پنجشنبه، 9 فروردین 1403

مشاور وزیر بهداشت خبر داد

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا در کشور تا کنون / بستری ۵۰۰ مادر باردار مبتلا به کووید19

ابتلای ۲۰ نوزاد به کرونا در کشور تا کنون / بستری ۵۰۰ مادر باردار مبتلا به کووید19
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با اشاره به خدمات گسترده ماماها در مقابله با ویروس کرونا گفت: براساس غربالگری‌های صورت گرفته توسط ۱۲ هزار نفر ماما تاکنون ۲۵ میلیون بار از غربالگری‌ها توسط این قشر صورت گرفته است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر شهلا خسروی در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به این که پنجم ماه می مصادف با ۱۶  اردیبهشت توسط سازمان جهانی بهداشت روز جهانی مامایی نامگذاری شده است، گفت: در واقع این نام گذاری به منظور تجلیل از خدمات ماماها صورت گرفته است.

وی ضمن تبریک این روز به تمام ماماها در خصوص خدماتی که این قشر در جریان اپیدمی کرونا در کشور ارائه دادند گفت: با شیوع این بحران کاربری برخی بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران کرونایی تغییر پیدا کرد و ماماهایی که در این بیمارستان‌ها حضور داشتند به صورت داوطلبانه در همان جا مانده و از بیماران کرونایی مراقبت کردند. از سوی دیگر بیمارستان‌هایی به شکل مشخص در حوزه زایمان فعال بودند که ماماها نیز به شکلی اختصاصی با وجود بار کاری بالا در آن جا فعالیت می‌کردند و خوشبختانه توانستند این موضوع را به شکل مناسبی مدیریت کنند. بزرگترین نقش ماماها تریاژ مادران باردار علامت دار یا مشکوک به کرونا بود تا آنها را از سایر مادران جدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بخشی از نیروهای ما در حوزه درمان نیروهای طرحی هستند و با وجود این که این طرح در مامایی اجباری نیست اما نیروهای طرحی بدون آن که طرح خود را لغو کنند در بیمارستان‌ها حضور داشتند تا به مراقبت از مادران باردار بپردازند. همچنین علاوه بر رسیدگی‌هایی که در بیمارستان برای مادران باردار صورت می‌گرفت پیگیری بیماران ترخیص شده نیز از جمله اقداماتی بود که ماماها انجام می‌دادند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی  تاکید کرد: مهمترین وظیفه در غربالگری کرونا برعهده نیروهای بهداشت بود و در این زمینه ۱۲ هزار ماما به عنوان مراقب سلامت حدود ۲۵ میلیون غربالگری را انجام دادند.

وی با اشاره به این که ماماها در تماس با خون و ترشحات مادر باردار مبتلا به کرونا ممکن است به این ویروس مبتلا شوند، گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته تاکنون ۵۰۰ مادر باردار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری شده و ۲۰۰ مادر باردار نیز به شکل سرپایی به بخش‌های درمانی مراجعه کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد مبتلایان و فوتی‌های نیروهای مامایی در بحران کرونا تصریح کرد: حدود ۲۴۰ ماما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و براساس آخرین اطلاع ما حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر آنها در بیمارستان‌ها بستری هستند و متاسفانه ۳ نفر در حوزه مامایی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص مشکلاتی که در زمینه تایید نسخ نوشته شده توسط ماماها وجود دارد، تصریح کرد: ماما می‌تواند براساس شرح وظایف مصوب خود در وزارت بهداشت اقدام به تجویز برخی داروها و خدمات برای بیمار کند. در صورتی که قرار باشد نسخه‌ای که ماما می‌نویسند در دفترچه بیمه نوشته شود از آن جایی که خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار ندارد، این نسخ که در دفترچه‌های بیمه هستند باید به تایید پزشک متخصص برسند.

وی در پاسخ به سوال  دیگر ایسنا در خصوص تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته مامایی تصریح کرد: در حال حاضر در دانشگاه‌های بخش دولتی سالانه  حدود ۱۲۵۰ ورودی مامایی داریم که همین تعداد نیز فارغ التحصیل می‌شوند. البته موضوع در دانشگاه آزاد کمی متفاوت است؛ در بخش کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد در سال ۹۸ حدود ۴ هزار نفر فارغ التحصیل شدند که با توجه به کنترل‌هایی که قرار است بر ورودی‌های مامایی این دانشگاه انجام شود، این رقم طی دو تا سه سال آینده  نصف خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع بیکاری فارغ التحصیلان مامایی اظهار کرد: مشکل بیکاری معمولا در تمام رشته‌ها وجود دارد و ما در حوزه بیکاری ماماها در بخش دولتی سعی کرده‌ایم با توجه به نیازمان دانشجو پذیرش کنیم؛ البته این در حالی است که ماماها می‌توانند در بخش خصوصی نیز فعالیت داشته باشند و در صورتی که بتوانیم مدیریت این موضوع را به خوبی پیش ببریم تعداد ماماهای بیکار بسیار کم خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که موضوع جذب نیروی کار یک موضوع بین بخشی است. موضوع جذب نیروی انسانی کار آسانی نیست و برای نیروهای مورد نیاز چه در بخش مامایی و چه در سایر بخش‌ها قرارداد ۸۹ روزه نوشته شده است.

خسروی در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد نوزادان مبتلا به کرونا گفت: تاکنون ۲۰ نوزاد مبتلا به کرونا گزارش شده است، البته این موضوع که کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود، همچنان جای بحث دارد. همکاران ما ۶۰۰ هزار مادر باردار را دو بار غربالگری کردند تا از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی  در پاسخ به سوالی در خصوص پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی مصوبه هیات دولت را دارد و به شکل جدی در حال پیگیری آن هستیم؛ چرا که دغدغه مشخص وزیر بهداشت نیز است. براساس اقدامات صورت گرفته می‌توانیم قول بدهیم ظرف یک تا دو ماه آینده این موضوع به سرانجام مشخصی برسد. از طرف دیگر اگر قرار باشد با توجه به بیانات مقام معظم رهبری خانواده‌ها را تشویق به فرزندآوری کنیم، پوشش خدمات بیمه‌ای در حوزه مامایی می‌تواند یکی از این مشوق‌ها بوده و علاوه بر آن مادر را به انجام زایمان طبیعی نیز ترغیب کند.

خسروی با اشاره به این که در حال حاضر کمبود نیروی مامایی در بخش‌های مامایی دیده می‌شود، گفت: البته این کمبود در سطوح مختلف وزارت بهداشت مشاهده می‌شود و اطلاعات نیاز ما برای جذب ماما به معاونت توسعه وزارتخانه انتقال داده شده است. در استخدام‌های اخیر نیز تعدادی ماما جذب شدند و قول‌های دادند که براساس جذب نیروی انسانی سال ۹۶ یا ۹۷ تعداد دیگر نیرو جذب شوند که با برگشت به شرایط عادی و عبور از کرونا می‌توان این موضوع را پیگیری کرد.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی   با اشاره به این که با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور برخی از مادران برای دریافت خدماتی مانند سونوگرافی و غیره، ترس‌های داشتند و ممکن بود دریافت خدمات را به تعویق بیندازند، تصریح کرد: صدای مشاوره ماما در مورد دغدغه‌های مادران باردار توصیه‌های لازم را به آنها ارائه می‌کرد و آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شد تا جایی که از شروع ویروس کرونا در کشور بیش از ۱۶۰ بسته آموزشی توسط تیم تحقیقاتی ما طراحی شده و به مادران باردار ارائه شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص بیمارستان‌های دوستدار مادر و کودک بیان کرد: بیمارستان‌های دولتی تلاش کردند تا به سمت این موضوع حرکت کنند، اما تلاش تنها کافی نیست و باید معیارهای اعتباری خود را افزایش دهیم.

خسروی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق شیر مادر به نوزاد اظهار کرد: در این زمینه مقالاتی وجود دارد که بیان می‌کند احتمال انتقال این ویروس وجود دارد، اما همچنان نمی‌توان به طور قطعی در این زمینه صحبت کرد. بنابراین با آموزش‌هایی که به مادر داده می‌شود سعی می‌کنیم تماس پوستی مادر با نوزاد را تا حد امکان کاهش داده و اقدامات براساس پروتکل‌های مشخص انجام شود.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی  درباره تاریخ تولدهای لاکچری نیز با تاکید بر این که حق جنین این است که در فاصله طبیعی داخل رحم مادر بماند، تصریح کرد: زایمان لاکچری یک موضوع فرهنگی است و باید اقدامات فرهنگی بر آن انجام شود. با برگزاری کلاس‌های پیش از زایمان برای مادران توضیحات لازم ارائه می‌شود. هر چند که شاید عده‌ای از مادران متقاعد نشده و بخواهند در تاریخ خاصی فرزند خود را به دنیا آورند، اما یک مادر نباید فراموش کند که در مقابل سلامت نوزاد خود مسئول خواهد بود.

انتهای پیام  

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.