پنجشنبه، 9 فروردین 1403

دکتر عباسیان عضو دندانپزشک شورای عالی:

نگاه تبعیض‌آمیز نسبت به جامعه دندان‌پزشکی را در قانون‌گذاری‌ها تمام کنیم

نگاه تبعیض‌آمیز نسبت به جامعه دندان‌پزشکی را در قانون‌گذاری‌ها تمام کنیم
«ما همیشه گفته‌ایم دندان‌پزشکی علم و هنر است و اساتید ما بعد علمی بالایی دارند. این‌گونه نیست که اساتید دانشگاهی ما قدرت تحلیل مسائل علمی را نداشته باشند که گروه دیگری مجبور باشدبرایشان تصمیم‌گیری کند. ما تابع قانون هستیم و در قانون هم نباید تبعیض وجود داشته باشد؛ بلکه باید برای تمام مطب‌ها یکسان باشد. اگر کنترل عفونت اتفاق نیفتد، بین پزشک و دندان‌پزشک تفاوتی وجود ندارد.»

 

عضو شورای عالی سازمان نظام‌پزشکی خواهان نگاه برابر به جامعه پزشکی و دندان‌پزشکی در قانون‌گذاری‌های مرتبط با شیوع کووید 19 در مطب‌ها شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی، دکتر بهنام عباسیان گفت: «به‌عنوان عضوی از جامعه دندان‌پزشکی از اینکه این جامعه دچار تبعیض شده است آزرده‌خاطر هستم و سؤال بنده این است که چرا سردمداران وزارت بهداشت به دندان‌پزشکی به‌عنوان یک فرزندخوانده نگاه می‌کنند؟ اصلاً جایگاه این جامعه در وزارت بهداشت کجا است؟»

وی افزود: «در شرایطی که کووید 19 تمام دنیا و بالتبع کشور عزیزمان را درگیر کرده؛ جامعه دندان‌پزشکی هم مانند تمام گروه‌های پزشکی دار مشکلات شدیدی شده است. دیروز عنوان شد هر یک از دندان‌پزشکان که بخواهد در مطب خود کار کند باید در سامانه‌ای ثبت‌نام کند و در غیر این صورت مشکلاتی برای ایشان ایجاد می‌شود. این در صورتی است که کار دندان‌پزشکان با کنترل عفونت عجین شده است.»

وی تأکید کرد: «وزارت بهداشت برای تعدادی از صنوف مانند رستوران‌ها، تعدادی از شرکت‌ها و غیره سامانه‌ای تعریف کرده که جایگاه جامعه دندان‌پزشکی با آن‌ها برابر نیست. دندان‌پزشکان برخلاف پزشکان تجهیزات محور هستند. آیا استفاده از این تجهیزات، راه مناسبی برای جلوگیری از شیوع کووید 19 در مطب‌ها نیست؟ سازمان جهانی بهداشت احتمال انتقال کووید 19 از طریق آئروسل‌ها را 3 درصد اعلام کرده که البته همین میزان هم برای ما بسیار مهم است و می‌دانیم برای جلوگیری از این امر باید کنترل عفونت را جدی بگیریم.»

دکتر عباسیان تصریح کرد: «من هرگز اصرار ندارم که همکارانم همگی مطب‌هایشان را باز کنند؛ اما موافق هستم افرادی که بیماران اورژانسی دارند با توجه به پروتکل وزارت بهداشت که رعایت آن بدیهی است، کار درمانی انجام دهند.موضوع مهم این است که چرا فقط در بحث کنترل عفونت بر روی جامعه دندان‌پزشکی تأکید می‌شود. آیا وزارت بهداشت به پزشکانی که در مطب‌های آن‌ها فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود هم می‌گوید وارد سامانه شوند و ثبت‌نام کنند؟ آیا آن‌ها هم کنترل عفونت انجام می‌دهند یا فقط ما دندان‌پزشکان عامل ایجاد عفونت شناخته می‌شویم؟»

وی با تأکید بر لزوم نگاه برابر به پزشکان و دندان‌پزشکان در قانون بازگشایی مطب‌ها افزود: «ما دندان‌پزشکان شکی در الزام کنترل عفونت نداریم و این کاری است که هر روز انجام می‌دهیم. خواهان این هم نیستیم که همه مطب‌ها بازگشایی شوند؛ اما اگر قرار است قانونی اجرایی شود، چرا در اجرای آن تبعیض وجود دارد؟»

وی تأکید کرد: «موضوع مهم این است که اگر مطبی بیمار اورژانسی دارد و تصمیم به کاردرمانی می‌گیرد، نیروهای نظارتی معاونت درمان دانشگاه‌ها باید بر رعایت اصول بهداشتی در آن مطب، از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی و تجهیزات لازم نظارت کنند؛ اما  وقتی فقط بر روی دندان‌پزشکاننظارت اعمال می‌شود، این مسئله به ذهن بنده به عنوان عضوی از این قشر خطور می‌کند که شاید وزارت بهداشت جامعه دندان‌پزشکی را به عنوان یک جامعه فرهیخته دانشگاهی ‌قبول نداشته باشد.»

دکتر عباسیان خاطرنشان کرد: «ما همیشه گفته‌ایم دندان‌پزشکی علم و هنر است و اساتید ما بعد علمی بالایی دارند. این‌گونه نیست که اساتید دانشگاهی ما قدرت تحلیل مسائل علمی را نداشته باشند که گروه دیگری مجبور باشدبرایشان تصمیم‌گیری کند. ما تابع قانون هستیم و در قانون هم نباید تبعیض وجود داشته باشد؛ بلکه باید برای تمام مطب‌ها یکسان باشد. اگر کنترل عفونت اتفاق نیفتد، بین پزشک و دندان‌پزشک تفاوتی وجود ندارد.»

وی با اشاره به مشکلات مبتلا به جامعه دندان‌پزشکی گفت: «خواهش بنده از همکاران محترم و مدیران ارشد در وزارت بهداشت این است که در این برهه که جامعه دندان‌پزشکی تا این حد تحت فشار است، اگر واقعاً قصد کمک به آن را دارند؛ بدانند این جامعه بیشترین لطمه‌ها را خورده‌، 3 ماه مطب‌های خود را تعطیل کرده‌اند و دچار مشکلات مالیاتی و اقساط عقب‌مانده هستند. چرا برای کمک به آن‌ها یک قدم بر‌نمی‌دارند؟ اما زمانی که نوبت به فروش تجهیزات شرکت‌های مخصوص می‌رسد، پای دندان‌پزشکان را باز می‌کنند؟ عرض بنده این نیست که پروتکل‌های کنترل عفونت در مطب‌های دندان‌پزشکی رعایت نشود؛ بلکه تأکید می‌کنم این اتفاق باید در تمام مطب‌ها، چه پزشکی و چه دندان‌پزشکی بیفتد.»

وی تأکید کرد: «بنده خواهان این هستم که همکاران محترم در وزارت بهداشت به جایگاه دندان‌پزشکی ارج بنهند. این جامعه باید در وزارت بهداشت تریبون باشد تا اعضاء آن بتوانند حرف خود را بزنند. بدیهی است تا شخصی دندان‌پزشک نباشد نمی‌تواند برای دندان‌پزشکان قانون بنویسند. بنابراین بنده از معاونت درمان وزارت بهداشت درخواست می‌کنم در تصمیم‌گیری‌ها با اساتید دندان‌پزشکی مشورت کند و نسبت به همه گروه‌ها دید یکسانی در وضع قانون داشته باشد. گروه بحران دندان‌پزشکی هفته گذشته جلسه‌ای داشتند که اساتید بزرگی در آن شرکت کردند؛ اما در نهایت پزشکان برای آن‌ها تصمیم گرفتند و هضم این موضوع سنگین است. چرا که یک دندان‌پزشک هم این توانایی را دارد.»

دکتر بهنام عباسیان در پایان با تأکید مجدد بر لزوم رفع نگاه دوسویه نسبت به جامعه پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: «بنده از این تریبون اعلام می‌کنم که تبعیض بس است! خواهشمندم با دید بازتری نسبت به جامعه دندان‌پزشکی نگاه شده و نسبت به ثبت مطب‌های دندان‌پزشکی بازنگری شود و اگر قرار است این اتفاق بیفتد، همه مطب‌ها، چه پزشک و چه دندان‌پزشک در برابر قانون یکسان باشند و در صورت تصمیم به فعالیت، نام خود را در سامانه ثبت کنند.»

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

فرهاد مهردادی جمعه, 12 اردیبهشت,1399 08:59
با درود فراوان خدمت دکتر عباسیان با نظرات ایشان کاملا موافقم به عقیده بنده هم وزارت بهداشت با کمال تأسف به جامعه دندانپزشکی کشور نگاه نه تنها تبعیض امیز بلکه تحقیر امیزی دارد و بین جامعه دندانپزشکی و جامعه دندانسازان تجربی چندان تفاوتی قائل نیست ، این وزارتخانه دندانپزشک را پزشک نمیداند !!!