جمعه، 10 فروردین 1403

چگونه برای پیشگیری از کمبود نیرو، زمان کاری پرسنل را شیفت‌بندی کنیم؟

  • 11 اردیبهشت 1399
  • 12:57
  • سلامت
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
چگونه برای پیشگیری از کمبود نیرو، زمان کاری پرسنل را شیفت‌بندی کنیم؟
ایمنی و سلامت کادرهای درمانی در طول یک اپیدمی یا پاندمی جزو اصول بدیهی می‌باشد و پرسنل درمانی و بهداشتی سرمایه‌های جامعه و نظام سلامت هستند که به هیچ وجه نمی‌توان فقدان آنها را در کوتاه مدت جایگزین نمود. این امر برای پرسنل تخصصی‌تر همانند کارکنان ICU بارزتر نیز می‌باشد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی به نقل از کانال تازه های پژوهشی معاونت آموزشی سازمان:

🔹بنظر می‌رسد بهترین روش پیشگیری از کمبود نیرو بخصوص در ICU ، برنامه‌ریزی کاری پرسنل بر اساس شاخص‌های اپیدمیولوژیک در طول پاندمی کووید-۱۹ می‌باشد.

🔸ایمنی و سلامت کادرهای درمانی در طول یک اپیدمی یا پاندمی جزو اصول بدیهی می‌باشد و پرسنل درمانی و بهداشتی سرمایه‌های جامعه و نظام سلامت هستند که به هیچ وجه نمی‌توان فقدان آنها را در کوتاه مدت جایگزین نمود. این امر برای پرسنل تخصصی‌تر همانند کارکنان ICU بارزتر نیز می‌باشد. 

🔸در یک مطالعه اخیر که در کلیولند آمریکا انجام شد، مدل‌های مختلف برنامه‌ریزی (Staffing) کارکنان بخش مراقبت‌های ویژه مورد بررسی آماری قرار گرفت که حائز نتایج قابل تاملی بود.

🔸برنامه روتین کاری در شرایط عادی ۴۰ساعت در هفته در یک ICU با ۴۰ تخت و با نسبت ۲ بیمار به ۱ پرسنل تخصصی می‌باشد. در مدل مورد تصور این مطالعه، پرسنل ICU در شیفت‌های ۱۲ ساعته برای ۷ روز کار می‌کنند و ۷ روز هم استراحت می‌گیرند. احتمال عفونت و بیمار شدن در داخل بیمارستان برای پرسنل در یک بازه زمانی ۱۲۰ روزه طراحی و محاسبه گردید، به نحوی که با احتمال ۱۰٪ ،  ۲۰٪  و ۴۰٪ هر هفته در حین کار مبتلا شوند. البته fatality و quarantine time نیز لحاظ گردید. 

🔸این مطالعه نشان داد که برنامه‌ریزی بر اساس شرایط پاندمی می‌تواند کمبود نیروی کار را بطور چشمگیری کاهش دهد و اثر آن بطور پیشرونده  همزمان با افزایش احتمال ابتلا پرسنل، افزوده می‌شود. بیشترین اثر این برنامه‌ریزی در هفته ۴ برای هر مورد ابتلای پرسنل، کمبود ۱۷٪ ، ۳۲٪ و ۳۸٪ پرسنل بود که به ترتیب برای احتمال ابتلای ۰/۱ ، ۰/۲۵ و ۰/۴ حاصل شد. 

🔹نتیجتا Staffing با لحاظ نمودن ملاحظات اپیدمیولوژیک می‌تواند از میزان کمبود کادر درمانی از طریق متناسب کردن افول پرسنلی ناشی از ابتلای کادر درمانی، بکاهد.

🔺نتیجه می‌گیریم مسوولین بخش‌ها و کسانی که شیفت‌های کاری را تهیه می‌کنند باید به نحوی عمل کنند که خطر ابتلا و زمان exposure پرسنل را بصورت معقولانه بکاهند. این امر بخصوص برای پرسنل تخصصی و بخش‌های مراقبت ویژه، حیاتی است هرچند باید شامل همه نیروهای صف باشد. پرسنل باید مطمئن شوند که برنامه‌ریزی‌ها در جهت حفظ سلامت آنهاست و بطور عادلانه طراحی می‌شود تا بتوانند با حفظ انگیزه و احساس امنیت به خدمت موثر خود ادامه دهند.

✍️دکتر حسن رودگری
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های پژوهشی کرونا
سازمان نظام پزشکی کشور

منبع:
PMID: 32343514

کانال تلگرامی تازههای پژوهشی 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.