جمعه، 10 فروردین 1403

گزارش اهم فعالیت های سازمان نظام پزشکی از زمان شیوع کرونا

گزارش اهم فعالیت های سازمان نظام پزشکی از زمان شیوع کرونا
رئیس کل نظام پزشکی ضمن تشکر و قدردانی از همت والا و تلاش بی وقفه همکاران ارجمند شورای‌عالی؛ مجمع عمومی ؛ رؤسای محترم ستادهای نظام پزشکی در استان‌ها و رؤسای محترم نظام پزشکی شهرستان‌ها که در رسیدگی به امور بیماران و تهیه لوازم مراقبتی و بهداشتی از اولین روزهای شیوع کرونا خالصانه و متعهدانه به مردم خدمت کردند، گزارشی از اهم فعالیت های نظام پزشکی در دوران اپیدمی کرونا ارائه کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی؛ متن گزارش ارائه‌شده از سوی دکتر محمدرضا ظفرقندی رئیس‌کل نظام پزشکی به شرح ذیل است:

"روزهای سختی که نه‌تنها برای سازمان نظام پزشکی بلکه برای کشور و تاریخ پزشکی جهان کم‌سابقه و عبرت‌آموز شد. ایامی که در پس غم و رنج بیماری مردم و سوگ شهدای عزیز جامعه پزشکی و جان‌باختگان زیادی از مردم، صحنه‌های بدیع و ماندگاری از مسئولیت‌پذیری و تعهد حرفه‌ای، نوع‌دوستی، کمال اخلاقی و مظلومیت کادر درمان را شاهد بودیم.

ایامی که انسجام ملی، خدمت به همنوع و حضور پررنگ مردم و خیرین ستودنی و شگفت‌آور بود.

  1. از ابتدای بروز این بیماری در چین، سازمان نظام پزشکی به دلیل ناشناخته بودن ابعاد بیماری و نوپدیدبودن روش‌های مقابله، جلسات کارشناسی و علمی و آموزش بصورت حقیقی و مجازی را در دستور کار خود قرار داد. جلسات علمی و آموزشی با حضور اساتید و رؤسا و سرپرستاران بیمارستان‌ها در محل سازمان برگزار شد و در فضای مجازی همگام با آخرین دستاوردهای علمی دوره‌های آموزشی برای جامعه پزشکی به همراه آموزش‌های همگانی برای مردم با کیفیت خوب ارائه شد به‌طوری‌که در آن زمان سایت سازمان در بررسی سایت‌های آموزشی کشور و جهان در بالاترین رتبه‌ها قرار گرفت.
  2. در ابتدای بروز بیماری در ایران در جلسات اضطراری قرارگاه کنترل و مراقبت بیماری برای سازمان‌دهی و تدوین دستورالعمل‌ها و تقسیم وظایف با حضور وزیر محترم و مسئولین مرتبط حضور داشتم که نتیجه جلسات در قالب سازمان‌دهی‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی به اطلاع همکاران رسید.
  3. در سازمان نظام پزشکی از اوایل اسفندماه ستاد پیشگیری و هماهنگی با حضور معاونین محترم و بعضی از مدیران سازمان تشکیل شد، عمده مطالب و مسائل مطروحه شامل تشکیل ستادهای استانی، اعلام نظر در مورد تصمیم‌ها و سیاستگزاری‌های کشوری، هماهنگی و پیگیری‌های مکرر از وزارت بهداشت برای حمایت از جامعه پزشکی و تهیه اقلام حفاظتی و بهداشتی، ارتقاء فعالیت‌های سایت و کانال سازمان در جهت آموزش و اطلاع‌رسانی، تقدیر از همکاران و ثبت فداکاری‌ها و اقدامات ارزشمند جامعه پزشکی کشور بود.
  4. اعلام موضع و صدور بیانیه و مکاتبه از طرف سازمان برای تصحیح روندها و نقد برخی از تصمیم‌گیری‌ها از قبیل بازگشایی زودهنگام مدارس و دانشگاه‌ها، تأکید بر ضرورت ارتقاء سطح فرماندهی قرارگاه در حد سران سه قوه با اختیارات ویژه، جلوگیری از رفت‌وآمدها و مسافرت‌های غیرضروری، اعتراض جدی به ناهماهنگی در اعلام نحوه بازگشایی مطب‌ها از سوی معاونت محترم بهداشتی و ضرورت تصحیح این روند، اظهار نگرانی از تصمیم زودهنگام برقراری فاصله‌گذاری هوشمند و ... به دنبال جلسات علمی و کارشناسی با افراد متخصص و موثق از رشته‌های مختلف ازجمله اساتید اپیدمیولوژی و در پی مکاتبات انجام‌شده اقدامات توضیحی و مذاکرات با مسئولین توانست اثرات مثبتی در تعدیل و اصلاح بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.
  5. مکاتبات متعدد و مذاکرات زیادی با مسئولین وزارت بهداشت برای تأمین اقلام حفاظتی و بهداشتی برای همکاران به‌خصوص در مطب‌ها و مراکز تشخیصی و درمانی خصوصی صورت گرفت. پیگیری شبانه‌روزی معاونین محترم سازمان در این زمینه که ناشی از احساس مسئولیت این عزیزان بود علیرغم کمبودهای شدید این اقلام و استنکاف و مقاومت بعضی از شرکت‌های تولیدکننده در تحویل این اقلام بعد از مدتی سماجت و پیگیری به نتیجه نسبتاً مثبتی رسید و تا امروز بیش از ۵۳۰۰ بسته حمایتی بهداشتی در تهران و شهرهای مختلف بر اساس نیاز و شدت شیوع بیماری توزیع‌شده است. امیدوارم بر اساس مذاکرات و وعده‌های داده‌شده سهمیه بیشتری به سازمان تحویل شود.
  6. مکاتبات متعدد و با مسئولین ازجمله آقایان دکتر جهانگیری (معاون اول محترم رئیس‌جمهور)، دکتر نهاوندیان، دکتر شریعتمداری، دکتر همتی، دکتر نمکی، دکتر پارسا و  پیرو آن مذاکره با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، جهت برقراری و تصویب تسهیلات مالی و حمایت‌های عملی از قبیل استمهال وام‌های بانکی، ارائه وام بانکی کم‌بهره، تسهیلات مالیاتی و پرداخت مطالبات پزشکان از بیمه‌ها و ... انجام شده که بعضی از این موارد به نتیجه رسیده و بعضی دیگر در حال پیگیری است (اکثر این موارد در سایت سازمان منعکس شده است).
  7. انجام  مصاحبه‌های مختلف برای توضیح و اعلام مواضع سازمان به رسانه‌ها و مردم برای توجه به اهمیت و ابعاد بیماری و رعایت اصول بهداشتی و نقش خطیر همکاران جامعه پزشکی و هشدارهای لازم در این زمینه.
  8. مکاتبه با دبیرکل محترم سازمان ملل و مدیر کل سازمان بهداشت جهانی برای ایفای نقش حقوق بشری و مقابله با تحریم‌های داروئی و تجهیزات پزشکی و اثرات زیان‌بار  تحریم‌ها بر درمان مردم.
  9. شرکت در جلسه شورای عالی سازمان و بحث در مورد بودجه سازمان و تعرفه‌ها و جلسات متعدد با رئیس محترم شورای عالی جناب استاد معین و کسب مشورت از ایشان و نیز شرکت در جلسه هیئت‌مدیره انجمن‌های علمی و نیز هیئت ممیزه   دانشگاه علوم پزشکی تهران و نیز جلسه با بعضی از رؤسای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی و پیگیری اوضاع از همکاران در شهرستان‌ها نیز در این انجام شد.
  10. اگرچه این روزها با غم و سوگ از دست  دادن و شهادت بسیاری از همکاران عزیز و ایثارگر جامعه پزشکی و مرگ هزاران نفر از مردم شریف ایران همراه شد ولی صحنه‌های شکوه و فداکاری جامعه پزشکی ایران آن‌چنان باطن و جوهر این جامعه را به رخ کشید که همگان را به تحسین واداشت و حتی آنان که تا چندی پیش به تخریب این سرمایه اجتماعی می‌پرداختند، زبان به تمجید و تجلیل گشوده، به پشیمانی از رفتار گذشته رهنمون گشتند.

در پایان وظیفه خود می‌دانم از همت والا و تلاش بی‌وقفه همکاران ارجمند شورای عالی و مجمع عمومی و رؤسای محترم ستادهای نظام پزشکی در استان‌ها و رؤسای محترم نظام پزشکی شهرستان‌ها که در رسیدگی به امور بیماران و تهیه لوازم مراقبتی و بهداشتی از اولین روزها خالصانه و متعهدانه به مردم خدمت کردند، قدردانی و سپاسگزاری نمایم."

 

 

زهرا رحیمی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.