جمعه، 10 فروردین 1403

بیش از ۵۰ درصد بیماران کرونایی ترخیصی از مشکلات روحی رنج می‌برند

بیش از ۵۰ درصد بیماران کرونایی ترخیصی از مشکلات روحی رنج می‌برند
اپیدمیولوژیست و عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: مطالعات انجام شده در تهران نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد بیماران ترخیص شده کرونایی از بیمارستان به درجات و انواعی از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی به نقل از خبرگزاری ایرنا، حمید سوری  روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش این خبرگزاری اظهار داشت: این تحقیق بیانگر این است که علاوه بر وجود مشکلات سلامت روان در بیماران کرونایی، این موضوع در بین کادر بهداشتی - درمانی هم شایع است، در نتیجه لازم است به صورت فوری برای آنها مراقبت های سلامت روان فراهم شود.
وی ادامه داد: آشنایی خانواده های این افراد و نیز وابستگان کادر بهداشتی - درمانی که درگیر مراقبت از این بیماران هستند با راهکارهای رفع این معضل می تواند در مراقبه روانی آنان موثر بوده و بار روحی و روانی این افراد را کمتر کند.  
رییس مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: از طرفی مداخلات روانشناختی مناسب در محیط های درمانی و بیمارستان ها می تواند با کاهش بار شدید روانی همراه باشد و به همین دلیل، فراهم شدن امکانات مناسب درمانی برای نیازمندان به این خدمات پیشنهاد می شود.  
سوری تاکید کرد: خانواده های بیماران کرونایی لازم است بدانند که فرد مبتلا تا چند هفته دچار اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، خستگی و بی‌حالی، بی انگیزگی در انجام کارهای روزمره هستند و برای بازگشت به زندگی عادی و سلامت روانی، نیازمند حمایت اطرافیان و به‌خصوص نزدیکان خود هستند.  
وی ادامه داد: افراد مبتلا با خودمراقبتی و درک این واقعیت که بسیاری از این مشکلات به شکل خفیف در بین اکثر بیماران شایع است می توانند به سلامت روحی و روان خود کمک کنند تا شرایط به نفع آنان تغییر یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین گفت: در صورت بروز اشکال شدیدتر لازم است این افراد با متخصصان امر مشورت و خدمات لازم را دریافت کنند.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در  کشور را ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر و تعداد جان باختگان کرونا را پنج هزار و  ۱۱۸ نفر اعلام کرد.

وی گفت: از دیروز تا امروز ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هزار و ۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به کووید در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۲ هزار ۲۱۱ نفر رسید.

مهدی محمدزاده امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.