شنبه، 1 اردیبهشت 1403

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

حق پرستاران داوطلب در بحران کرونا نباید ضایع شود

حق پرستاران داوطلب در بحران کرونا نباید ضایع شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به وعده خود برای استخدام و بکارگیری پرستارانی که در بحران کرونا داوطلبانه به میدان آمدند، عمل کند زیرا حق پرستاران نباید ضایع شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و به نقل از ایرنا؛  امیر حسین قاضی زاده در نشست شورای عالی نظام پرستاری در باغ موزه دفاع مقدس افزود: پس از شروع بحران کرونا بسیاری از بیمارستانها به علت کمبود پرستار فراخوان کمک دادند. حدود ۶۰۰ پرستار داوطلبانه به کمک آمدند. به آنان گفته شد که در اولویت استخدام و بکارگیری در وزارت بهداشت قرار می گیرند. حالا این افراد در انتظار عمل به وعده هستند. وزارت بهداشت باید اولویت ویژه ای برای استخدام و بکارگیری این افراد داشته باشد. تعداد آنان در مقایسه با جمعیت ۴۵۰ هزار نفری نیروهای وزارت بهداشت زیاد نیست و وزارت بهداشت می تواند در مجوزهای ۸ یا ۱۰ هزار نفری استخدام سهمی هم برای این نیروها در نظر بگیرد.


وی گفت: جامعه پرستاری جامعه شناخته شده و برجسته ای است که خدماتش به خصوص در دوره اپیدمی کرونا بیشتر دیده شد. پزشکان و پرستاران خادم روزهای مبادای مردم هستند و به همین علت شغل مقدسی دارند، در همین مسیر هم پرستاران ۱۸ شهید مدافع سلامت برای مراقبت از بیماران کرونا تقدیم کردند.


نایب رئیس مجلس با اشاره به مطالبات جامعه پرستاری گفت: در نظام سلامت یک مشکل کلی و اساسی داریم که فقدان یک قانون جامع است. این مشکل هم در حوزه پزشکی و هم پرستاری مشهود است. به همین علت در نحوه مدیریت، تربیت نیروی انسانی، مسئولیت ها، نظام کنترل و نظام پرداخت و تامین منابع مالی در بخش سلامت مشکل داریم.


قاضی زاده ادامه داد: فقدان قانون جامع در نظام سلامت باعث شده برای یک خدمت در جاهای مختلف برخوردهای متفاوت ببینیم. قانون جامع نظام سلامت باید تدوین شود و در این مسیر باید با تنقیح قوانین متناقض و تقویت نظارت مجلس بر اجرای قوانین کاری کنیم که حق هیچ فرد محقی ضایع نشود. نباید قوانین به گونه ای اجرا شود که گروه کوچکی به حقشان برسند و گروه بزرگی حقشان ضایع شود. مانند قانون ارتقای بهره وری خدمات کارکنان نظام سلامت که در بخش دولتی اجرا شد و در بخش خصوصی به اهدافش نرسید.


نایب رئیس مجلس گفت: هویت حرفه ای پرستاری در همه سطوح از جمله حوزه پیشگیری و آموزش عمومی سلامت و توانبخشی باید تعریف و اجرایی شود. باید خدمات حرفه ای پرستاری را در کشور تعریف و بسیاری از خدمات پزشکان متخصص را به این پرستاران واگذار کنیم تا با هزینه کمتر خدمات موثرتری به مردم ارائه شود. البته در این مسیر به همکاری شورای عالی بیمه و دولت نیاز داریم. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز در همین چارچوب قابل اجراست.
قاضی زاده ادامه داد: تعرفه گذاری به معنای پرداخت به ازای خدمت (per case) غلط است. به طور کلی باید نظام پرداخت در حوزه سلامت اصلاح شود.
وی افزود: همچنین باید سطوح خدمتی برای پرستارات تعریف شود. کارهای زیادی هست که پرستاران به درستی از انجام آن ابا دارند. این امور باید به افراد دیگری مانند کمک پرستاران واگذار شود.اگر این رده بندی اجرا شود کمبود پرستار هم به حداقل می رسد.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.