرکت های دانش بنیان حوزه سلامت تهران، اقدام به معرفی طرح تحقیقاتی خود کردند و در حاشیه این نشست به پرسش های خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا پاسخ دادند و روند طرح پژوهشی خود را بیان کردند.

دکتر غلامعلی فرزی  از پژوهشگران این طرح در این گفت و گو  اظهار داشت: این طرح به منظور افزایش اثربخشی و کاهش عوارض جانبی داروی ضد سرطان مغز موجود با استفاده از تکنیک نانو انکپسولاسیون درحال انجام است.

وی تاکید کرد: داروهای ضد سرطان مغز موجود دارای عوارض جانبی متعددی هستند که با اجرای این طرح تحقیقاتی در تلاش هستیم عوارض جانبی آنها به حداقل ممکن برسد.

استاد تمام دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: یکی از محورهای پژوهشی بر روی انکپسولاسیون داروهای ضد سرطان از حدود ۱۰ سال قبل آغاز اما فعالیت برروی دارو سرطان مغز از حدود یک سال پیش شروع شد که امیدواریم با حمایت های مناسب سرمایه گذاران و دستگاه های متولی، مراحل مختلف خود را طی کرده و وارد بازار شود.

فرزی با یادآوری این که داروهای موجود کارایی لازم را ندارند، ادامه داد: در تلاش هستیم با ایجاد پوسته پلیمری در اطراف داروهای موجود، کارایی آنها را ارتقا بخشیم به عبارتی نتیجه کار ما از یک طرف ساخت داروهایی با کارایی بالاتر و از طرف دیگر بهبود بیماری با سرعت و کیفیت بهتری انجام می شود.

وی ابرازامیدواری کرد که با حمایت سرمایه گذاران و همراهی مسوولان حدود سه سال دیگر، همه مراحل این دارو انجام شده و به عبارتی این دارو به مرحله تولید صنعتی رسیده و محصول وارد بازار می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری همچنین گفت: در این زمینه پژوهشگرانی از کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، بلژیک و ژاپن، تحقیقات در این زمینه انجام دادند که تیم تحقیقاتی ما هم همپای آنان به پیش می روند.

فرزی افزود: افراد مبتلا به تومور مغزی به خصوص گلیوبلاستوما (نوع خاصی از تومور مغزی)، مدت عمر خیلی محدودی دارند. طول عمر این بیماران  از زمان بروز بیماری حدود ۲ سال است.

وی با یادآوری این که داروی ضدتومورهای مغزی موجود با وجود بازدهی پایین از پیچیدگی خاصی برخوردار هستند، اظهارداشت: در تلاش هستیم با افزایش کارایی این داروها سبب نجات جان بیماران شویم تا آنان بتوانند سالیان طولانی به زندگی خود ادامه دهند.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.