پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دکتر علیرضا مدرکیان رئیس نظام پزشکی همدان

شاید نیازی به این همه دستورالعمل و بخشنامه نبود

شاید نیازی به این همه دستورالعمل و بخشنامه نبود
تاکنون 17 نوبت توزیع اقلام بهداشتی بین همکاران را داشتیم که چند نوبت آن رایگان بوده است. این بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، الکل، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده، شیلد، لباس و گان بود. چندین نوبت هم به بیمارستان‌هایی که درگیر بیماری بودند علی‌الخصوص بیمارستان فرشچیان سینای همدان که مرکز اصلی درمان بیماری بود بین پزشکان و پرستاران این اقلام توزیع شد. از کمک خود پزشکان هم برای تهیه این وسایل استفاده کردیم که کمک‌های خوبی به ما کردند.

تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها-8

 

اولین بیمار مشکوک به کرونا در همدان روز اول اسفند تشخیص داده شد که تست کرونا از ایشان گرفته شد و نتیجه هم مثبت بود. در روزهای اول شیوع بیماری چون با بیماری ناشناخته مواجه بودیم سیستم درمانی به شدت با چالش روبرو شد اما در استان همدان این پیش‌بینی و آمادگی تا حدودی وجود داشت، اما به هرحال کل دنیا به نقطه مشخصی برای درمان و توصیه به بیماران نرسیده بود بنابراین ما هم از این موضوع متاثر بودیم. بعد از گذشت چند روز به اوضاع مسلط شدیم و در استان مدیریت بیماری انجام شد.

روزهای اول در مورد تهیه وسایل حفاظتی مشکل داشتیم اما با همکاری دانشگاه و شرکت‌های تولید کننده، سازمان نظام پزشکی وارد مذاکره مستقیم شد و خرید و توزیع اقلام انجام شد. ما تا همین الآن 17 نوبت توزیع اقلام بهداشتی بین همکاران را داشتیم که چند نوبت آن رایگان بوده است. این بسته‌های بهداشتی شامل ماسک، الکل، دستکش، مواد ضدعفونی‌کننده، شیلد، لباس و گان بود. چندین نوبت هم به بیمارستان‌هایی که درگیر بیماری بودند علی‌الخصوص بیمارستان فرشچیان سینای همدان که مرکز اصلی درمان بیماری بود بین پزشکان و پرستاران این اقلام توزیع شد. از کمک خود پزشکان هم برای تهیه این وسایل استفاده کردیم که کمک‌های خوبی به ما کردند.

از زمانی که این بیماری در چین مطرح شد پیش‌بینی می‌شد این بیماری اپیدمی شود و وارد ایران هم بشود. رييس دانشگاه در جلسه شوراي تامين در بهمن ماه احتمال  ورود كرونا به كشور را پيش بيني و اعلام كرده بودند. بنابراین وقتی در ابتدای اسفند با بیمار مشکوک به کرونا مواجه شدیم این احتمال داده شد این بیمار مبتلا باشد و تست هم انجام شد اما در کل سردرگمی نه فقط در همدان و ایران بلکه در دنیا بود.

در سازمان نظام پزشکی اولین وظیفه خود را تهیه اقلام بهداشتی برای همکاران می‌دانستیم. این کار را هم از طریق دانشگاه و حتی بازار غیررسمی انجام دادیم و روز سوم اسفند اولین بسته را بین همکاران توزیع کردیم. یکی دیگر از کارهای ما این بود که از همکاران خواستیم مطب‌ها را باز نگه دارند و در ایام نوروز هم مطب‌ها باز بودند تا ازدحام مراجعان در بیمارستان اتفاق نیفتد. کار بعدی ما ارائه مشاوره مجازی بود و از همکاران خواستیم مشاوره مجازی را فعال کنند که با استقبال خوبی مواجه شدیم. همکاران از پزشکان عمومی تا همکاران محترم فوق تخصص ورود کردند و چه در تلگرام، واتس‌اپ و چه در اینستاگرام به مردم پاسخ می‌دادند. روزانه نزدیک به 1500 مورد پاسخگویی مجازی داشتیم. هم‌چنین پویش تشکیل داوطلبان را داشتیم و از همکاران خواستیم در صورت نیاز دانشگاه علوم پزشکی داوطلب شوند که با وجود آمادگی این نیاز احساس نشد.

ما در هفته اول یک جلسه با معاونت درمان و معاونت بهداشت دانشگاه در دفتر نظام پزشکی برگزار کردیم و توضیحات آنها را شنیدیم و برنامه‌های دانشگاه را متوجه شدیم و اعلام آمادگی برای هرگونه کمکی کردیم. توصیه های آموزشی برای مطب‌ها آماده و ارسال کردیم. از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی زیادی را می‌کردیم و کلیپ‌هایی در این خصوص تهیه و پخش شد.

معاونت بهداشت در مقطعی از ما خواست تا داوطلبانی پیدا کنیم تا در مطب خود بیماران مشکوک به کرونا را ویزیت کنند و ما هم نیروهای خود را در قالب پویش داوطلبان درمان سازماندهی کردیم که خوشبختانه نیاز به ارائه خدمات آن‌ها نشد. اما تیم داوطلبان ما آمادگی لازم برای حضور در صحنه را داشتند. معاونت درمان دانشگاه چهار برنامه را براساس شدت همه گیری تعریف کرده بود که بسته به شرایط برنامه‌ریزی مشخصی وجود داشت که در صورتی که شرایط فراهم شود اقدام لازم را انجام دهیم که خوشبختانه در استان همدان بیشتر از برنامه B جلوتر نرفتیم.

در مورد همدان الآن خوشبختانه شرایط بحرانی نیست و تحت کنترل است و مشکل خاصی در استان نداریم. پزشکان در بخش خصوصی و دولتی همه در این کار همراه هم هستند و پزشک فوکال پوینت کرونا در همدان هم از اعضا و همکاران سازمان نظام پزشکی هستند و بسیار پیگیرانه انرژی بسیاری در مورد کنترل کرونا در استان گذاشتند. در مورد مشکلات و چالش‌هایی که داشتیم هم باید توجه کنیم که هرروز یک بخشنامه و دستورالعمل صادر می‌شد و اساساً فرصت اجرای این همه دستورالعمل نبود. حتی گاهی این دستورالعمل‌ها تناقضاتی هم باهم داشتند و به نظرم نیاز به این همه بخشنامه شتابزده نبود.

امیدوارم این اتفاق در سال بعد نیفتد اما در کل ما آمادگی خوبی داریم و سال بعد اگر مشابه این اتفاق بیفتد بهتر می‌توانیم آن را کنترل کنیم و مواجهه داشته باشیم. شاید ما در ابتدا ارزیابی بالاتری از این بیماری داشتیم و این بیماری در کل ان قدر هم هم چالش بزرگ سلامتی نبود. درواقع این ارزیابی بالاتر، تنها به حفظ سلامتی مردم کمک کرد و سیاست مسئولین برای این که مردم خودمراقبتی داشته باشند سیاست موفقی به نظر می‌آید.

 

 

دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.