ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

دکتر بیژن کیخایی رئیس نظام پزشکی اهواز

در خوزستان هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم

در خوزستان هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم
حالا بیش از سه ماه از شروع این اپیدمی گذشته و کادر درمانی خسته شده‌ و نیاز به تجدید قوا دارند. متاسفانه بیماری همچنان در خوزستان به شدت ادامه دارد و به نظر می‌رسد هنوز به قله و پیک بیماری در استان نرسیده‌ایم. با تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان امیدواریم با کمترین تلفات و بیشترین بهبودی از بیماری عبور کنیم. اما این احتمال دارد که این ویروس با چهره جدیدی برگردد

تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها-9

 

در آغاز با آرزوی قبولی طاعات و عبادات کلیه بندگان خالص خداوند در این ماه پر خیر و برکت از کلیه همکارانم در سیستم بهداشت و درمان استان از جمله پرستاران، پزشکان و سایر کادر درمانی و پشتیبانی تقدیر و تشکر می‌کنم و به همه آنها خسته نباشیدو دست مریزاد می‌گویم.

ضایعه از دست دادن همکارانمان که به عنوان مدافعان سلامت در خط اول مبارزه با بیماری کووید 19 می باشند  را به جامعه پزشکی و مردم ایران تسلیت می‌گویم و برای بازماندگان آنها صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

متاسفانه در جامعه درمانی استان تعدادی از حافظان سلامت به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند، اما تاکنون خوشبختانه مورد فوتی نداشته‌ایم.

همانگونه که همگی به آن واقف هستیم، بیماری کووید 19 در کشور ایران عزیزمان ابتدا در شهرستان قم گزارش شده و بعد از مدتی نیز  در خوزستان چند مورد مثبت تشخیص داده شده‌ بود. در ابتدای همه گیری علت آمار پایین بیماران مبتلا به  کووید 19 در استان، محدود کردن غربالگری منحصراً به بیماران ورودی به بیمارستان‌ها بود.

سازمان نظام پزشکی به عنوان یک عضو از ستاد مقابله با کرونای استان با حضور در جلسات ستاد مقابله با کرونا استان و دانشگاه علوم پزشکی تعامل خوبی داشت.

اینجانب به توجه به اینکه سالها به عنوان معاون درمان، معاون بهداشت و همچنین ریاست بیمارستان‌های مختلف افتخار خدمت رسانی به هم‌استانی‌های عزیز را داشته‌ام، احساس می‌کردم عضو موثری در جلسات  ستاد مقابله با کرونا می‌باشم. با اعلام دانشگاه علوم پزشکی اهواز و انتخاب بیمارستان رازی به عنوان بیمارستان مرکز درمان بیماران کرونا، بخش‌های زنان، کودکان، جراحی و ارتوپدی را از این بیمارستان خارج و تمامی ظرفیت بیمارستان به عنوان بخش بستری و آی سی یو در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار دادند. در ابتدای شیوع تعداد موارد مبتلا در روز میانگین 20 تا 30 نفر بود وتعداد فوتی‌ها از 2 تا 6 نفر بیشتر نمی‌شد. عمده مرگ و میر هم در میان بیماران مسن با سابقه بیماری زمینه‌ای بود. اعلام دو هفته قرنطینه عمومی توسط ستاد ملی مقابله با کرونا  با همکاری خوب مردم همراه شد. در این زمان تعداد مبتلایان و فوتی هم افزایش نیافت اما با پایان فروردین ماه و پایان محدودیت فعالیت کسب وکارهای کم خطر تعداد مبتلایان افزایش پیدا کرد.

متاسفانه امروز استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد و تعداد افراد مثبت به  بالای چند صد نفر در روز افزایش یافته است. اما خوشبختانه تعداد فوتی‌ها از همان عدد متوسط حدود 6 نفر در روز بالاتر نرفته است. یک دلیل اینکه منحنی رو به تزاید است این است که بیمار ‌یابی افزایش یافته و این اتفاق مثبتی است. اما در کل آمار رو به افزایش و نگران کننده است و اگر میزان مبتلایان بیشتر از ظرفیت کادر درمانی بشود و بیماران نیاز به بستری در بخش ویژه یا ونتیلاتور داشته باشند کار بسیار سخت خواهد شد.

فرهنگ بسیار خوب و پسندیده مردم استان خوزستان گرامیداشت ماه مبارک رمًضان و اعیاد سعید  فطراست ودر این ایام  دید و بازدیدها و صله رحم را به خوبی بجا می آورند و این نگرانی وجود دارد که با دید و بازدیدهای ایام عید فطر تعداد موارد به وضعیت بحرانی برسد و سیستم درمان جوابگوی ورودی‌های بیماران نباشد و تعطیلات مکرر صنوف و ادارات در استان نشان از نگرانی ستاد مقابله با کرونا استان با وخامت بیماری در روزهای آتی دارد.

سازمان نظام پزشکی استان خوزستان از همان ابتدا ستادی را تشکیل داد و پیام‌های کرونایی را به بیمارستان‌های خصوصی و اعضای نظام پزشکی استان ارسال و هشدارهای لازم را اعلام می نمود. در این ایام مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و مطب‌ها بخصوص مطب‌های عفونی، ریه، هماتولوژی و آنکولوژی، اطفال و عمومی و داخلی دایر بوده و جراحی‌های بیماران اورژانسی بخوبی صورت گرفت. دراین مدت سازمان نظام پزشکی هم توانست حدود دو میلیارد ریال الکل و مواد ضدعفونی‌کننده به صورت رایگان در اختیار پزشکان اهواز قرار دهد. البته توان این را نداشتیم تا همین اقدام را در زمینه تهیه ماسک و دستکش انجام دهیم اما شرکت‌ها را به انجمن‌های علمی معرفی کردیم تا وسایل حفاظتی را با قیمت دولتی در اختیار عزیزان قرار بدهند.

این روزها مطب‌های خصوصی نه کاملاً فعال اما به صورت نیمه فعال باز هستند. ما حتی بخش خصوصی را مکلف کردیم در خصوص کادر درمانی و تجهیزات به دانشگاه کمک کنند و بیمارستان خصوصی استان خوزستان موظف شدند ده درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستانی خود را به عنوان پشتیبانی بیمارستان‌های دولتی و با تعرفه دولتی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دهند.

 حالا بیش از سه ماه از شروع این اپیدمی گذشته و کادر درمانی خسته شده‌ و نیاز به تجدید قوا دارند. متاسفانه بیماری همچنان در خوزستان به شدت ادامه دارد و به نظر می‌رسد هنوز به قله و پیک بیماری در استان نرسیده‌ایم. با تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان امیدواریم با کمترین تلفات و بیشترین بهبودی از بیماری عبور کنیم. اما این احتمال دارد که این ویروس با چهره جدیدی برگردد. اما خوشبختانه آمادگی لازم برای این مسئله وجود دارد و قطعا در آینده هم پزشکان و کادر درمانی همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس با این بیماری با ایثار و شجاعت برخورد خواهند کرد و مثل همیشه سربلند و پرافتخار خواهند بود.

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.