جمعه، 10 فروردین 1403

جلسه رئیس سازمان نظام پزشکی با مسئولان وزارت بهداشت درخصوص تعرفه‌ها

باید راه حل قطعی برای مشکل تعرفه ها یافت

باید راه حل قطعی برای مشکل تعرفه ها یافت
دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن بیان روند اعلام تعرفه های خدمات درمانی و عدم تطابق آن با قوانین و بیان واقعیت‌هایی در باب افزایش هزینه ها از یک سو و عدم اختصاص منابع مناسب به این بخش و عدم حمایت از فعالان بخش خصوص حوزه درمان، تعطیلی مراکز درمانی و کاهش کیفیت ارائه خدمات و در نتیجه آسیب به سلامت عمومی جامعه را از آسیب های تعرفه غیرواقعی دانستند و پیشنهاد دادند با تقویت واختصاص منابع محدود موجود موجود به بخش دولتی و واگذاری تعیین و اعلام تعرفه بخش خصوصی طبق قوانین به سازمان نظام پزشکی نسبت به اصلاح امور اقدام گردد

در جلسه ماهیانه ریاست سازمان نظام پزشکی با مسئولان وزارت بهداشت بحث های مفصلی در  خصوص اعتراضات جامعه پزشکی به تعرفه اعلامی و روند تعیین تعرفه ها صورت گرفت.

در ابتدای جلسه دکتر ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی ضمن بیان روند اعلام تعرفه های خدمات درمانی و عدم تطابق آن با قوانین و بیان واقعیت‌هایی در باب افزایش هزینه ها از یک سو و عدم اختصاص منابع مناسب به این بخش و عدم حمایت از فعالان بخش خصوص حوزه درمان، تعطیلی مراکز درمانی و کاهش کیفیت ارائه خدمات و در نتیجه آسیب به سلامت عمومی جامعه را از آسیب های تعرفه غیرواقعی دانستند و پیشنهاد دادند با تقویت واختصاص منابع محدود موجود موجود به بخش دولتی و واگذاری تعیین و اعلام تعرفه بخش خصوصی طبق قوانین به سازمان نظام پزشکی نسبت به اصلاح امور اقدام گردد.

دکتر حریرچی با اشاره به اقدامات سازمان نظام پزشکی در این خصوص گفت:«پیگیری خوب است و حتما نامه نگاری کنید تا جو و فضای عمومی شکسته شود. اما اگر می خواهید کار پایایی انجام شود خود جامعه پزشکی وارد بازمهندسی این قسمت بشود. »

وی در ادامه با پیش بینی روند اتفاقات کلان کشور گفت:«ما 9درصد از GDP را برای بخش سلامت و بهداشت خرج می کنیم. به ندرت در کشورها این عدد به 6 یا 6.5 درصد می رسد. متوسط نسبت به کشورهای دیگر 40درصد بیشتر هزینه می کنیم. این هزینه زیاد است و دیر یا زود یا کم خواهد شد. پولی که در وزارت بهداشت و درمان خرج می شود بعضاً بی دلیل است. مثلاً 1.2 درصداز همان 9درصد GDP برای دارو مصرف می شود. این رقم بسیار بالاست. این رقم را می توان به 0.6 رساند. بنابراین بهتر است از هزینه های بیهوده کم کنیم و خرج خودمان کنیم. در آنصورت اگر پزشک بداند با هر هزینه غیرضروری خودش متضرر می‌شود سعی می کند برنامه بریزد که هزینه کم بشود و بتواند هزینه هایش خودش را تامین کند. پیشنهاد من این است که سازمان نظام پزشکی کف و متوسط جامعه پزشکی را حساب کند و به سمت عادلانه کردن دریافت‌ها برود، چون با این افزایش درصدهای جزئی در تعرفه ها به جایی نخواهید رسید. «

دکتر فتاحی در این جلسه گفت:«وقتی بحث تعرفه ها می‌شود بسیاری این بحث را به سمت پزشکان و زیاده‌خواهی جامعه پزشکی سوق می دهند اما این اصل بحث نیست. بلکه بحث اصلی هزینه ها در حوزه سلامت نگهداری وسایل و هزینه‌های جانبی است  موضوع این است که افزایش اندک تعرفه ها کفاف افزایش هزینه ها را نمی‌دهد.60 درصد هزینه های بیمارستانی نیروی انسانی است این بخش حداقل 34 درصد رشد داشته است. در طرف دیگر 40 درصد بقیه هزینه ها هم اگر تورم رسمی دولت را قبول کنیم 44درصد رشد کرده است. وقتی در سبد کلی این را فقط 15 درصد رشد می‌دهیم معلوم است در آینده گریبان بیمارستان را خواهد گرفت. بحث لوازم مصرفی هم خیلی مهم است. یک بیمار کووید در بخش آی سییو بین 600 تا 700 هزار تومان و در بخش عادی 200 هزار تومان هزینه وسایل مصرفی دارد. 4 درصد هتلینگ بخش آی سییو 160 هزار تومان می‌شود. ما مجبوریم به بیمارستان بگوییم بیمار را پذیرش کن و 160 هزار تومان هزینه لوازم مصرفی بگیر و 800 هزار تومان هزینه کن! وزارت بهداشت می‌تواند با دستورالعمل و بخشنامه در این بخش کمک کند.«

دکتر سید سجاد رضوی هم توضیحات زیر را ارائه داد:« برای افزایش تعرفه که مذاکره کردیم سازمان مدیریت 15درصد را قبول کرد. ولی ما با دو سناریوی افزایش 15 درصد و 20 درصدی برای امضا رفتیم اما از سازمان‌های بیمه‌ای هیچ‌کس سناریوی 20 درصد را نپذیرفت. گفتند همان 15 درصد را هم بدهید که بررسی کنیم. حتی گفتند چرا 15 درصد و ما الآن درآمدمان افت کرده و کارخانجات کار نمی‌کنند و سرانه‌های بیمه‌های تکمیلی عایدی نخواهد داشت و بحث تیم دکتر سلیمانی این بود که اصلا افزایش ندهیم و صفر باشد. تامین اجتماعی هم همین حرف‌ها زد. رفتیم و مذاکرات زیادی کردیم تا این که 15 درصد را توافق کردیم. من آن موقع فکر می‌کردم با دیدی که بیمه‌ای ها داشتند همین 15 درصد را هم نمی توانیم بگیریم. حتی اقتصادی‌های تامین اجتماعی تحلیل داشتند و می‌گفتند کجای دنیا وقتی رشد منفی می‌شود تعرفه را بالا می‌برند؟ می‌گفتند نباید حقوق پرسنل را زیاد کنید. وقتی رشد اقتصادی منفی است حقوق زیاد نمی‌شود و تعرفهها هم نباید بالا برود. همان هم باعث شد که امضا نکنند و دو سه روز صورتجلسه را  نگه داشتند و ما رفتیم صحبت کردیم تا پذیرفتند. طوری بود که فکر کردیم وقتی 15 درصد را گرفتیم خیلی کار بزرگی کردیم. حتی بعداً به ما گفتند سر ما کلاه گذاشتید و نباید امضا می‌کردیم و یا می‌خواستند حاشیه بنویسند به شرط تامین منابع که اجازه ندادیم. دکتر جهانگیری اصرار شدید داشت روی حداقل 25 درصد اما آنجا رای نیاورد و گفتند نمی‌توانیم. دکتر جهانگیری نامه‌ای به وزیر نوشته بودند و آقای وزیر گفت این را بنویسید که ما موافق افزایش 20 درصد هستیم لذا چون سازمان مدیریت گفته بود بیشتر از 15 درصد نباشد اگر می توانید تا 20 درصد افزایش بدهید ما موافق هستیم.  بیماری کووید به بیمارستان‌های خصوصی صدمه شدید زده است. من گفتم اگر تعرفه‌ها را دو برابر هم بکنید بیمارستان‌های خصوصی نجات پیدا نخواهند کرد. وقتی مریض بستری نشده بیمارستان با دو برابر شدن تعرفه هم به شرایط قبل برنمی‌گردند. بدون کمک دولت مثل وام یا بخشودگی مالیات بیمارستان خصوصی نخواهد توانست روی پای خودش بایستد. صرف تعرفه نخواهد توانست بحران کووید را برطرف کند. »

دکتر حق دوست هم اظهار داشت: «باید این مشکل تعرفه ها به شکل ریشه ای حل شود. چون آنقدر بحث تعرفه در این سال ها بحران بوده که هر لحظه فکر کردیم باید به این بحران بپردازیم و لذ از برنامه بلندمدت و نقشه راه بازمانده ایم. اولین سوال؛ این مشکل مزمن است یا حاد؟ احساس تبعیض و ظلم در درون جامعه پزشکی رو به افزایش بوده یا رو به کاهش؟ احساس مردم نسبت به دریافتی پزشکان رو به کاهش بوده یا افزایش؟ اینها که کنار هم گذاشته بشوند می‌بینیم مشکل رو به بدتر شدن رفته است. از طرف دیگر نیروهای مخالف که وجود دارند روز به روز نیروی بیشتری پیدا کرده‌اند. ما حالا نگران این هستیم که ابتکار عمل از دست جامعه پزشکی بگیرند، اگر نظام پزشکی و وزارت بهداشت را جامعه پزشکی در نظر بگیریم، اگر این ها از پزشکان گرفته بشود. به نظر می‌آید غیر از مسائل حاد به مسائل عمیق‌تر هم باید فکر کنیم. در آخر هم پیشنهاد من این است که راه حل بلندمدت داشته باشیم چون پرداخت فی فور سرویس جوابگو نخواهد بود. تمام کشورها در پرداخت به پروایدرهایشان فردی نبوده اند. حتی در امریکا هم به افراد فی فور سرویس پرداخت نمی کنند. این سیستم پایا نیست و بهتر است راههای جدیدتری پیدا کنیم و اصلاح بلندمدت را پیگیری کنیم و کارهای علمی و حمایت جانبی وزارتخانه از جامعه پزشکی را در اولویت قرار بدهیم. »

دکتر کشاورزی در این جلسه گفت: « طبیعی است که تصمیم‌گیری ها به سمت و سویی برود که بیمارستان‌های خصوصی اداره بشوند اما با کاستن از سهم پزشکان برای جبران هزینه های بیمارستان ممکن است حق پزشکان در بخش خصوصی واقعا تضییع بشود. این نگاهی است که بیمارستان‌داری بر پزشک ارجحیت داده شده است. در مورد پرداخت پزشک اگر افزایش اتفاق بیفتد بهتر است و حداقل در بخش خصوصی پزشک امروز 90 درصد بگیرد که ضرر و زیان نداشته باشد.»

دکتر محمد جهانگیری هم گفت: «ما در سازمان نظام پزشکی مقایسه ای انجام دادیم بین اسفند 97 و فروردین 98 با اسفند 98 و فروردین 99.  پزشکان تعداد برگه های بیمه را شمارش کرده‌اند و این آمار را به ما داده‌اند. در حوزه مراجعه از بخش آزاد 25 درصد کاهش داشتیم. در مراجعه با بیمه سلامت حدود 40 درصد کاهش مراجعه داشته‌ایم. میانگین حدود 30 درصد کاهش بار مراجعه بوده است. چنین آماری برای بیمه‌ها از یک طرف سیوینگ دارد. از طرف دیگر در بخش خصوصی یکسری مسائل مغفول مانده که باید بررسی شود و با تعرفه قابل اصلاح نیست. بخش خصوصی که 40درصد کاهش بار مراجعه داشته با تعرفه جبران نمی‌شود. ما باید خرید راهبردی را مورد توجه قرار بدهیم. یعنی باید از بخش خصوصی خرید راهبردی انجام شود. دومین بحث این است که قیمت تمام شده را پایین بیاوریم. در حوزه تامین منابع در بخش خصوصی هیچ گونه تسهیلاتی داده نشده است. از تسهیلات کم بهره تا تسهیلات ارزی که هیئت امنا فقط بخش دولتی را پوشش می‌دهد و بخش خصوصی پوشش داده نمی‌شود. متاسفانه در سه هفته گذشته ما در سازمان نظام پزشکی هر روز حداقل سه درخواست تعطیلی مطب داشته‌ایم. این یعنی مطب داری صرف نمی‌کند.» 

گزارش تصویری

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.