ﺳﻪشنبه، 28 فروردین 1403

دبیر رویداد لحظه های ماندگار (کروناروایت) مطرح کرد

احتمال حضور «کروناروایت» در «سینماحقیقت»/ رشادت‌ها را ثبت می‌کنیم

احتمال حضور «کروناروایت» در «سینماحقیقت»/ رشادت‌ها را ثبت می‌کنیم
محمد کیاسالار دبیر رویداد ادبی و هنری «کروناروایت» بیان کرد این احتمال وجود دارد که بخش ویژه‌ای برای آثار مستند راه‌یافته به این رویداد در جشنواره «سینماحقیقت» ایجاد شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، محمد کیاسالار، دبیر رویداد «کرونا روایت» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به شکل‌گیری این رویداد هنری گفت: پیش از هر چیز باید تاکید کنم که «کروناروایت» یک جشنواره نیست، بلکه یک رویداد هنری به شمار می‌رود. چگونگی شکل‌گیری این رویداد هم این گونه بود که در تاریخ ۲۵ فروردین ماه دکتر ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی، حکمی مبنی‌بر دبیری پروژه ثبت لحظه‌های ماندگار کادر درمانی در مقابله با ویروس کرونا به من ابلاغ کرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دکتر ظفرقندی در دوران جنگ به‌عنوان جراح در جبهه حضور داشت، بسیاری از صحنه‌های طب رزم را دیده و شاهد رشادت‌های کادر پزشکی در آن دوران بوده است، رشادت‌هایی که هیچ‌گاه  به ثبت نرسیده و مستند نشده بودند.

ایده اولیه؛ ثبت رشادت کادر درمان

دبیر رویداد «کرونا روایت» با بیان این که اثر مستندی از بخش عمده‌ای از رشادت‌های پزشکان در دوران جنگ در دست نیست، تاکید کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور تصمیم گرفته شد تا صحنه‌های مربوط به رشادت‌های کادر درمانی در مقابله با ویروس کرونا و صبوری و خویشتنداری مردم در برابر شرایطی که کشور دچار آن است، ثبت و مستند شود.

وی ادامه داد: هدف از این رویداد این بود که اگر کسی سال‌ها بعد بخواهد درباره شیوع کرونا در ایران بداند، اسناد ثبت شده‌ای را در اختیار داشته باشد تا از کم و کیف اتفاق و شیوع این بیماری آگاه شود.

قصد داریم آثاری که در این زمینه چه از سوی کادر درمانی و چه از سوی هنرمندان تولید می‌شود را جمع آوری کرده، مستند کنیم و در نهایت یک بانک اطلاعاتی از این اتفاق تشکیل دهیمکیاسالار تاکید کرد: همه این موارد سبب شد تا پروژه «ثبت لحظه‌های ماندگار در مقابله با کرونا» به یک طرح اجرایی با نام «کرونا روایت» تبدیل شود. در فراخوان عنوان شد که این رویداد در هفت بخش ۱- کرونا به روایت سینما (فیلم موبایلی، فیلم مستند، فیلم کوتاه، ویدیوکلیپ، نماهنگ، پویانمایی، برنامهٔ تلویزیونی و فیلم داستانی)، ۲- کرونا به روایت ادبیات (داستان کوتاه، داستانک، روایت و شعر)، ۳- کرونا به روایت تصویر (عکس، طرح، کارتون، پوستر، خط و نقاشی)، ۴- کرونا به روایت رسانه (یادداشت و گزارش)، ۵- کرونا به روایت علوم انسانی سلامت (اخلاق پزشکی، فلسفه پزشکی، آموزش پزشکی و جامعه‌شناسی پزشکی)، ۶- کرونا به روایت پژوهش (مقالهٔ علمی) و ۷- کرونا به روایت ایثار (درباره شهدای سلامت) برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با انتشار فراخوان این رویداد هنری، شاهد استقبال از سوی نهادهای ملی در کشور بودیم و با پیشنهادهایی که این نهادها به ما دادند، قرار شد ۳ بخش دیگر نیز به این رویداد اضافه می‌شود که در روزهای آتی آنها را نیز اعلام می‌کنیم.

دبیر «کرونا روایت» گفت: دبیرخانه این رویداد در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد و در حال حاضر متقاضیان می‌توانند با استفاده از سایت سازمان irimc.org  برای حضور در این رویداد ثبت نام کنند.

وی توضیح داد: تا امروز نیز استقبال خوبی از این رویداد شده است و با توجه به مرجعیتی که سازمان نظام پزشکی در جامعه بهداشت و درمان کشور دارد، استقبال خیلی خوبی هم از سوی نهادهای مرتبط با سازمان نظام پزشکی شده است؛ هم از سوی پزشکان و پرستاران که مواجهات دست اول با ویروس کرونا دارند، هم از سوی مستندسازان و فیلمسازانی که برای ثبت این اتفاق همانند پزشکان و پرستاران جان خود را به خطر انداختند، آثار مختلفی به دبیرخانه ارائه شده است.

کیاسالار تاکید کرد: قصد داریم آثاری که در این زمینه چه از سوی کادر درمانی و چه از سوی هنرمندان تولید می‌شود را جمع آوری کرده، مستند کنیم و در نهایت یک بانک اطلاعاتی از این اتفاق تشکیل دهیم.

برگزاری رویداد در زمان اعلام رسمی مهار «کرونا»

وی بیان کرد: با توجه به ماهیت نامشخص ویروس کرونا که ابعاد و زوایای آن چندان مشخص نیست، نمی‌توان اعلام کرد که این رویداد چه زمانی برگزار می‌شود، در واقع زمانی که مهار رسمی این بیماری در کشور اعلام شود، شورای سیاستگذاری در این باره تصمیم می‌گیرد.

دبیر «کرونا روایت» ادامه داد: این پروژه یک پروژه ملی است و قصد داریم که همه آثار مرتبط و معتبر را از طریق آن مستند کنیم. خوشبختانه از سوی نهادهای مختلف این رویداد مورد استقبال قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به ستاد ملی کرونا وزارت بهداشت اشاره کرد.

وی با اشاره به همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیان کرد: جلسه‌ای را با مدیران این مرکز برگزار کردیم و پیشنهاد شد به جای اینکه رویدادهای مستقل در «کرونا روایت» برگزار شود، از پلتفرم‌های آماده و جشنواره‌های معتبر داخل کشور استفاده شود، به‌عنوان مثال بخش مستند «کروناروایت» در جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شود و بخش‌های دیگرش در جشنواره‌های دیگر. البته فعلا در شروع مسیر هستیم و پیشنهادهایی از نهادهای مختلف داشته‌ایم که در شورای سیاستگذاری در دست بررسی است.

کیاسالار در پایان گفت: جزییات این رویداد و نحوه همکاری و همگرایی آن با جشنواره‌های دیگر در جلسات بعدی شورای سیاستگذاری نهایی می‌شود و از طریق دبیرخانه اعلام خواهد شد.

پایان پیام

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.