جمعه، 10 فروردین 1403

خانم دکتر مژگان صحت رئیس نظام پزشکی کاشان

باید نماینده سازمان نظام پزشکی در ستادهای بحران حضور داشته باشد

باید نماینده سازمان نظام پزشکی در ستادهای بحران حضور داشته باشد
تجربه مقابله با کرونا از نگاه روسای نظام پزشکی مراکز استان و شهرستان‌ها-1

در آغاز تشکر می کنم از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی که نظرات شعب نظام پزشکی را به سازمان کل منتقل می‌کند.
باید اشاره کنم که من در حوزه عفونی کار می‌کنم و ما جزو خط مقدم برخورد با کرونا بودیم و هستیم. کاشان شهری است که به علت نزدیکی با شهر قم درگیری با بیماری کرونا در آن بسیار شدید بود و مراجعات بالایی داشت و میزان مرگ و میر هم بالا بود. البته چون آمار به تفکیک شهر نبود و آمار کاشان ذیل آمار استان اصفهان قرار گرفت برخلاف قم و اراک میزان وخامت در شهر کاشان تا حدود زیادی دیده نشد.
خوشبختانه کاشان مردمی تحصیلکرده و خیر دارد که در زمینه‌های مختلف هوشمندانه و با همبستگی عمل می‌کنند. با اعلام اپیدمی کرونا، نظام پزشکی کاشان اطلاع‌رسانی سریع ازطریق شبکه های اجتماعی را انجام داد و هشدارها و راهنمایی های ضروری ارائه نمود. از سویی برای همکاران جامعه پزشکی در خصوص اصول مراقبت از خود و نیز پروتکل‌های کشوری نحوه برخورد با کرونا مرتب به روز رسانی می‌شد وازسویی برای آگاهی مردم هم انتقال اطلاعات ازطریق شبکه های اجتماعی انجام شد.
در خصوص تهیه وسایل مراقبتی و محافظتی باید بگویم دانشگاه ظرفیت محدودی داشت و فقط تا حدودی می‌توانست مجموعه درمانی خود را پوشش بدهد، بنابراین خیریه‌ها وارد عمل شدند و با هوشیاری انجمن داروسازان شهرستان، در زمینه تحویل ماسک و دستکش و گان زیاد دچار مشکل نشدیم. البته نه این که مشکلی در این زمینه نباشد اما مشکلات مدیریت شدند. متاسفانه موارد متعدد درگیری خط اول پزشکان را داشتیم و این مسئله به علت شدت و وسعت بیماری گریزناپذیر بود. با توجه به تعداد بالای مبتلایان جامعه پزشکی، ما یک همکار پزشک و یک همکار تکنسین اتاق عمل را متاسفانه از دست دادیم.
باید اشاره کنم که اگر من در رشته تخصصی عفونی نبودم شاید اطلاعاتم در مورد کرونا کم ‌بود. چون سازمان نظام پزشکی در شهرستان‌ها و ستادهای بحران دخالت داده نمی‌شوند و این عیب بزرگی است. در چنین شرایطی از جامعه پزشکی کمک می‌خواهند اما از صنف آنها نمی‌خواهند که در مدیریت شرکت داشته و در اطلاع‌رسانی حضور داشته باشند و مبادله اطلاعات صورت بگیرد که این ضعف بسیار بزرگی است. به نظر من باید در تمام شعب و هر جا که قرار است ستاد بحران تشکیل بشود نماینده سازمان نظام پزشکی هم حضور داشته باشد، چون اعضای ستاد همه ابعاد قضیه را به خوبی نمی‌دانند و اکثر جامعه پزشکی از قضا شاغل در سیستم دولتی نیستند و اکثراً پزشکان و داروسازان آزاد هستند و سیستم تحت پوشش نظام پزشکی است تا تحت پوشش دانشگاه‌های علوم پزشکی.
اگر سازمان نظام پزشکی بتواند سیستم اطلاع رسانی گزارش دهی از بیماران راه اندازی کند که مستقل از وزارت بهداشت و یا جلوتر از ساختار اداری آنها باشد می‌توانیم خیلی از اپیدمی‌ها را ما به وزارتخانه هشدار می‌دهیم نه این که منتظر هشدار وزارتخانه باشیم.
ز طرف دیگر بودجه و امکانات شعب نظام پزشکی شهرستانها محدود است ما در جریان ثبت وقایع از طرف سازمان نتوانستیم گروه ویژه‌ای بفرستیم تا از ایثار و ارائه خدمات و زحمات کادر درمان عکاسی و فیلمبرداری کنند و البته چون بسیار درگیر کار بودیم وقتی هم برای این کار نداشتیم. اگر روابط عمومی سازمان کل ترتیبی بدهد برای شعبی که درخواست می‌دهند خبرنگارانی ازخود سازمان بفرستد و یا بودجه‌ای تصویب کند تا شهرستان‌ها بتوانند این وقایع را ثبت کنند و در آرشیو سیستم نظام پزشکی کل ثبت شود بسیار مفید خواهد بود.
در کاشان بیمارستان شهید بهشتی با 700 تخت در ظرف یک هفته یک بیمارستان تماماً کرونا شد و تمامی 700 تخت در اختیار مبتلایان کرونا قرار گرفت و این نشانگر شدت درگیری این منطقه با این بیماری بود.
امیدوارم از درسهایی که اپیدمی کرونا به ما در مدیریت بحران آموخت درس بگیریم .
درپایان اززحمات تمام همکاران جامعه پزشکی سراسرکشور و به ویژه شهرستان کاشان و نطنز تشکرمی‌کنم و آرزوی شادی وسلامتی همه عزیزان را دارم.
برچسب ها : شعب
دکتر امیر صدری امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.