پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دبیر شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد

ازسرگیری خدمات اورژانس دندانپزشکی در مطب ها / غرغره دهانشویه را جدی بگیرید

ازسرگیری خدمات اورژانس دندانپزشکی در مطب ها / غرغره دهانشویه را جدی بگیرید
دبیر شورای دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه از روز گذشته و با ابلاغیه معاونت درمان، ارائه خدمات اورژانس و ضروری دندانپزشکی در سراسر کشور با رعایت دقیق پروتکل های، قابل انجام است، گفت: بنابراین مردم می‌توانند به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند و ضمن اینکه خودشان باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند، دندان‌پزشکان هم باید به طور جدی دستورالعمل ها را رعایت کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از ایسنا، بهزاد هوشمند - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی و دبیر شورای دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: باید توجه کرد که مدیریت کرونا به این معنا نیست که داستان کووید-۱۹ تمام شده تلقی شود. بنابراین  از همه هموطنان‌مان خواهش می‌کنیم که کماکان اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و حفاظت بهداشت فردی را به صورت کامل تا زمان ریشه‌کنی کامل این ویروس منحوس در کشور رعایت کنند.

از سرگیری ارایه خدمات اورژانس دندانپزشکی در مطبها با رعایت پروتکل های بهداشتی

وی با اشاره به خدمات دندان‌پزشکی در روزهای کرونایی در کشور، افزود: همه تلاشگران عرصه دندان‌پزشکی کشور دوشادوش سایر مدافعان سلامت از زمان آغاز اپیدمی، خدمات اورژانس و ضروری را در مراکز منتخب دولتی و خصوصی ارائه دادند که این مراکز شامل ۱۱۰ مرکز دولتی و ۲۸۳ مرکز خصوصی اعم از کلینیک‌ها و مطب‌ها بوده است که خدمات ضروری و اورژانسی دندان‌پزشکی را ارائه می‌دادند.

هوشمند ادامه داد: از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ماه با ابلاغیه معاونت درمان کشور، ارائه خدمات اورژانس و ضروری در سراسر کشور با رعایت دقیق پروتکل و دستورالعمل‌های ابلاغی که لازم الاجراست، قابل انجام است. بنابراین مردم می‌توانند به مطب‌های دندان‌پزشکی مراجعه کنند و ضمن اینکه خودشان باید اصول بهداشت فردی را رعایت کنند، همکاران دندان‌پزشک هم باید به طور جدی آن را رعایت می‌کنند.

خدمات غیرضرور دندانپزشکی در مناطق سفید کرونا

وی همچنین گفت: در مناطقی که به عنوان منطقه سفید اعلام شده است، درمان‌های الکتیو یا اختیاری هم قابلیت انجام دارد که با رعایت دستورالعمل‌هاست.   بنابراین تاکید ما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم از سوی همکاران خودمان و هم از سوی مردم است.

هوشمند افزود: در عین حال از مسئولان هم درخواست می‌کنیم که با توجه به ابلاغیه آقای نهاوندیان و همچنین اعلام وزیر بهداشت مبنی بر اینکه صنف دندان‌پزشکی از مشاغل آسیب‌پذیر است، بر همین اساس خواسته دندان‌پزشکی کشور این است که مورد عنایت قرار بگیرند و از آنجایی که ضرر بسیار زیادی را متحمل شدند، به دور از هرگونه حواشی مورد حمایت قرار گیرند و تجهیزات مورد نیاز در اختیارشان قرار گرفته و بتوانند خدمات لازم را ارائه دهند.

غرغره دهانشویه را جدی بگیرید

وی تاکید کرد: توصیه مهم من به هموطنانم این است که در این دوران بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرند. از آنجایی که ویروس کرونا در ته حلف کلونیزه می‌شود، رعایت بهداشت دهان به صورت روزمره و استفاده از دهان‌شویه‌هایی که به‌ویژه اکسید کننده هستند، مطالعات نشان داده که می‌توانند هم به میزان زیادی برای ارائه دهندگان خدمات سلامت و هم برای مردم بسیار موثر باشد. بنابراین رعایت کامل بهداشت دهان و دندان و استفاده از دهان‌شویه به صورت غرغره کردن به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه که می‌تواند به میزان زیادی بار ویروس را در داخل حلق کم کرده و انتقال را به حداقل برساند، توصیه اکید ماست. ضمن اینکه به مردم اعلام می‌کنم که کلیه اصول حفاظت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و تا حد امکان در خانه بمانند.

هوشمند همچنین گفت: در عین حال تاکید می‌کنم که در ماه مبارک رمضان هم اصول اولیه تغذیه را رعایت کنند تا بتوانیم از این بحران به خوبی عبور کنیم. در عین حال در بحث آموزش هم پروتکلی را تدوین کردیم که امیدواریم طی یکی دو روز آینده ابلاغ شود که علاوه بر مطب‌های بخش خصوصی ما، دانشکده‌های دندان‌پزشکی سراسر کشور هم آغاز به کار کنند و در آنجا هم مراکزی باشد که از استاندارد قابل قبولی برخوردار باشند تا بتوانند خدمات دندان‌پزشکی و سلامت دهان و دندان را به مردم ارائه دهند.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.