پنجشنبه، 9 فروردین 1403

اعطای گرنت ویژه به موضوعات مشابه کرونا

اعطای گرنت ویژه به موضوعات مشابه کرونا
مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی (نصر) به طرح‌های با موضوعات مشابه کرونا، گرنت ویژه (پژوهانه) اعطا می‌کند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی تهران، با توجه به رسالت مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی در زمان اپیدمی بیماری کووید ۱۹، این مرکز اقدام به اعطای گرنت به طرح های با موضوعات کرونا کرده است.
از آنجا که بیماری کرونا آزمونی جدی برای میزان تاب آوری نظام آموزش عالی سلامت است، یکی از نقاط قوت، وجود تشکیلات متمرکز با عنوان دانشگاه علوم پزشکی مجازی است که از ظرفیت آن برای کمک به دانشگاه ها در بحث آموزش استفاده شد. در همین راستا دانشگاه ها باید ظرفیت و چابکی لازم برای استفاده از ظرفیت خود برای انطباق با شرایط بحران بیماری کرونا را بدست آورند.
مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی از جمله رسالت هایی که در زمان بیماری کووید ۱۹ برای خود تعریف کرد، مدل سازی و شبیه سازی کرونا بود که تا حد زیادی توانست به سیاستگذاران سلامت، راهنمایی ارائه کند.

اعطای این دو گرنت ویژه خارج از مسیر معمول فراخوان‌ها و با دو موضوع خاص در مقابله با موارد شبیه همه‌گیری کرونا است.

موضوع اول: بازبینی و بازنگری نظام آموزش عالی سلامت مملکت برای افزایش تاب آوری در همه گیری کرونا یا بحران های مشابه است.

عمده بحث این گرنت این است که چه تغییراتی در ساختار، عملکرد و فرایندهای جاری مملکت باید رخ دهد تا در شرایط مساوی خیلی سریع و روان این سیستم از عملکرد معمول خود به عملکرد در شرایط بحران بتواند تغییر وضعیت دهد و سریع با شرایط بحران تطابق پیدا کند.

موضوع دوم: بازبینی و بازنگری محتوای درس بیماری عفونی در کوریکولوم پزشکی عمومی با در نظر گرفتن بحث بیماری های نوپدید است.

این موضوع از این نظر مهم است که چون در ادوار گذشته و به طور خاص در دهه گذشته الگوی بیماری ها در کشور ما از بیماری عفونی به سمت بیماری غیر واگیر تغییر پیدا کرده بود، به تبع آن در کوریکولوم ها (برنامه های آموزشی) بحث بیماری های عفونی تضعیف شد و تمرکز به سمت بیماری های غیر واگیر رفته بود.
به گزارش وبدا، درسی که از کرونا گرفتیم این است که باید خیلی هوشمندانه کوریکولوم را به نحوی بازنگری کنیم که دانش و صلاحیت کافی در ارائه دهندگان مراقبت های سلامت ایجاد شود تا برای شرایط این چنینی شکل گیرند و آماده باشند. با این گرنت ها می توان پیشنهاد بازبینی کوریکولوم را به ستاد ارائه کرد.
توضیح اینکه، سقف هر یک از گرنت‌های اعلام شده ۲ میلیارد ریال (معادل ۲۰۰ میلیون تومان) است و سامانه پژوهشی نصر از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ آماده دریافت پروپوزال پژوهشگرانی است که مایل هستند در موضوعات فوق مشارکت داشته باشند.

مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی یکی از مراکز تحت معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که فعالیت های پژوهشی این حوزه را انجام می دهد و شامل کمیته ها و واحدهای تخصصی است.

انتهای پیام

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.