پنجشنبه، 9 فروردین 1403

ضرورت تبیین و ابلاغ "تعرفه های واقعی پزشکی" به عنوان یک الزام قانونی و علمی

ضرورت تبیین و ابلاغ "تعرفه های واقعی پزشکی" به عنوان یک الزام قانونی و علمی

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مباحث مطرح شده درجلسه کارگروه تعیین شده از سوی معاون اول رئیس جمهور در خصوص تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی گفت: تاکید بنده این بودکه تعرفه های واقعی به عنوان یک ضرورت قانونی، علمی و اجرایی مشخص ، تبیین و ابلاغ شود.

دکتر محمد رضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی سازمان در خصوص اهم مسائل مورد بحث در جلسه کارگروه تعیین شده از طرف معاون اول رئیس جمهور به منظور بررسی تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی پزشکی که روز شنبه (31 خردادماه )در محل سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد؛ بیان کرد : بنده و دکتر جهانگیری معاون فنی و نظارت به عنوان نمایندگان سازمان نظام پزشکی در این جلسه که  با حضوردکتر پوراصغری معاون فرهنگی اجتماعی و علمی سازمان برنامه و بودجه ؛ دکتر حریرچی و دکتر سجاد رضوی از وزارت بهداشت و دکتر علیخانی نماینده معاون اول ریاست جمهوری تشکیل شد؛ حضور یافتیم.

وی افزود: موضوع اصلی مطرح شده از سوی بنده این بود که ازلحاظ الزامات قانونی و وظایف ذاتی دبیرخانه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه ؛ باید تعرفه واقعی خدمات تشخیصی و درمانی به عنوان یک ضرورت قانونی ؛ علمی و اجرایی مشخص و تبیین و ابلاغ شود.

وی ادامه داد: این وظیفه هم در قانون برنامه ششم و هم قانون بیمه همگانی مشخص شده و اساسا وظیفه ذاتی این دستگاههاست که تعرفه واقعی به معنای هزینه تمام شده خدمات را محاسبه و اعلام کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: این تذکر از سوی بنده مجددا عنوان شد که اگر این اتفاق رخ ندهد عواقب آن برای حوزه سلامت و اقتصاد سلامت ناخوشایند است و بطور مشخص فاصله گیری و افزایش فاصله مستمر و پیش رونده ای که بین تعرفه واقعی و تعرفه ابلاغی وزارت بهداشت رخ  می دهد  ؛ سه عارضه کاهش کیفیت خدمات؛ تعطیلی و بیکاری و هرج و مرج و عدم انضباط مالی درحوزه اقتصاد سلامت را در پی خواهد داشت.

ظفرقندی با بیان این که تایید نکات فوق الذکر یکی از دستاوردهای مهم این جلسه بود که مورد توافق تمام اعضای حاضر در این کارگروه مشترک قرار گرفت ؛ خاطرنشان  کرد: تمامی اعضای جلسه موافقت و قبول کردند که باید تعرفه واقعی یا هزینه تمام شده با روش های مشخص علمی محا سبه و اعلام شودکه این خود یک مبنا است و همچنان تاکید کردیم که عدم اعلام آن چیزی از واقعیت ها کم نمی کند و این روند که صرفا دولت یا وزارت بهداشت بر اساس دارایی های خود اعلام تعرفه کند ؛ روشی است که به سه عارضه فوق الذکر منجر می شود.

***سازمان نظام پزشکی  را در اینستاگرام  دنبال کنید

وی با اشاره به این که از قبل روی مقوله تعیین تعرفه واقعی کار کرده بودیم؛ ادامه داد:  تمام مدارک و محاسبات را بصورت مستند و مکتوب در جلسه برده  و در حوزه تعرفه پزشک عمومی یا هزینه ویزیت پزشک عمومی در شهر تهران که میتواند به عنوان پایه در بقیه موارد با ضرایبی اعمال شود و همچنین در زمینه تعیین تعرفه هتلینگ در بخش خصوصی مدارک و مستندات لازم را ارائه نمودیم.

وی اظهار کرد: نمایندگان وزارت بهداشت مطالبی را در خصوص متدلوژی محاسبه و نیز اعداد و ارقام مطرح نمودند که اعلام کردیم بالاخره با هر روشی باید هزینه و تعرفه واقعی را محاسبه کنید و هیچ محاسبه ای هم طبیعتا بدون بحث نخواهد بود و این مطالب در آن  مطرح خواهد شد .

رئیس کل نظام پزشکی خاطرنشان کرد : در این جلسه  از طرف دکتر پور اصغری پیشنهاد شد که متدلوژی محاسبه شده توسط نظام پزشکی از سوی دبیرخانه شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه مورد بازنگری قرار گیرد و از اساتید اقتصاد دانشگاههای تربیت مدرس و صنعتی شریف هم برای بازبینی دعوت شود که از آنها خواستیم تا زمان آن مشخص و به تعویق نیافتد.

ظفرقندی افزود: برای ارزیابی این متدلوژی توسط اساتید دانشگاههای فوق مدت زمان بیست روزه مقرر شد و به نظرم دو قدم مثبت و بزرگ برای این مقوله مهم استخراج شد: نخست این که از سوی  سازمان برنامه و بودجه ؛ نماینده معاون اول رئیس جمهور ؛ شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت این مهم تاکید و مورد پذیرش قرار گرفت که هزینه واقعی باید محاسبه و اعلام شود و یک  مهلت زمانی نیز برای آن مقرر کردیم و دوم این که انجام متدلوژی محاسبه و تحقیق و بررسی علمی توسط خود مراکزی که ذی مدخل در تصمیم گیری هستند؛ موجب خواهد شد تا کار ثبات و استحکام بیشتری پیدا کند.

***به کانال سازمان نظام پزشکی بپیوندید

وی با اشاره به این که محاسبه ارائه شده از سوی نظام پزشکی نیز توسط گروه اقتصاد سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران تعیین شده که هیچ کدام ذی نفع نبودند ؛ عنوان کرد : حاصل این بازبینی به اعتقاد ما و تصریح دکتر رضوی دبیر شورای عالی بیمه این است که متدلوژی تعیین خدمات تشخیصی و درمانی با روش های مختلفی هم که محاسبه شود؛ تغییر زیادی در عدد استخراجی سازمان نظام پزشکی نخواهد داشت و تاکید دکتر رضوی نیز بر این بود که برای ساماندهی به اقتصاد سلامت باید به سمت نسخه الکترونیک برویم تا هزینه های دارو و تجهیزات سامان مشخصی گرفته و هدر رفت منابع نیز اصلاح شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان این که مطلب دیگری  نیز در این جلسه مورد توافق کلیه اعضای حاضر قرار گفت؛ خاطرنشان کرد: آن چه که مورد توافق همه اعضا قرار گرفت این بود که پیرو مکاتبات قبلی با معاون اول رئیس جمهور؛ تکلیف تسهیلات بانکی و وام های کم بهره که مطب های جامعه پزشکی را مستثنی کرده و گفته بودند که باید با مجوزهای وزارت بهداشت همراه باشد ؛ مشخص شود که با اتفاق نظر کلیه اعضای حاضر در جلسه ؛نظر مثبت معاون اول رئیس جمهور و گزارش مثبت دکتر پور اصغری ؛ مقرر شد این جمع بندی با نظر موافق به شورای عالی اقتصاد منعکس شود و همه مطب ها و جامعه پزشکی مشمول آن شوند و پیگیری های لازم نیز در این زمینه انجام شود .

 

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

Dr.Abbas Aghazade دوشنبه, 02 تیر,1399 13:10
با سلام و درود،ضمن تشکر از زحمات ریاست کل محترم و با ابراز امیدواری که در نتیجه کار این "کمیته بازنگری تعرفه" دستاوردهای مثبتی به سود جامعه پزشکی حاصل شود، لازم دانستم یک تذکر جدی به روابط عمومی سازمان و اداره کنندگان سایت سازمان بدهم:
در خلال گزارش بیانات رییس کل،تبلیغ کردن به نفع اینستاگرام و کانال سازمان،بدون کوچکترین ارتباطی با متن گزارش ریاست کل، کار تبلیغاتی بیهوده و نادرستی است. خواننده را بیاد تبلیغات بازرگانی صدا و سیما قبل و در خلال فیلم سینمایی و یا مسابقه فوتبال می اندازد. خواهشمندم این رویه اصلاح شود.با تشکر از امکانی که برای اظهار نظر ایجاد کرده اید.
علی دوشنبه, 02 تیر,1399 19:41
همانروز اول به مسیولین گوشزد کردیم که بخشنامه شامل مطب نیست و فقط به موسسات اشاره دارد، ولی قبول نکردند
تعرفه واقعی را به نسخه الکترونیکی وصل نکنید
جواد سلطانمحمدی دوشنبه, 02 تیر,1399 21:15
با عرض سلام و ارادت
نرخ گزاری درباب تعرفه خدمات پزشکی تابع بازار عرضه و تقاضای خدمات پزشکی و ظرفیت خدمت گیرندگان و پشتیبانی بیمه ها بعنوان اسپانسرهای مالی بیمه شوندگان بوده در عین حال باید توجه داشت این روند موجب سوگردش پولی(miscunduct) به کانالهای ناسالم و پولشویی نشود.
جواد سلطانمحمدی ﺳﻪشنبه, 03 تیر,1399 19:23
بنده فکر میکنم پس از طراحی instrumentهای پولی وcanalهای مالی و mechanismهایی که بیمه ها در اختیار می گزارند میتوان حق درمان مشخصی برای طبیب تعریف کرد.
جواد سلطانمحمدی ﺳﻪشنبه, 03 تیر,1399 20:42
به سهم خودم پیشنهاد میدهم برای کلیه اعضای سازمان با همکاری بیمه و شرکت پست دفترچه بیمه بارکد خورده برای انها و خانواده محترمشان در این روز بسیار عزیز که تولد حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) فرستاده شود