پنجشنبه، 9 فروردین 1403

در طرحی که آذرماه 98 توسط رییس کل تقدیم وزیر ارشاد اسلامی کردیم

نظام پزشکی اکثر اتفاقات پیش آمد در دوره کرونا را بدون آنکه بدانیم کرونا می‌آید پیش‌بینی کرده بود.

نظام پزشکی اکثر اتفاقات پیش آمد در دوره کرونا را بدون آنکه بدانیم کرونا می‌آید پیش‌بینی کرده بود.
دکتر کرمانپور : شوربختانه شیوع کرونا در جهان، آمار مرگ‌ومیر آن و مطالعات زیاد این روزها نشان می‌دهد ازاین‌پس یکی از دغدغه‌های ملت و دولت‌های دنیا شیوع آنفلوانزاست. سازمان نظام‌پزشکی نیز بنا به رسالت قانونی و مسئولیت اجتماعی خود با تمام قدرت خود درصحنه است تا با آموزش‌های تصویری و جاذبه‌های شنیداری و گفتاری، بسیج امکانات کشور و همراه ساختن رسانه‌ها و سازمان‌های داخل و خارج کشور، هرسال قبل از ورود به اپیدمی‌های آنفلوانزا که معمولاً در اوایل فصل پاییز و بهار به وقوع می‌پیوندد مردم را نسبت به آن آگاه ساخته از این طریق سطح آسیب‌های اجتماعی و پزشکی را کاهش دهد.

اواسط آذرماه سال ۹۸ بود که با اوج‌گیری آنفلوانزاهای مختلف و قبل از شیوع کووید-۱۹، موضوع اهمیت آموزش فراگیر مردمی در خصوص انواع آنفلوانزاها در دستور کار روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی قرار گرفت. متأسفانه آمار نشان می‌داد آگاهی عمومی و حتی آگاهی قشر درس آموخته کشور نیز از تغییرات فیزیکی بدن انسان حین درگیری با آنفلوانزاها، بروز علائم، تفاوت آن‌ها با یکدیگر و تفاوت همه آن‌ها با سرماخوردگی روشن نیست.

از دیگر سو بسیاری از افراد، انواع گلودردهای چرکی انواع آلرژی و حساسیت فصلی را با عوارض و علائم آنفلوانزا اشتباه می‌گرفتند و هرسال میلیاردها ریال از جیب ملت و دولت هزینه درمان بیماری می‌شد که چه‌بسا اگر اطلاعات یکپارچه و دقیقی درباره آن وجود داشت یک‌صدم این هزینه‌ها هم نیاز به‌صرف نداشت.

دکتر حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام‌پزشکی کشور در بیان اهمیت نام‌گذاری هفته‌ای به نام آنفلوانزا گفت: نظام‌پزشکی در طرحی که آذرماه 98  توسط رییس کل نظام پزشکی تقدیم وزیر محترم ارشاد اسلامی کرد اکثر اتفاقات پیش آمد در دوره کرونا را بدون آنکه بدانیم کرونا می‌آید پیش‌بینی کرده بود. آنفلوانزاها همیشه بخش مهمی از درگیری مردم در فصول سرد سال هستند و طی سال‌های گذشته با خودنمایی چندین آنفلوانزای خطرناک ازجمله اچ وان آن وان بر آن شدیم با یک اقدام متناسب و با همکاری وزارت ارشاد سطح سواد عمومی در خصوص انواع آنفلوانزا، تفاوت آن با انواع گلودردهای باکتریال، آلرژی‌ها و حتی سینوزیت‌ها را بالا ببریم. اطلاعات نشان می‌دهد آمار مرگ‌ومیر و صدمات جانبی این بیماری‌های دورو با بالا رفتن سطح آگاهی مردمی نسبت معکوس دارد. هرچه آگاهی بیشتر، صدمات کمتر خواهد شد.

کرمانپور افزود: سال گذشته درحالی‌که هنوز خبری از کرونا نبود، ریاست سازمان نظام‌پزشکی طی مکاتبه‌ای با وزیر ارشاد در تاریخ ۱۹ دی‌ماه ۹۸ از ایشان خواستند به دلایل عدیده‌ای ازجمله:

 

  1. هنوز بسیاری از ما تفاوت سرماخوردگی و آنفلوانزا را نمی‌دانیم.
  2. هنوز بسیاری از ما علت ایجادی سرماخوردگی و آنفلوانزا را نمی‌دانیم.
  3. هنوز بسیاری از ما کاربرد داروها به‌ویژه آنتی‌بیوتیک را در کنترل این دو بیماری مؤثر دانسته و از درمان و کنترل دقیق بیماری به روش‌های صحیح ناآگاهیم.
  4. هنوز بسیاری از ما علائم دقیق و متفاوت این دو بیماری را برای مراجعه مناسب به پزشک نمی‌دانیم و اسیر طوفان غیرقابل‌برگشت آن می‌شویم.
  5. هنوز بسیاری از ما، چگونگی مواجهه با این دو بیماری را ندانسته و چه‌بسا یکی را بجای دیگری استفاده می‌کنیم.
  6. متأسفانه لیست متوفیان همه‌گیری آنفلوانزای امسال نشان می‌دهد بیمارانی با درجات علمی بالا هم گرفتارشده‌اند که اگر دانسته‌های مناسبی داشتند چه‌بسا وارد فاز تلفات نمی‌شدند.
  7. نهادهای اثرگذار نظیر صداوسیما، آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و حتی وزارت بهداشت نیز زمانی متوجه فاجعه شدند که زلزله چند ریشتری ناگاهی جمعی کار خودش را کرده بود و بیماری آگاهی‌های محدود همه را هم دور زده بود!
  8. متأسفانه بسیاری از ما هنوز با شوش‌های مختلف این بیماری آشنا نیستیم، آشنایی درست دانش آموزان، دانشجویان، نیروهای مسلح، مهدکودک‌ها و... با این طبقه‌بندی به‌راحتی می‌توانست بیماری را در نطفه کنترل نماید.
  9. صنعت ما هم متأسفانه در این ماجرا ناتوان است و چه‌بسا آگاهی‌رسانی در این خصوص بتواند جویندگان طرح‌ها و برنامه‌های سلامت را به این‌سو نیز رهنمون سازد که در اوج همه‌گیری با کمبود ماسک‌های مخصوص روبرو نشویم.
  10. مانور مناسب در خصوص این دو عارضه با آگاهی‌بخشی‌های عمومی نوشتاری، بصری و صوتی موجب می‌شود هزینه گزاف درمان‌هایی که این روزها از سر ناچاری خرج شد نشود و در بودجه عمومی نیز صرفه‌جویی شود.
  11. موارد مشابه روزهای نام‌گذاری شده برای بیماری‌های دیگر نشان داده است که آگاهی‌بخشی‌ها در این روزها کار خود را کرده و سواد سلامتی مردم را سال‌به‌سال افزایش داده است.

نسبت به نام‌گذاری هفته سوم یا چهارم مهرماه هرسال بنام هفته کنترل آنفلوانزا دستور مقتضی صادر فرمایند. خوشبختانه این درخواست با نظر مثبت وزیر ارشاد به شورای فرهنگ عمومی ارجاع و با کمک دکتر موالی زاده دبیر این شورا روال مثبتی را طی نمود. هرچند با شیوع کرونا اندکی از این سرعت کاسته شد اما با مکاتبه اخیر خرسندم که بگویم این پیشنهاد عملاً پذیرفته‌شده و در دستور شورا قرارگرفته است و به‌زودی با تشکیل جلسه نظر نهایی ابلاغ خواهد شد. همان‌طور که ملاحظه می‌فرمایید ما در آبان و آذر 98 ضعف صنعت در تهیه ماسک و لوازم جانبی را پیش‌بینی کرده بودیم.

دکتر کرمانپور در پایان این مصاحبه گفت: شوربختانه شیوع کرونا در جهان، آمار مرگ‌ومیر آن و مطالعات زیاد این روزها نشان می‌دهد ازاین‌پس یکی از دغدغه‌های ملت و دولت‌های دنیا شیوع آنفلوانزاست. سازمان نظام‌پزشکی نیز بنا به رسالت قانونی و مسئولیت اجتماعی خود با تمام قدرت خود درصحنه است تا با آموزش‌های تصویری و جاذبه‌های   شنیداری و گفتاری، بسیج امکانات کشور و همراه ساختن رسانه‌ها و سازمان‌های داخل و خارج کشور، هرسال قبل از ورود به اپیدمی‌های آنفلوانزا که معمولاً در اوایل فصل پاییز و بهار به وقوع می‌پیوندد مردم را نسبت به آن آگاه ساخته از این طریق سطح آسیب‌های اجتماعی و پزشکی را کاهش دهد. در شیوع کرونا نیز سازمان نظام‌پزشکی کشور قبل از هر سازمان و نهاد دیگر حتی خود وزارت بهداشت و با کمک سازمان هلال‌احمر، انجمن پزشکان عمومی و بعداً شبکه سلامت صداوسیما در اوایل بهمن‌ماه ۹۸ دوره‌های آنلاین و رایگانی برای آموزش همگانی و اختصاصی راه‌اندازی کرد که چندین میلیون نفر آن‌ها را گذرانده و به ابعاد کرونا آشنایی پیدا کردند. حتی معاون آموزشی سازمان نظام‌پزشکی برای ناشنوایان عزیز هم‌دوره آنلاین طراحی کرد که با موجی از رجوع این عزیزان به سایت corona.ir مواجه شدیم.

اکنون حدود سه ماه از حضور ویروس خطیر کرونا در کشور ما می‌گذرد و فرهنگ عمومی کشور در جایگاهی به‌مراتب تغییریافته‌تر از قبل قرارداد و انشا الله امید می‌رود سال پیش رو با آموزه‌های به‌دست‌آمده و برنامه‌ریزی برای مهر ۹۹ با کمترین حادثه در خصوص آنفلوانزاها از موج همه‌گیری آن عبور کنیم

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.