جمعه، 10 فروردین 1403

روزنامه سپید گزارش می دهد

خوف و رجای جامعه پزشکی در مواجهه با مالیات سال 1399

خوف و رجای جامعه پزشکی در مواجهه با مالیات سال 1399
در این بین، نکته اساسی اینجاست که به دلیل تعطیلی چند ماهه مطب‌ها و کاهش چشمگیر مراجعه بیماران، وضعیت اقتصادی مطب‌ها نیز رو به افول گذاشته است. خیلی از مطب‌ها هنوز نتوانسته‌اند از پس هزینه تامین تجهیزات خود بربیایند. به نظر می‌رسد که با توجه به تداوم بحران کرونا و کاهش رشد اقتصادی کشور در سال 99، اقتصاد مطب‌ها نیز حال و روز بهتری نداشته باشد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از سپید، نمایندگان جامعه پزشکی تاکید دارند که در صورت افزایش غیرمنطقی مالیات این صنف در سال 99، خطر تعطیلی بسیاری از مراکز خصوصی وجود خواهد داشت
هر ساله معمولا تا پایان خرداد، جامعه پزشکی مهلت داشتند که اظهارنامه‌های مالیاتی را به شکل خوداظهاری تکمیل کنند و به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. امسال به دلیل بحران کرونا و تعطیلی مطب‌ها، حدود دو ماه دیگر نیز به این مهلت تعیین شده، اضافه کرده‌اند. با این حساب، فعالان جامعه پزشکی می‌توانند تا حدود پایان مرداد، اظهارنامه مالیاتی خود را تکمیل کنند.
در این بین، نکته اساسی اینجاست که به دلیل تعطیلی چند ماهه مطب‌ها و کاهش چشمگیر مراجعه بیماران، وضعیت اقتصادی مطب‌ها نیز رو به افول گذاشته است. خیلی از مطب‌ها هنوز نتوانسته‌اند از پس هزینه تامین تجهیزات خود بربیایند. به نظر می‌رسد که با توجه به تداوم بحران کرونا و کاهش رشد اقتصادی کشور در سال 99، اقتصاد مطب‌ها نیز حال و روز بهتری نداشته باشد.
از سوی دیگر، با توجه به افزایش حدود 15 درصدی تعرفه‌های خدمات پزشکی در سال 99، بسیاری از فعالان جامعه پزشکی تاکید دارند که این تعرفه‌ها نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌ها باشد و در این شرایط، افزایش نرخ مالیات می‌تواند اوضاع را بدتر کند. بسیاری از فعالان جامعه پزشکی گلایه دارند که هم‌اکنون دخل و خرج بسیاری از مطب‌ها و بیمارستان‌های خصوصی، تناسبی با یکدیگر ندارد. به همین دلیل، نمایندگان جامعه پزشکی می‌گویند که افزایش غیرمنطقی مالیات‌ها در سال 99 می‌تواند فشار مالی مضاعفی به مراکز خصوصی وارد کند.
همچنین برخی از نمایندگان جامعه پزشکی می‌گویند که با توجه به مشکلات فروش نفت و کاهش درآمد ارزی ایران، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش چشمگیر مالیات پزشکان در سال 99 به گوش می‌خورد. به اعتقاد آنها در صورت تحقق چنین سناریویی، این اتفاق می‌تواند به تعطیلی شمار قابل توجهی از مطب‌ها منجر شود.
افزایش مالیات جامعه پزشکی، توجیه منطقی ندارد
«با توجه به افزایش شدید تورم، بالا رفتن حامل‌های انرژی و افزایش میزان دستمزدها، انتظار می‌رفت که تعرفه‌های پزشکی نیز همگام با واقعیت‌های اقتصادی کشور رشد کند، اما چنین اتفاقی نیفتاد. بنابراین در این وضعیت، افزایش مالیات جامعه پزشکی، توجیه منطقی ندارد.» اینها بخشی از گفته‌های یدالله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور درباره تبعات احتمالی افزایش مالیات‌های جامعه پزشکی است.
او در گفتگو با سپید به دیگر تبعات افزایش مالیات پزشکان در سال 99 اشاره می‌کند و می‌گوید: «با انجماد تعرفه‌ها این خطر وجود دارد که بسیاری از مراکز ارائه دهنده خدمات در بخش خصوصی به تعطیلی کشیده شوند. در آن صورت با افزایش صف انتظار بیماران در بخش دولتی مواجه خواهیم شد. همچنین با توجه به اینکه ظرفیت بخش دولتی برای ارائه خدمات نیز محدود است؛ همین اتفاق در کنار کاهش فعالیت بخش خصوصی، می‌تواند به افت کیفیت ارائه خدمات منجر شود که در نهایت نیز مردم ضرر خواهند کرد.»
سهرابی هشدار می‌دهد: «تداوم روند فعلی به کاهش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه سلامت نیز منجر خواهد شد. یعنی در حالی که تلاش می‌کنیم تا حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش بهداشت و درمان بالاتر برود تا مردم از خدمات باکیفیت‌تری بهره‌مند شوند، اما تعرفه‌های فعلی کاملا بازدارنده است. یعنی کمتر سرمایه‌گذاری حاضر می‌شود با این تعرفه‌های اندک و با وجود هزینه‌های بالا، حاضر به پذیرش ریسک سرمایه‌گذاری در نظام سلامت شود. افزایش مالیات‌ها در چنین شرایطی می‌تواند اوضاع را حادتر از وضع فعلی کند.»
به گفته او «تعرفه‌های فعلی با نگاه توسعه محور و آینده‌نگر نیز در تضاد است. تعرفه‌ها باید بگونه‌ای باشد که پزشک بتواند از تجهیزات نوسازی شده بهره ببرد، فعالیتش را توسعه دهد و سطح خدماتش را بروز نگه دارد، اما تعرفه‌های فعلی فاقد چنین دوراندیشی است. یک بال مهم خدمات پزشکی، بحث تکنولوژی است. برای بسیاری از مطب‌ها با وجود افزایش هزینه‌ها و تعطیلی چند ماهه، خریداری دستگاه‌های جدید امکان‌پذیر نیست. با توجه به مجموع شرایطی که درباره اقتصاد مطب‌ها گفتم، افزایش مالیات‌ها هیچ توجیه منطقی نمی‌تواند داشته باشد.»
سهرابی یادآور می‌شود: «نکته بسیار مهم این است که بخش خصوصی در نظام سلامت باید سرپا باشد و فعال بماند تا بتواند مالیات پرداخت کند. این نکته‌ای است که گاهی فراموش می‌شود. حتی این روزها به دلیل ضرورت خرید تجهیزات حفاظتی در برابر کرونا، هزینه مطب‌ها بیشتر از قبل شده است که این هزینه‌ها هم دیده نمی‌شود. در این شرایط نه تنها افزایش مالیات‌ها هیچ توجیه منطقی ندارد، بلکه به نظرم باید مالیات جامعه پزشکی نیز کاهش پیدا کند تا بتوانند از این شرایط دشوار مالی عبور کنند.»
او با اشاره به اینکه حدود 70 درصد جامعه پزشکی، پزشکان عمومی هستند که با درآمدهای بسیار پایین به ارائه خدمات مشغول هستند، تاکید می‌کند: «این گروه از پزشکان عمومی با درآمدهای پایین باید معاف از مالیات باشند. نکته دیگر اینکه حتی قبل از کرونا نیز وضعیت اقتصادی مطب‌ها و داروخانه‌ها مطلوب نبوده است. باید در نظر داشت که وقتی مردم برای تامین سلامت خود هزینه پرداخت می‌کنند که توان مالی داشته باشند. با توجه به اینکه شاهد هستیم که به طور متوالی، درآمد مردم کاهش پیدا می‌کند، همین اتفاق در کاهش مراجعه آنها به مطب‌ها نیز تاثیر می‌گذارد. در این شرایط اصلا منطقی نیست که بخواهیم با افزایش مالیات، هزینه‌های بیشتری را به جامعه پزشکی تحمیل کنیم. یعنی انتظار این است که اگر به اقتصاد مطب‌ها کمک نمی‌کنند، حداقل به تشدید مشکلات اقتصادی مطب‌ها دامن نزنند.»

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.