جمعه، 10 فروردین 1403

داروهای فشارخون و ریسک و پروگنوز کووید۱۹

  • 21 اردیبهشت 1399
  • 08:57
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
داروهای فشارخون و ریسک و پروگنوز کووید۱۹
تغییر رژیم درمانی مبتلایان به فشار خون، که کووید۱۹ می‌گیرند بر شدت بیماری و یا مورتالیتی اثر معنی‌داری ندارد و می‌توان به درمان قبلی ادامه داد هرچند بطور تایید نشده‌ای شاید مهارکننده‌های  ACE مورتالیتی کمتری داشته باشند. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از گروه تازههای پژوهشی معاونت آموزشی و پژوهشی، مطالعاتی بر روی رابطه بین نوع درمان بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) و پروگنوز کووید۱۹ انجام گرفته که از جمله یک مطالعه بین‌المللی بر روی ۸۹۱۰ بیمار بهبودیافته و متوفی نشان داد مورتالیتی با سن بالای ۶۵، بیماری عروق کرونر، نارسایی احتقانی قلب، آریتمی قلبی، COPD و مصرف دخانیات بیشتر بوده. در عین حال جنسیت مونث، استفاده از مهارکننده‌های ACE برای درمان HTN و مصرف Statins با مورتالیتی کمتری همراه بود هرچند ارتباطی بین نورتالیتی ناشی از کووید و مصرف بلاکرهای گیرنده‌های آنژیوتانسینی ARBs دیده نشد.
مطالعه دیگری در نیویورک بر روی پرونده ۱۲۵۹۴ فرد تست شده که ۵۸۹۴ مبتلای قطعی به کووید۱۹ بودند نشان داد که ۶۳۴ بیمار از ۲۵۷۳ مورد با HTN که کرونا مثبت بودند دچار حال وخیم شدند (بستری در ICU ، اتصال به تنفس مکانیکال یا مرگ) هرچند هیچ ارتباط معناداری بین این مرگ‌ها و کلاس‌های متفاوت دارویی HTN مشاهده نشد هرچند مهارکننده‌های ACE یک تغییر ۳/۳٪ در کاهش میزان مورتالیتی ایجاد نمودند که برای سایر داروها این رقم کمتر از ۱/۵٪ بوده است (در مقایسه با کنترل هیچکدام معنادار نیست).

🔸در ایتالیا نیز مطالعه بر روی ۶۲۷۲ مبتلای بالای ۴۰ سال در قیاس با ۳۰۷۵۹ کنترل نشان داد مبتلایان بیشتر از کنترل از مهارکننده‌های ACE و ARBs استفاده می‌کردند ولی رابطه‌ای با شدت بیماری یا مورتالیتی نداشتند.

🔺در نتیجه، تغییر رژیم درمانی مبتلایان به فشار خون، که کووید۱۹ می‌گیرند بر شدت بیماری و یا مورتالیتی اثر معنی‌داری ندارد و می‌توان به درمان قبلی ادامه داد هرچند بطور تایید نشده‌ای شاید مهارکننده‌های  ACE مورتالیتی کمتری داشته باشند. 

✍️دکتر حسن رودگری 
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های پژوهشی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع: 
https://www.jwatch.org/na51516/2020/05/05/hypertension-medications-and-covid-19-risks

📝آدرس کانال تلگرامی تازههای پژوهشی کووید19

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.